Namísto většího počtu malých parkovišť okolo benzinek jedno velké. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pomalu mění zvyklosti posledních desetiletí, pro která byla typická právě hustá síť čerpacích stanic. Nové úseky počítají se zhruba trojnásobným rozestupem - podobně jako v Německu nebo Rakousku.
Na nových dálnicích mají být benzinky dál od sebe, silničáři se inspirují Německem
Dálnice D1 ukazuje dvě zcela odlišné „pumpařské“ tváře české dálniční sítě. Mezi Prahou a Brnem je na dvou stovkách kilometrů v jednom směru třináct čerpacích stanic, v opačném dokonce patnáct. Je to dílo 90. let.
Příklad tohoto úsek D1 podle ředitele ŘSD Radka Mátla ukazuje, jak by hustota odpočívek na dálnicích vypadat neměla. „Každá taková odpočívka, takové napojení je svým způsobem potenciální kolizní bod,“ uvedl.
Zato za Hulínem už nastupují spíše německé standardy. Na sedmdesáti kilometrech (včetně dosud nepostaveného dálničního obchvatu Přerova) je jediná odpočívka, kde zatím ani benzinka není, ale to by se mělo po zprovoznění celé dálnice změnit.
Změny se mají týkat i stávajících stanic. Například na Rohlence u Brna plánuje ministerstvo změnit dopravní značení - vysvětluje to usměrněním dopravy a bezpečností. Cílem také je, aby bylo odpočívadlo pro řidiče přehlednější.
Podle Mátla mají ale někteří nájemci smlouvy na velmi dlouhou dobu. „Komunikujeme s majiteli benzinových stanic a odpočívek, které jsou připojeny na dálniční síť, ale jsou tam historické smlouvy, které nejsou pětileté, desetileté, ale jsou třeba i padesátileté. Naše pozice je velmi ztížená,“ připustil šéf ŘSD.