Trosky nalezené začátkem března na pobřeží jihoafrického státu Mosambik pochází s největší pravděpodobností ze ztraceného malajsijského letadla. Experti po analýze dospěli k závěru, že dvě části trupu letadla velmi pravděpodobně pochází z Boeingu 777 společnosti Malaysia Airlines, který s 239 lidmi na palubě 8. března 2014 záhadně zmizel.
Trosky u Mozambiku podle úřadů téměř jistě patřily letu MH370
Experti z Malajsie se k závěru přidali a země vyzvala k pátrání v okolí Jižní Afriky. „Analýza dospěla k závěru, že trosky jsou téměř jistě z letu MH370,“ uvedl v prohlášení australský ministr dopravy Darren Chester. Místo nálezu podle něho odpovídá tomu, kam by podle modelových výpočtů mohly předmět zanést mořské proudy.
Experti analyzovali oba kusy trosek nalezené u Mosambiku. Rozměry, použitý materiál a způsob konstrukce podle dnešního prohlášení malajsijského ministra dopravy odpovídají zmizelému stroji. Ministr zároveň vyzval, že s ohledem na nález je třeba provést další pátrání u pobřeží Jižní Afriky a Mosambiku, které si vezme na starost malajsijský tým.
Jedním z dílů je téměř metr dlouhý kovový díl letadla s nápisem „NO STEP“, který našel začátkem března americký občan, jenž na svém blogu píše o pátrání po zmizelém letu. Předmět prozkoumali experti v Malajsii i Austrálii, stejně jako specialisté z firmy Boeing.
Letoun se předloni z dosud nejasných příčin odchýlil daleko od plánované dráhy letu. Stroj poté zřejmě spadl do Indického oceánu zhruba 1800 kilometrů jihozápadně od Austrálie.
Jediným dílem nalezeným před Mosambickým objevem, který podle všeho rovněž patřil k záhadně zmizelému letounu, byla vztlaková klapka objevená loni v červenci na břehu vzdáleného ostrova Réunion. Zatímco podle malajsijských úřadů zcela jistě pochází z pohřešovaného stroje, ty francouzské si jisté nejsou a tvrdí, že je to pouze pravděpodobné.
2014 – Malajsijský rok smůly
MH370 – 8. březen 2014
Zmizení Boeingu 777 letecké společnosti Malaysia Airlines 8. března se stalo největší záhadou moderního dopravního letectví. Let s označením MH370 s 239 lidmi na palubě, který letěl z Kuala Lumpuru do Pekingu, se podle oficiální verze zřítil v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. Na rozsáhlých pátracích akcích se podílelo mnoho států, využita byla nejmodernější technika včetně sonarů, videokamer či senzorů tryskového paliva.
MH17 – 17. červenec 2014
K další katastrofě Boingu 777 společnosti Malaysia Airlines došlo 17. července, tentokrát ve vzdušném prostoru nad Ukrajinou. Letoun na lince MH17 mířící z Amsterdamu do Kuala Lumpuru byl sestřelen nad územím ovládaným proruskými separatisty na východě země, všech 298 pasažérů v něm zahynulo. Dodnes se vedou spory o tom, kdo je za útok zodpovědný. Podle nizozemských vyšetřovatelů boeing sestřelila ruská protiletadlová raketa Buk odpálená z pozic proruských separatistů. Ruská média však tvrdí, že letoun byl sestřelen ukrajinskou armádou.
QZ8501 – 28. prosinec 2014
Zatím poslední nešťastná událost se stala dnes těsně po půlnoci našeho času. Na trase ze Surabaje v Indonésii do Singapuru zmizel letoun Airbus nízkonákladových aerolinek AirAsia. Na palubě bylo celkem 162 lidí. Kontakt s řídící věží letového provozu v Jakartě stoj ztratil v 6:17 místního času. Podle indonéských úřadů letoun ještě před zmizením požádal o neobvyklou změnu trasy, zřejmě kvůli počasí.