Polská vláda představila plány na stavbu největšího letiště ve střední Evropě. Kapacitou má dvakrát převýšit počet pasažérů odbavených ročně na pražské Ruzyni, rovnat by se mohlo těm v Mnichově nebo Moskvě. Opozice, která během své předchozí vlády přišla s ještě velkolepějším návrhem, ten současný kritizuje jako málo ambiciózní.
Polsko chystá nové megaletiště
Projekt s názvem Centrální dopravní uzel má odbavit 34 milionů pasažérů ročně. K tomu se plánuje jeho napojení na vysokorychlostní železnici a dálnice tak, aby se dalo na letiště ze všech velkých polských měst dostat do 100 minut. „Polsko se brzy stane jednou velkou megapolí. Do tohoto projektu budou zapojena všechna velká polská města,“ popsal polský premiér Donald Tusk.
Stavět se má 40 kilometrů od Varšavy v Baranówie. Část místních byla proti, rozhodnutí to ale nezvrátí. V souvislosti se stavbou letiště se chystá i budování pozemní infrastruktury. Například dálnici A2 spojující budoucí terminály s Poznaní, Lodží a Varšavou čeká rozšíření o dva jízdní pruhy v každém směru. Počítá se taky s výraznou modernizací železnice, kdy mezi zmíněnými třemi městy vznikne vysokorychlostní trať pro vlaky o rychlosti 320 kilometrů v hodině.
Původní plány
Opoziční strana Právo a spravedlnost (PiS) představila záměr letiště vybudovat už za své vlády předcházející té současné. Původně chtěla PiS 1800 kilometrů kolejí a letiště pro až 100 milionů cestujících, tedy větší než to v Dubaji, tyto plány ale Tuskova vláda seškrtala o třetinu.
„Končí vaše velikášství, není to lék na komplexy PiS vůči západním sousedům,“ vyřídil opozici zmocněnec vlády pro stavbu Centrálního dopravního uzlu Maciej Lasek.
„Už to není Centrální dopravní uzel, ale jen další obyčejné letiště,“ kritizoval změny například poslanec PiS Andrzej Adamczyk.
Termín dokončení kabinet oproti původnímu plánu ale uspíšil, chce mít projekt hotový v roce 2031. Podle expertů je to jen další z mnoha nereálných politických slibů. „Ten projekt je potřebný a hodí se nám, ale stavba na čistě politických základech bohužel předurčuje jeho neúspěch,“ komentoval záměr expert na dopravu Grzegorz Brychczyński.
Stavbu v pořadí šestnáctého polského letiště bude financovat z většiny stát formou speciální emise dluhopisů, úvěru a z unijních fondů. Včetně dálnic a železnice vyjde na v přepočtu 770 miliard korun.