Karlovarské minerální vody mohou koupit ve třech zemích PepsiCo

Karlovarské minerální vody (KMV) mohou koupit českou, slovenskou a maďarskou PepsiCo, musejí se ale zbavit některých značek balených vod i čajů. Tuto podmínku zahrnuje rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), vyplývá z tiskové zprávy antimonopolního úřadu. Tuto podmínku navrhly zřejmě samy Karlovarské minerální vody, aby spojení umožnily. Jinak by u antimonopolního úřadu zřejmě neuspěly. Cenu nákupu firma nesdělila, ale analytik Jan Rovný ze společnosti Starteepo ji odhadl na pět miliard korun.

Závod Karlovarských minerálních vod
Zdroj: ČTK Autor: Slavomír Kubeš

„Spojení soutěžitelů vzbuzovalo vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže plynoucí z rozšíření aktivit skupiny KMV při výrobě a velkoobchodním prodeji značkových neochucených a ochucených vod a značkových RTD (ready-to-drink) čajů,“ uvedl v tiskové zprávě předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj.

Podle zjištění úřadu se ale tento problém netýká prodeje nealkoholických nápojů v restauracích, barech či hotelech. Netýká se ani maloobchodního prodeje značkových džusů, sportovních a energetických nápojů nebo kolových nápojů a dalších limonád.

Konkrétní kroky i odůvodnění rozhodnutí antimonopolní úřad zveřejní až poté, co z něj budou odstraněny informace, které by mohly vést k vyzrazení obchodního tajemství. Podobnou podmínku úřad nestanovuje příliš často. Nedávno takto podmínil nákup internetového portálu Heuréka, tam se však podmínka netýkala značek, ale rovného přístupu srovnávače cen ke všem klientům.

Na rozhodnutí úřadu se čekalo měsíce, obchod byl oznámen v lednu.

Monopolní postavení KMV může zesílit

Podle generálního ředitele konkurenčních firem Ondrášovka a Karlovarská Korunní Libora Duby obchod není pro spotřebitele pozitivní zprávou. Důsledkem je možný růst cen nápojů a omezení nabídky na trhu, dodal. Podle Duby následovalo rozhodnutí ÚOHS pouze sedm dní po ukončení sektorového šetření ohledně možného ohrožení hospodářské soutěže v oblasti nealkoholických nápojů. Toto šetření trvalo úřadu celé dva roky a jeho výsledky zatím nebyly zveřejněny.

Společnost KMV byla přitom již před touto ohlášenou akvizicí více než 70procentním hráčem na trhu přírodních a ochucených minerálních vod v ČR a v neposlední řadě významným až dominantním hráčem na celkovém trhu nealko nápojů, uvedl ředitel.

Podle analytika Radima Dohnala ze společnosti Capitalinked mají už nyní KMV 80 procent trhu s minerálními vodami, na celkovém trhu s nealkoholickými nápoji pak do 20 procent. „Tato akvizice dále posílí monopolní postavení KMV v segmentu minerálek. V segmentu nealko nápojů bude takto KMV moci využívat úspory z rozsahu zejména v distribuci a dále posílí postavení také na trhu nealko nápojů. KMV se již od roku 1991 chová v ČR silně monopolisticky. Existující zřídla jen kupuje, některé z nich následně neprovozuje, zřídla v zahraničí kupuje velmi málo,“ dodal Dohnal. Podle něj skupina zřídla prodává, jen pokud musí, což by se podle něj nyní mohlo stát u Hanácké kyselky.

„Skutečnost je taková, že právě sektorové šetření Úřadu pro hospodářskou soutěž v oblasti nealkoholických nápojů zveřejněné v minulém týdnu, zjistilo, že se KMV monopolisticky nechová,“ sdělil v reakci na Dohnalova slova generální ředitel KMV Alessandro Pasquale, který se také vymezil proti tvrzením o zřídlech. „KMV provozuje v zahraničí množství zřídel – ať již v Maďarsku, v Bulharsku či v Rakousku. A v žádném případě nemáme v plánu prodej zřídla Hanácká kyselka,“ dodal.

Alessandro Pasquale
Zdroj: ČTK
Autor: Jan Sokol

Skupina KMV, za kterou stojí Alessandro Pasquale s rodinou, je největším výrobcem minerálních a pramenitých vod ve střední Evropě. Založena byla karlovarským rodákem Heinrichem Mattonim v roce 1873. V Česku produkuje vedle minerální vody Mattoni pramenitou vodu Aquila a minerální vody Magnesia, Poděbradka, Dobrá voda a Hanácká kyselka. Své produkty vyváží do 20 zemí. KMV mají nyní 11 závodů, z toho sedm v Česku. Pracuje pro ně 2400 zaměstnanců a mají obrat kolem 12,5 miliardy korun.

Česká PepsiCo se loni po dvou letech ve ztrátě dostala do zisku 654 tisíc korun. Tržby jí vzrostly meziročně o 355 milionů na 2,75 miliardy korun. Celkově podniky Pepsi zaměstnávají v Česku, Maďarsku a na Slovensku 900 lidí a ročně mají obrat zhruba 4,2 miliardy korun.