
Ředitel ŘSD Radek Mátl hostem Interview ČT24
„Určitě se znovu zaměříme na tyto problémové úseky, abychom se pokusili to eliminovat, ale situace je velmi obtížná. V tuto chvíli je to o tom, abychom ty dotčené úseky vyměnili,“ řekl Mátl.
Ředitel ŘSD uvedl, že právě na dálnici D35 se v tuto chvíli chystá velká oprava. „Máme ji ve výběrovém řízení, to znamená, že ještě během letošního roku bychom měli mít zhotovitele této stavby. A měli bychom tam už na podzim zahájit práce,“ uvedl s tím, že se také více zaměří na úseky, kde by hrozilo podobné poničení vozovky, jako k tomu došlo v sobotu u Přáslavic na Olomoucku.
V souvislosti s tím, že se mění klima a teploty budou pravděpodobně stoupat, Mátl řekl, že technologie jdou dopředu a dokáží se přizpůsobit. „Samotná modernizace dálnice D1 je prováděna takovým způsobem, že by se měly tyto záležitosti eliminovat. Samozřejmě musíme zvažovat i materiál, se kterým se pracuje. Slyšel jsem i názor, že problém je v samotných cementech a směsích,“ upozornil.
Popraskaná D1
Podobná prasklina se ale objevila i na modernizované dálnici D1. „Ano, objevila se, ale jedná se o úplně jiný případ než na dálnici D35. V tomto případě šlo o problém v samotné spáře, kde ten gumový profil, který do těchto spár vkládáme, poklesl. Zaneslo se to nečistotami a v tom obrovském vedru se to seškvařilo a udělalo to pevnou hmotu, ta posléze nepracovala tak, jak měla,“ vysvětlil šéf ŘSD.
Mátl uvedl, že v tomto případě šlo o nedodržení technologické kázně, ŘSD tak tyto práce reklamovalo. „Zhotovitel reklamaci přijal, v tuto chvíli bude toto lokální místo opravovat,“ ubezpečil. V souvislosti s tímto případem bude ŘSD kontrolovat i další úseky D1, zda někde nedošlo nebo nemůže dojít k podobnému problému.
Jak bude vypadat léto na silnicích?
K prázdninovému provozu na českých silnicích a dálnicích ředitel ŘSD uvedl, že i v létě bude pokračovat modernizace D1 i práce na jiných dálnicích. „My jsme připraveni, máme v pohotovosti odtahové služby tak, abychom co nejrychleji nehody, případně porouchané vozidlo odstranili a dálnici zprovoznili. Musíme to vydržet, ty tři měsíce,“ řekl Mátl.
Šéf ŘSD už dříve uvedl, že pro D1 bylo nejhorší léto v roce 2020. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) ale ve středu řekl, že letos o prázdninách to bude podobné jako minulý rok.
„Dnes (ve středu – pozn. red.) jsem absolvoval cestu do Brna a zpátky, nebylo to peklo. Je obrovský rozdíl, jestli opravujete 71 kilometrů, jako v loňském roce, nebo 41 kilometrů. Zejména ta 25 kilometrů dlouhá uzavírka na Vysočině, která byla v loňském roce, byla pro řidiče pekelná,“ míní Mátl. Připustil ale, že pro řidiče to bude stále složité.
Mátl: Vyhněte se špičkám
Mátl řidičům doporučil, aby, pokud nemusí, nevjížděli na dálnici D1 v páteční odpolední špičce. „Nejlepší je v tuto chvíli doporučit vyjet někdy nad ránem v sobotu, případně v pátek v pozdějších hodinách,“ uvedl.
S komplikacemi kvůli opravě budou muset řidiči počítat i na dálnici D8 mezi 5. a 12. kilometrem. Začít by se tam mělo už o tomto víkendu. „Znova využijeme těch sobotních pozdních hodin, neděle a pondělí,“ zmínil. ŘSD věří, že řidiči v tomto úseku nebudou stát v kolonách dlouho. Riziko kolon ale podle Mátla hrozí, jelikož bude doprava svedena do jednoho pruhu.