Vědci poprvé opravili vadný gen lidského embrya. Jde o přelom, komentují to experti

Vědci zjistili, jak opravit vadný gen v embryu (zdroj: ČT24)

Vědci z amerického Oregonu poprvé úspěšně pozměnili „špatný“ gen v lidském embryu, jehož vada vyvolává srdeční selhání ohrožující život. Uvádí to studie, kterou publikoval odborný časopis Nature. Přestože šlo o laboratorní pokus na hony vzdálený klinické praxi, jde podle odborníků o milník v genetickém výzkumu, který v budoucnu může novorozence uchránit před dědičnými chorobami.

Úspěšný zásah je výsledkem výzkumu Oregonské univerzity, k němuž přispěli odborníci z Kalifornie, z Číny a Jižní Koreje. Vědci opravili desítky embryí s mutací, která vyvolává srdeční chorobu, jež v pozdějším věku může způsobit náhlou smrt.

Kdyby vědci umožnili embryu další růst, vyhnul by se tomuto onemocnění nejen daný novorozenec, ale i jeho potomci. Hrozby mutací byly navíc zbaveny všechny geny, nikoli jen některé.

Lidská embrya: výzkum kontroverzní i nadějný

Biochemička Jennifer Doudnaová, která se na výzkumu podílela, listu The New York Times řekla, že výsledek je povzbuzením pro všechny, kdo doufali ve využití lidských embryí k vědeckým výzkumům i klinickým účelům. Než ale ke klinickému využití dojde, čeká vědce ještě dlouhá cesta.

Budou-li další testy úspěšné, mají naději na zdravého potomka páry, kterým lékaři kvůli dědičným chorobám nedávali naději. Může jít o takové nemoci, jako je rakovina vaječníků, cystická fibróza nebo rané druhy Alzheimerovy choroby.

Vědci navíc při výzkumu narazili na nečekaný objev: zjistili, že embrya se dokonce dokážou „opravovat“ sama.

Kromě nadšení výzkumníků ale oregonský test vyvolává i vážné etické otázky, protože jde o klasický příklad genetického inženýrství, upozornil newyorský deník. Skeptici se obávají, že podobné zásahy mohou vést k pokušení „vyrábět“ lidské bytosti obdařené žádoucí fyzickou či psychickou výkonností.

Zázračný CRISPR

Vědci uspěli díky využití metody CRISPR-Cas9. Než vznikl tento nástroj, pohybovali se doktoři s léčebnou genetickou terapií na velmi kluzké hraně. Nedokázali totiž porušený gen odstranit – když se ho pokusili opravit, prostě jen do genové sekvence natlačili nový dobrý gen. To ale často vedlo k narušení genetické informace.

Nová metoda je založená na použití enzymu Cas9, který dokáže vystřihnout poškozené místo ve dvojité šroubovici DNA a nahradí ho nepoškozeným genem.

Podívejte se, jak vypadá genetické editování CRISPR-Cas9: