Automobilová aliance Renault-Nissan-Mitsubishi bude dále standardizovat platformy a společně nakupovat, aby snížila náklady. Každý ze zmíněných výrobců automobilů se pak bude soustředit na své silné stránky, vyplývá ze zveřejněného strategického plánu.
Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi představila novou strategii. Každý z členů se zaměří na své silné stránky
U společně vyvíjených vozidel povedou tato opatření k úsporám až 40 procent investic do jednotlivých modelů, informovala trojice automobilek. Nissan se hodlá zaměřit na samořídící vozy, Renault na karosérie a pohon vozů elektrických, zatímco Mitsubishi Motors na plug-in hybridy do zásuvky.
„Nový model se spíše než na objem zaměřuje více na výkonnost a konkurenceschopnost,“ konstatoval na tiskové konferenci předseda správních rad automobilky Renault i celé aliance Jean-Dominique Senard.
Mění se tím důraz na růst z éry Carlose Ghosna, strůjce aliance, jenž ji posléze vedl po téměř dvě desetiletí, až do svého zatčení v roce 2018. V minulosti jsme se zaměřovali „příliš na expanzi“, uvedl Osamu Masuko, který vede Mitsubishi.
Z fúze Renaultu a Nissanu sešlo
Sešlo též z plánu fúze mezi Renaultem a Nissanem, který Ghosn prosazoval. „Budeme pokračovat v současném nastavení,“ řekl k tomu Senard.
Co se týče geografického rozdělení působnosti, Nissan se zaměří na Čínu, Severní Ameriku a Japonsko, Renault povede snahy v Evropě, Rusku, Jižní Americe a severní Africe, zatímco Mitsubishi bude dál posilovat své nezanedbatelné zastoupení v jihovýchodní Asii.
Trojice automobilek se snaží určením vedoucích jednotlivých projektů vyřešit vleklý a ožehavý problém, totiž soupeření francouzských a japonských inženýrských týmů. Do roku 2025 chce mít aliance bezmála polovinu vozů vyrobenou podle nového provozního modelu.
„Všichni členové aliance budou mít přístup ke všem klíčovým technologiím,“ ujistil Senard.
Aliance se po Ghosnově odchodu ocitla pod tlakem. Okolnosti jeho náhlého zatčení podnítily vzájemnou podezřívavost a zmatek ve vedení. Někteří analytici si kladou otázku, zda není na napravení partnerství příliš pozdě.
Ghosn byl v Japonsku po obvinění z podvodného jednání a korupce ve vyšetřovací vazbě, ze které byl ale propuštěn na kauci. Ze země se mu loni v prosinci podařilo uprchnout do Libanonu.
Renault má v pátek zveřejnit svůj plán, jak náklady do tří let snížit o dvě miliardy eur (54 miliard korun). Očekává se, že zavře některé francouzské závody a bude propouštět.
Ve čtvrtek se očekává oznámení plánu restrukturalizace Nissanu. Japonský výrobce vozů chce podle obeznámeného zdroje agentury Bloomberg náklady snížit o 300 miliard jenů (68 miliard korun).