Letecká doprava v Evropě je na hraně kolapsu, problémy jsou i v Praze

Události: Letecká doprava v Evropě se dál potýká s problémy (zdroj: ČT24)

Tisíce cestujících na evropských letištích dál zažívají krizi, aerolinie ruší lety kvůli nedostatku personálu. Ten leteckým společnostem chybí v důsledku propouštění během covidové pauzy. Přetížení zaměstnanci návrat k původním objemům přepravy nezvládají a stávkují. Například skandinávské aerolinie SAS ve středu zrušily 63 procent letů. Chaotické scény jsou i na letištích v Německu, Portugalsku, Francii a Španělsku. Zpoždění nabírají i spoje z Prahy.

Situaci skandinávských aerolinií ztěžuje to, že ve Spojených státech požádaly o ochranu před věřiteli. Společnost přesto trvá na tom, že se o klienty postará. Mnohahodinové fronty bez jistoty odletu jsou ale nyní běžné na více evropských letištích.

Na letišti v Kodani dlouhou nejistotu způsobenou stávkou pilotů aerolinek SAS následuje rozčarování téměř ve dvou třetinách případů. Letecká společnost sice nabízí zákazníkům zdarma změny, spoje jsou ale už nyní zrušené nebo plné na týdny dopředu.

Místo rychlé cesty „dobrodružství“

Další evropská letiště na tom nejsou lépe. Lisabon ruší v průměru třicet spojů denně. Výpadky postihují tisíce lidí. Na papíře jednoduchý itinerář se mění v dobrodružství. „V Bruselu to bylo složité, nešlo odletět. Tak jsme ve dvě hodiny ráno jeli autobusem do Paříže a odtud letěli do Lisabonu,“ popsala jedna z cestujících.

Nedostatek personálu je celosvětový. Odhaduje se, že plně funkční a stabilní bude letecká přeprava po covidovém výpadku až napřesrok v létě. Trable mohou mít i pasažéři letící z české metropole.

Na pražském letišti je teď průměrné zpoždění 50 minut. Přibývá ale spojů, kde se čeká na start i několik hodin. Jedná se hlavně o linky do Francie, Španělska nebo Nizozemska. Cestující mají v některých případech nárok na kompenzace. Většinou jde o občerstvení, případně nocleh. Výjimkou není ani finanční odškodnění.

  • Cestující, jejichž letadlo má několikahodinové zpoždění, mají v některých případech nárok na proplacení ubytování. A nárok mají i na občerstvení. Většinou jde o poukázky, za které si mohou na letišti koupit jídlo a pití.
  • Pokud letadlo přistane se zpožděním větším než tři hodiny, vznikne nárok i na finanční kompenzaci. Podmínky stanovila Evropská unie a musí je dodržovat všichni dopravci.

„Největší komplikace postihují linky přes Amsterdam, Frankfurt a Paříž. To jsou asi nejsložitější letiště a nejčastěji rušené spoje,“ vypočítává místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.