RegioJet chce ČD ukrást další trasy

Brno – Železniční dopravce RegioJet potvrdil zájem o provozování dalších rychlíkových spojů. Ministerstvu dopravy nabídl, že od prosince 2012 by na trase Praha–Brno–Břeclav nahradil až polovinu dálkových vlaků EuroCity (EC) a InterCity (IC), které nyní provozují České dráhy. Na vlaky ale žádat státní dotaci nebude. Dopravce ze skupiny Student Agency by později chtěl převzít provoz všech spojů EC, IC i kategorie expres na území Česka. Stát by podle něj ušetřil stovky milionů korun ročně.

Necelý týden po zahájení provozu na trati Praha–Ostrava–Havířov chce RegioJet jezdit i na další trati. Nyní má zájem o dálkové spoje a vlaky vyšší kategorie, které na většině tratí zajišťují České dráhy. Od státu mají garantovány dotace ve formě takzvaných úhrad prokazatelné ztráty. Podle mluvčího drah Petra Štáhlavského dostane společnost od objednatele vlaků – ministerstva dopravy – dotace na všechny trasy kromě tratě Praha–Ostrava. Mimo tuto trasu provozují ČD čistě na komerční bázi provoz všech Pendolin.

RegioJet státu ušetří sto milionů ročně

Dotace RegioJet sice nepožaduje, usiluje ale o spoje v takových časech, jaké mají nyní na lince právě České dráhy. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje má RegioJet nyní k dispozici nevyužité vagony, jež by mohl nasadit pro dálkové spoje, které by chtěl od příštího roku převzít. Lokomotivy a další vagony plánuje postupně dokoupit.

Aleš Ondrůj:

„My vidíme naše vlaky na trase Praha–Ostrava jako ziskové od počátku. Jsme schopni stejným způsobem bez dotací tyto vlaky provozovat na dalších trasách v České republice.“

Nový dopravce tvrdí, že by tak stát mohl ročně ušetřit až sto milionů korun. „Ministerstvo dopravy se musí nejdříve s nabídkou seznámit. Pro nás bude důležité znát podmínky, za jakých chce jiný dopravce než České dráhy dopravní služby zajišťovat,“ tvrdí ale mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.

1 minuta
Reportáž Jakuba Linky
Zdroj: ČT24

Česko Jančurovi nestačí, použijí ČD nové vagony od Siemensu?

RegioJet se však již dívá za obzor českých hranic. Jedná totiž s Německými drahami o provozování trati Praha–Berlín–Hamburk. Na té už ale jezdí i České dráhy. „Ta jednání probíhají. Měla by se uzavřít do konce letošního roku a pak bude jasné, s kým budou Deutsche Bahn spolupracovat při provozu vlaků na této trase,“ uvedl Ondrůj.

Pokud by se Jančurovi podařilo s Německými drahami domluvit, České dráhy by se mohly dostat do výrazných problémů. Právě kvůli trati do Hamburku a do Vídně totiž chtějí nakoupit nové rychlíkové soupravy Railjet.

Majitel Student Agency, brněnský podnikatel Radim Jančura, několik let tvrdí, že je schopen zajistit provoz dálkových spojů s nižšími dotacemi nebo bez dotací od státu. Kritici jej obviňují, že si vybírá pouze frekventované tratě, které mu zajistí výdělek.

  • Svačina v RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290725.jpg
  • RegioJet autor: Sznapka Petr, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2899/289889.jpg
  • Premiéra vozů RegioJet autor: Sznapka Petr, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2905/290497.jpg
  • Toalety v RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290727.jpg
  • Premiéra vozů RegioJet autor: Sznapka Petr, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2905/290496.jpg
  • Interiér RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290726.jpg
  • Zásuvky v RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290729.jpg
  • Internetové připojení v RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290731.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...