Ruské letectvo je nad Ukrajinou stále bezzubé. Příčiny jsou podle analytiků komplexní

Ruskému letectvu se přes početní výhodu stále nepodařilo plně ovládnout nebe nad Ukrajinou. Podle vojenských analytiků je zřejmě příčin více – od neschopnosti přes obavy ze ztrát drahé techniky až po nedostatečný výcvik.

Krátce před zahájením ruské invaze na Ukrajinu už bylo vojenským analytikům takřka jasné, že nepůjde jenom o limitovanou vojenskou operaci, například s cílem obsadit pouze separatistické „republiky“ a tím jasně deklarovat jejich držbu. Měl to být velký konvenční konflikt s důrazem na úvodní strategický šok – a zásadní roli v něm muselo hrát letectvo.

Putin nastavil cíle operace dle všeho velmi vysoko: obsadit ukrajinská velká města, zejména hlavní město Kyjev. V ideálním případě svrhnout ukrajinskou vládu nebo ji donutit ke kapitulaci. Zavést nějakou formu okupační správy, a nakonec určit loutkovou vládu. A to všechno zřejmě do 6. března, dá-li se věřit ruským dokumentům zveřejněným skupinou Anonymous.

Hlavní manévr ruské armády, jak byl patrný z map, zřejmě předpokládal získání vojenské kontroly nad Ukrajinou od Kyjeva směrem na jih až k moldavským hranicím. Na jihu pak měl být manévr podpořen obsazením Oděsy, Mykolajivu a Chersonu. To mělo Rusku získat jak strategické, tak psychologické vítězství – a to jak za pomoci pozemní armády, tak pomocí vzdušných výsadků, ať už s letadly, nebo vrtulníky, které by do zázemí ukrajinské armády přivezly nejen vojáky, ale i lehčí motorizovanou techniku.

Komplexní operace vyžadují vzdušnou nadvládu

Předpokladem pro provedení takové operace je zajištění takzvané vzdušné nadvlády – tedy možnosti ovládnout oblohu, bezpečně vzduchem dopravovat jednotky i zásoby, ale také tam vysílat bombardéry a další stroje schopné chirurgicky přesných úderů na pozice nepřítele. Ta vzhledem k naprosté početní převaze ruského letectva měla být samozřejmostí.

V plánu bylo zahájilt kampaň útoky na cíle jako logistická a velitelská centra, vzdušnou obranu a další kritickou infrastrukturu. Moskva mohla použít stovky bombardérů stejně jako ze země odpalované balistické střely a střely s plochou dráhou letu. To vše by podpořilo pozemní síly se zdrcující palebnou silou.

Žádný plán nepřežije střet s nepřítelem

A začátek invaze opravdu proběhl přesně tak, jak se očekávalo – salvou balistických raket a střel s plochou dráhou letu mířených na radarová centra, letiště a na protiletadlové raketové baterie S-300, které jsou to nejlepší, co Ukrajina v rámci protivzdušené obrany má. Pozemní armáda vyrazila vpřed v koordinaci s těmito údery.

Po úplném či částečném vyřazení ukrajinských radarů a protivzdušné obrany se předpokládaly silné útoky vedené moderními ruským bombardéry jako Su-34 či víceúčelovými stroji Su-30 za využití inteligentní munice a krytí stíhačů.

Rusko mělo u hranic s Ukrajinou připravené vice než tři stovky letadel, což bylo takové množství vzdušné síly, že mělo být ukrajinské letectvo snadno přečísleno.

Nic takového ale nenastalo. Místo toho, aby ruské letouny, rakety a vrtulníky zastřely ukrajinské nebe, v prvních několika dnech invaze ruské letectvo v podstatě zůstalo z valné většiny sedět na letištích. A to umožnilo ukrajinskému letectvu relativně efektivně podporovat pozemní jednotky nejen zbraněmi, ale také psychologicky, což mohlo mít silný efekt.

Ukrajinci viděli svoje letectvo na obloze, viděli i jeho úspěchy. Stačí připomenout, jak rychle se rozšířila „městská legenda“ o „Duchu Kyjeva“, kterou ukrajinská armáda skvěle využila, pokud ji rovnou sama nestvořila. Nejmenovaný pilot ukrajinské stíhačky měl zničit obrovské množství těch nejmodernějších nepřátelských bitevníků, porážet ruské letouny v soubojích jeden na jednoho, ale také unikat přesile. Nic z toho dodnes není dokázané a s největší pravděpodobností se jedná jenom o legendu.

Jenže legenda nelegenda, ruské letectvo opravdu přinejmenším zpočátku příliš nefungovalo, začaly se totiž přidávat další faktory, které mu nasazení komplikovaly. Ruské vrtulníky létaly bez krytí a ukrajinští vojáci vyzbrojení z ramene odpalovanými střelami je mohli sestřelovat. K tomu se Rusům přidaly obrovské problémy s logistikou celé operace. Takže jejich samochodné protiletadlové komplety SAM, jako je třeba BUK, zůstaly uvězněné v zácpách a dlouhých kolonách. Stejně dopadly i moderní protiletadlové stroje typu 9K22 Tunguska nebo kolové Pancir S-1.

Dlouhý spánek ruského letectva

Ani jeden z těchto faktorů však nevysvětluje nevýraznou činnost ruského letectva. Možností, proč tomu tak je, je několik. Vojenští analytici uvádějí řadu z nich, vysvětlením může být i jejich kombinace.

Tím prvním, který se nabízí, je nedostatek přesně naváděné munice a nedostatek zkušeností s jejím používáním. Na největším ruském bojišti nedávné minulosti, tedy v Sýrii, využívaly přesně naváděnou munici jenom stroje Su-34. A i ty se často uchylovaly také k útokům obyčejnými nenaváděnými bombami a raketami.

Je tedy možné, že nasazení v Sýrii zásoby této munice vyčerpalo – kromě toho se zdá, že ruské letectvo trpí i nedostatkem zaměřovacích modulů, které umožňují identifikaci cíle z bezpečné vzdálenosti a využití takové munice umožňovaly. Což v kostce znamená, že schopnost letectva přímo podporovat pozemní jednotky je silně omezená. Kromě toho ruská armáda systémově trpí nedostatkem leteckých návodčích a oproti armádám NATO jich má násobně méně.

Je ale také možné, že letectvo, kterému by nezbylo než využít obyčejnou „hloupou“ munici, prostě nedostalo rozkaz k jejímu masovému nasazovaní proti zastavěným oblastem. V Sýrii byla tato taktika používána v bojích o Aleppo a Homs a není nepravděpodobné, že se k ní ruské letectvo bude uchylovat v následujících dnech i nad Ukrajinou – zatím ale rozsáhleji využita nebyla. Nedostatek inteligentní munice ale tento problém vysvětluje jen velmi omezeně.

Jako zajímavější se jeví, že ruské letectvo si nevěří v naplánování velkého počtu letů s ohledem na možnost „přátelské palby“ od vlastních baterií SAM. To by nebyl problém jen Ruska, ale potýkala se s tím také západní letectva už na počátku 90. let dvacátého století. A Rusko s tímto typem operace prostě nemá žádné zkušenosti. Vojenský analytik Justin Bronk tvrdí, že „ruské síly předvedly tak extrémně špatnou koordinaci prakticky ve všem od běžné logistiky přes letecké útoky po krytí pozemních sil, že se lze reálně domnívat, že toto je zkrátka nad jejich síly.“

Přesto ani takovéto vysvětlení není kompletní. Velmi důležitý totiž může být také lidský faktor. Ruští piloti totiž mají oproti těm západním takřka poloviční takzvané hodinové nálety – tedy reálné zkušenosti s pilotováním. V průměru je to u nich ročně kolem sta až 120 hodin, piloti stíhacích strojů ještě méně – pouze kolem sta hodin. Pro srovnání: piloti například britského RAF nebo amerického USAF ročně nalétají kolem 180 až 240 hodin. Jak je to možné? Provoz letadel je nesmírně finančně náročná záležitost a každé jedno vzlétnutí je velmi drahé – Rusko na to zkrátka nemá dost peněz.

A je tu ještě poslední možnost: Rusko si může letectvo nechávat jako eso v rukávu pro případný ústup. Z taktického hlediska dává takové jeho použití smysl, jeho využití by Ukrajincům významně znesnadnilo útok na stahující se jednotky. Jenže na takovou operaci musí být letouny i jejich piloti „bez opotřebování“, jež by běžné nasazení znamenalo.

Aktuální vývoj

V současné době se zdá, že Rusko si je schopno zajistit určitou kontrolu vzdušného prostoru zhruba do 200 kilometrů od hranic. Začíná také používat ve větší míře útoky pomocí střel s plochou dráhou letu, které jsou odpalované ze strojů Tu-22, Tu-160, případně Tu-95. Takto byl například proveden útok na základnu u západoukrajinském Javorivu.

Ani nadále se ale nedá říci, že by se mu podařilo dosáhnout na Ukrajině úplné vzdušné nadvlády. Vzhledem k tomu, že právě zbraně země–vzduch tvoří významnou část mezinárodní podpory, která se na Ukrajinu teď dostává, není pravděpodobné, že by se mu to v dohledné době podařilo, shoduje se řada analytiků. 

Autor je vojenský historik.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Brněnští vědci objevili sloučeninu, která by neměla existovat

Podle dosavadních poznatků by vůbec neměly existovat. Řeč je o hydrátech chloridu cesného. Přesto vědkyně a vědci z Ústavu přístrojové techniky Akademie věd ve spolupráci s odborníky z Innsbrucké univerzity jejich existenci dokázali. Klíčem k přípravě je speciální způsob mražení.
před 2 hhodinami

Česká vojenská družice SATurnin poprvé vyfotila Prahu

Česká družice SATurnin-1, která slouží na oběžné dráze službám ministerstva obrany, poslala snímek Prahy. Družice je na orbitě od ledna letošního roku a právě pořizování fotografií je jejím hlavním úkolem.
před 3 hhodinami

Když kosatky vybily žraloky u JAR, kaskádovitě to poznamenalo ekosystém

Mořští biologové získali jedinečnou příležitost prostudovat, co se stane po zmizení vrcholného predátora z jeho původního loviště, a to na případu velkých bílých žraloků u Jihoafrické republiky. Ukázalo se, že to má dopad rovnou na několik pater potravní pyramidy.
před 8 hhodinami

Island zasáhly stovky zemětřesení, vulkán u Grindavíku opět chrlí lávu

Poblíž islandského města Grindavík se otevřela sopečná trhlina a začala se z ní valit láva. Úřady předtím zaznamenaly na poloostrově Reykjanes, kde Grindavík leží, stovky malých zemětřesení a evakuovaly v předstihu čtyřicet domů v Grindavíku i přilehlé geotermální lázně Modrá laguna, informují agentury.
před 22 hhodinami

Goliášové vymírají. Jejich Davidem jsou káva a pytláci

Jedněm z největších brouků na světě – vrubounům goliášům – hrozí v Pobřeží slonoviny vyhynutí, píše deník Le Monde. Může za to odlesňování tamní krajiny, na níž vznikají plantáže na pěstování kakaa a kávy, a používání pesticidů. Tento hmyz přitom sehrává důležitou úlohu v lesním ekosystému. Nebezpečím jsou i pytláci.
před 23 hhodinami

O víkendu hrozí silné mrazy, meteorologové se bojí o ovoce

Do Česka může o víkendu dorazit velmi studený arktický vzduch, v noci bude mrznout. Letošní úroda meruněk, případně dalších už kvetoucích ovocných stromů je tak s velkou pravděpodobností opět v ohrožení. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) uvedl, že kritické by mělo být hlavně nedělní ráno a následující noci na začátku příštího týdne. Jak moc teploty klesnou pod nulu, budou meteorologové ještě v příštích dnech upřesňovat.
před 23 hhodinami

Český výzkum našel nový způsob, jak buňky řeší stres. Může to pomoci v léčbě

Nově objevený mechanismus reakce buňky na stres může pomoct při léčbě vzácných genetických onemocnění. Příkladem může být takzvaná leukodystrofie, což je skupina onemocnění s poškozením v centrálním nervovém systému. Vyplývá to z nové studie vědců z Mikrobiologického ústavu Akademie věd ČR, která vyšla ve vědeckém časopise Nature.
včera v 12:29

Raketa SpaceX vynesla na polární oběžnou dráhu čtyři astronauty

Raketa Falcon 9 společnosti SpaceX vynesla na polární oběžnou dráhu čtyři astronauty v rámci několikadenní soukromé mise Fram2. Velitelem posádky je maltský podnikatel v kryptoměnách Chun Wang, informovaly světové agentury. SpaceX se misí zapsala do historie kosmonautiky, neboť jako první vyslala lidskou posádku na polární orbitu, což doposud nikdo jiný neučinil.
včeraAktualizovánovčera v 11:58
Načítání...