Dezinfekce MHD už stála dopravní podniky desítky milionů. Pomohly jim i města a kraje

Dezinfekce MHD v Česku stála letos desítky milionů korun. Peníze šly na nákupy generátorů ozónu, dezinfekčních přípravků a ochranných pomůcek pro zaměstnance. Nejvíce zaplatili dopravci v Praze, dopravní podnik stála dezinfekce od jara přes 60 milionů korun. V mnoha případech dopravcům finančně pomáhají města a kraje, vyplývá z vyjádření 14 oslovených dopravních podniků pro Českou televizi.

Česká televize oslovila 14 dopravních podniků obsluhující krajská města, aby zjistila, jaká panuje situace v jednotlivých částech republiky. Z odpovědí vyplývá, že se každý den dezinfikují vozy a běžně se používají také ozónové generátory. Ty v prostoru tvoří určitou koncentraci ozónu a tím se starají o vyhubení virů a bakterií.

„Ozonizujeme vozy metra, autobusy i tramvaje, denně otíráme všechny tyče a madla ve vozech i na eskalátorech, používáme vyšší koncentrace čistících a dezinfekčních prostředků. Od března do konce měsíce září evidujeme za všechna opatření extra náklady zhruba 62 milionů korun,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.

V Ostravě využívají ke zvýšení bezpečnosti v MHD i své asistenty dopravy. Ti dohlížejí mimo jiné na to, aby měli cestující správně zakrytá ústa a nos.

„Denně dezinfikujeme desítky vozidel dezinfekčními prostředky a ozónem. Ke konci srpna činí náklady na ochranné pomůcky, dezinfekci a ozónování asi 6,5 milionu korun. Prostřednictvím města jsme z kraje dostali dotaci ve výši 2,35 milionu korun,“ shrnula mluvčí Dopravního podniku Ostrava Karolína Hřivnáč Rycková.

Plzeňské městské dopravní podniky od jara opatření stála více než dva miliony korun. „Po vyhodnocení všech technologií v současné době pokračujeme v důkladných úklidech za použití dezinfekčních prostředků. Každý den jsou čištěny všechny vozy, které jsou daný den v provozu, každých 14 dní pak probíhá velký úklid, takzvaný grunt. Na několika vozech máme aplikovanou nanotechnologii s dezinfekčním účinkem, ale dílčí výsledky zkoušek nás zatím nepřesvědčily k plošnému nasazení této technologie,“ uvedl mluvčí PMDP René Vávro.

I v nejmenším krajském městě Karlových Varech jsou kvůli hygienickým požadavkům od jara zvýšené náklady na provoz městské hromadné dopravy. Dezinfekce a nákup ozónových generátorů stály dopravní podnik přes 800 tisíc korun.

„Každý den dezinfikujeme vozy virucidním a antibakteriálním přípravkem a současně probíhá dvakrát do týdne ozónování,“ uvedl ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Lukáš Siřínek.

Alespoň část nákladů dopravcům kompenzují instituce, které u nich objednávají dopravu. Kraj přispěl karlovarskému dopravnímu podniku částkou 200 tisíc, další peníze přidalo město, které v součtu s úhradou za provoz zaplatilo 10,5 milionu korun.

„Bez dotace bychom sice měli ztížený život, ale zvládlo by se to. Díky dotaci proběhlo vše hladce,“ podotkl ředitel Siřínek.

V Jihlavě dopravní podnik konzultuje své kroky s hygienickou stanicí. „My jsme v dezinfekci vozů od jara nic nezměnili a postupujeme po celou dobu stejně. V tuto chvíli jsme již na částce přesahující 400 tisíc korun, část z těchto nákladů pokryla dotace,“ vyčíslil předseda představenstva jihlavského dopravního podniku Radim Rovner.

Důležitá je podle mluvčí Dopravního podniku Ústí nad Labem Jany Dvořákové i spolupráce mezi jednotlivými dopravci: „V této situaci komunikujeme s ostatními dopravními podniky a konzultujeme s nimi jednotlivé kroky. V jarních měsících nám vypomohlo jak město, tak kraj. V současné době ale zatím pomoc města a kraje nevyužíváme.“