Výroba aut v Česku už letos přesáhla milion, automobilky jsou ale na hraně kapacit

Produkce osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně vzrostla o 0,6 procenta na 1,06 milionu. Většina šla na export, který se zvýšil na 978 468 vozů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Největší výrobce Škoda zvýšil produkci o 2,2 procenta na 653 862 osobních aut a TPCA rostla o 7,9 procenta na 157 757 vyrobených vozů. Pouze v Hyundai se výroba propadla o 7,3 procenta na 248 350 aut.

Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara výroba za celý letošní rok proti loňsku vzroste, ale jen mírně o jednotky procent. „Je to dáno mimo jiné tím, že automobilky jedou na hranici svých kapacit. Produkci ovlivňuje i náběh nových modelů a také situace na trhu práce,“ řekl na začátku října na autosalonu v Paříži.

Podle ekonoma Komerční banky Davida Kocourka překonání rekordní výroby může být přece jenom ohroženo. „Náskok není veliký, a ačkoliv indikátory spotřebitelských nálad evropských spotřebitelů jsou na vysoké úrovni, tak slábnou,“ uvedl.

Samotné září se ale podle Kocourka vyvedlo, když se produkce meziročně zvedla o čtyři procenta, především díky výrobnímu výkonu kolínské TPCA. Výrobní čísla podle něj nereagují na problém se zavedením nových emisních norem, kvůli čemuž se zpozdily dodávky spotřebitelům a registrace nových automobilů v září meziročně poklesly v mnoha evropských státech až o 30 procent. „Objednávkové knihy se ale díky dobré ekonomické situaci u nás i v Evropě plní velmi dobře,“ dodal Kocourek.

Méně se vyrobilo nákladních vozů, více autobusů

Výroba nákladních aut se za prvních devět měsíců meziročně snížila o 48 procent na 598 aut. Dominantní je stále Tatra s 559 vozy, zbytek připadá na obnovenou výrobu značky Avia. Produkce autobusů naopak stoupla o čtyři procenta na 3440 vozidel. Na Iveco Bus připadá 3062 vyrobených autobusů, SOR jich vyprodukoval 352 a KH motor Centrum v Opavě vyrobilo 26.

Výroba motocyklů reprezentovaná týneckou Jawou se meziročně zvýšila o 13,7 procenta na 1215 strojů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
17. 12. 2025

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
17. 12. 2025

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025
Načítání...