Funkcionalistická dominanta Pardubic, bývalý nádražní hotel, je po nákladné rekonstrukci. Hotel se stal vzdělávacím a ekonomickým centrem Správy železnic (SŽ). Za investici organizace zaplatila 574 milionů korun, prozradil ředitel SŽ Jiří Svoboda. Zčásti bude budova sloužit i cestujícím, v přízemí se totiž podařilo obnovit restauraci.
Funkcionalistický nádražní hotel v Pardubicích je po opravě. Je z něj vzdělávací centrum železničářů
„Už dlouhodobě máme problém shánět nové zaměstnance a vyškolit je. Měli jsme veškeré školení roztříštěné po celé republice. Součástí budovy jsou školicí sály, plánujeme učebny IT. Bez takových počinů nemáme šanci získávat nové zaměstnance,“ řekl Svoboda.
V přízemí bývalého hotelu najdou cestující obnovenou restauraci, ostatní části slouží Správě železnic, bývalý bufet v přízemí se proměnil ve služební jídelnu, v suterénu dříve bylo kino Sirius, dnes je tam multifunkční sál. V patrech jsou učebny, pokoje i kanceláře účetních.
Opravu hodnotí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) jako velmi citlivou a změnu funkce budovy považuje za účelnou. „Nám opravdu scházejí na dráze stále specifické profese, možnost přivést na železnici odborníky a dát jim nezbytnou přípravu. To je klíčová podmínka, udržet dlouhodobě konkurenceschopnou českou železnici,“ řekl Kupka.
Železničáři opravu konzultovali s architektem i památkáři
Stavba nádraží a hotelu je dílem architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy. Fungovat začala v roce 1958. Detaily přestavby SŽ konzultovala s nedávno zesnulým architektem Miroslavem Řepou, synem Karla Řepy.
Vdova po Miroslavu Řepovi Eva Řepová zalitovala, že se manžel této chvíle o dva měsíce nedožil. „Měl by strašnou radost.“
Památkáři tento komplex vnímají jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. Stavební firma musela dodržet nároky památkářů, zachovat co nejvíc původních prvků, případně udělat repliky.
Budova má podle zástupců stavební firmy i citlivě zakomponované moderní prvky, aby sloužila nárokům současných uživatelů. „S památkovou péčí byla možná diskuze. Ve finále to dopadlo dobře, že z toho mají dobrý pocit oni i my,“ uvedl ředitel stavby výškové budovy Martin Fibich.
Typický cihlový vzhled
Například keramické obklady původní fasády mají tři odstíny cihlové barvy, přestože pocházely z jedné šarže, tehdejší výroba nebyla dokonalá. Při obnově obkladů se po dohodě s památkáři opět dodržela barevná odlišnost obkladů, dodal Fibich.
Na obnovu výškové budovy naváže obnova nádražní budovy. Modernizace železničního uzlu v Pardubicích začala v září 2020. Je hotová rekonstrukce železničního svršku, trakce či napájení. Pracuje se na rekonstrukci nástupišť a dobudování pátého nástupiště. Téměř hotová je pěší lávka z vlakového nádraží na sídliště Dukla. Celkové náklady za celý uzel budou přes sedm milionů korun.
„Letošní milník bude ke kompletní rekonstrukci třetího nástupiště. A bohudík, že můžeme rekonstruovat odbavovací halu, na kterou tento měsíc nebo nejdéle v říjnu vyhlásíme soutěž. Do roku 2025 tady ještě nekončíme,“ řekl Svoboda.