Výroba aut v Česku už letos přesáhla milion, automobilky jsou ale na hraně kapacit

Produkce osobních aut v Česku za tři čtvrtletí meziročně vzrostla o 0,6 procenta na 1,06 milionu. Většina šla na export, který se zvýšil na 978 468 vozů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Největší výrobce Škoda zvýšil produkci o 2,2 procenta na 653 862 osobních aut a TPCA rostla o 7,9 procenta na 157 757 vyrobených vozů. Pouze v Hyundai se výroba propadla o 7,3 procenta na 248 350 aut.

Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara výroba za celý letošní rok proti loňsku vzroste, ale jen mírně o jednotky procent. „Je to dáno mimo jiné tím, že automobilky jedou na hranici svých kapacit. Produkci ovlivňuje i náběh nových modelů a také situace na trhu práce,“ řekl na začátku října na autosalonu v Paříži.

Podle ekonoma Komerční banky Davida Kocourka překonání rekordní výroby může být přece jenom ohroženo. „Náskok není veliký, a ačkoliv indikátory spotřebitelských nálad evropských spotřebitelů jsou na vysoké úrovni, tak slábnou,“ uvedl.

Samotné září se ale podle Kocourka vyvedlo, když se produkce meziročně zvedla o čtyři procenta, především díky výrobnímu výkonu kolínské TPCA. Výrobní čísla podle něj nereagují na problém se zavedením nových emisních norem, kvůli čemuž se zpozdily dodávky spotřebitelům a registrace nových automobilů v září meziročně poklesly v mnoha evropských státech až o 30 procent. „Objednávkové knihy se ale díky dobré ekonomické situaci u nás i v Evropě plní velmi dobře,“ dodal Kocourek.

Méně se vyrobilo nákladních vozů, více autobusů

Výroba nákladních aut se za prvních devět měsíců meziročně snížila o 48 procent na 598 aut. Dominantní je stále Tatra s 559 vozy, zbytek připadá na obnovenou výrobu značky Avia. Produkce autobusů naopak stoupla o čtyři procenta na 3440 vozidel. Na Iveco Bus připadá 3062 vyrobených autobusů, SOR jich vyprodukoval 352 a KH motor Centrum v Opavě vyrobilo 26.

Výroba motocyklů reprezentovaná týneckou Jawou se meziročně zvýšila o 13,7 procenta na 1215 strojů.