Na sedmi křižovatkách v Plzni na Borech začala fungovat nová technologie, která má umožnit rychlejší a bezpečnější průjezd městem. Semafory doplněné kamerami napojenými na centrální servery dokáží efektivně řídit dopravu, reagovat na změnu provozu a upřednostnit průjezd vozů hasičů, záchranky a MHD. Chytré řízení dopravy v úterý představilo vedení města.
V Plzni začalo fungovat sedm chytrých křižovatek. Pomůžou hlavně záchranářům a MHD
Kromě zprovoznění chytrých křižovatek Správa informačních technologií města (SIT) v dopravní ústředně instalovala nové centrální prvky, které rozšířily komunikaci mezi vozidly a semafory. Automobily s palubními jednotkami OBU, které budou brzy v Evropské unii pro nové vozy povinné, řidiče upozorní například na blížící se vozidlo záchranářů a další mimořádné situace.
Město je podle radního Daniela Kůse (Piráti) jedno z prvních v Česku s 5G technologiemi pro rozvoj a testování autonomní mobility. „Systém provede videodetekci v definovaných zónách, umí ovládat tramvajové výhybky, varovat řidiče 'chytrých' automobilů před jízdou na červenou, nehodou, hustým provozem, upozorní na vůz MHD v zastávce a další,“ uvedl.
Podle náměstka primátora Aleše Tolara (STAN) detekují kamery i cyklisty a motorkáře a umožní jim bezpečnější průjezd křižovatkami. „Strategické detektory nám zase umožní sledovat intenzity vozidel mezi křižovatkami, což je důležité pro efektivní řízení dopravy pomocí světelné signalizace,“ řekl. Nová zařízení umožní i prodloužit „zelenou“ pro pomalejší chodce.
Zelená na vyžádání
SIT ve spolupráci se záchranáři zatím nainstalovala chytré systémy od křižovatky ulic Mánesova a Klatovská třída po zastávku Univerzita a do pěti vozidel Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP), tří hasičských vozů a jedné sanitky. „Vozy IZS s OBU jednotkou si v této zóně spustí preferenci a když dojedou na křižovatku, budou tam mít zelenou,“ řekl Tomáš Benedikt z SIT.
Ostatní chytré osobní vozy budou mít informace přímo z křižovatky, kde jsou jednotky, které vyšlou data do centrálního prvku, ten je zpracuje a pošle zpět. Šíří záběru a připraveností na provoz je podle města systém v Česku unikátní. Teď se konají soutěže PMDP a správy statku města na rozšiřování systému. Pokryta poté bude zřejmě velká část Plzně.
Komunikovat s novým systémem by měly časem všechny vozy MHD
PMDP už zahájily obnovu komunikačních systémů ve vozech. „Aby postupně všechny uměly komunikovat i s novými 5G technologiemi křižovatek, jejichž počet bude postupně narůstat,“ uvedl jejich ředitel Jiří Ptáček.
Kůs dodal, že město chce mít pokryté všechny hlavní průtahy městem, ale bude kvůli tomu žádat o dotace. První etapa, která navazuje na loňskou pilotní v Plaské ulici v Bolevci, si vyžádala 21,5 milionu korun a financoval ji Národní plán obnovy a EU. Na ni brzy naváže pokračování z Bor do centra.
„Vybavením dopravní infrastruktury o nové servery a 5G technologie vznikla v Plzni živá laboratoř, polygon, která umožňuje aktérům z oblasti automotive rozvíjet a testovat nová řešení pro autonomní mobilitu,“ uvedl ředitel SIT Luděk Šantora.