Před sto lety se z Brna stalo „Velké Brno“. Připojením přilehlých obcí se město sedmkrát zvětšilo

Sto let uplynulo od doby, kdy se Brno stalo druhým největším městem Československa. 16. dubna 1919 schválili zákonodárci sloučení dnešního středu města s jednadvaceti tehdejšími sousedními obcemi a dvěma městy. Rozloha se zvětšila sedminásobně, počet obyvatel vzrostl o polovinu. Vznik „Velkého Brna“, jak se útvaru říkalo, pomohl především k rozvoji průmyslu a dopravní infrastruktury.

Před sto lety žilo ve městě na soutoku řek Svratky a Svitavy jen asi sto třicet tisíc lidí. V dubnu roku 1919 se město rozrostlo z osmnácti set hektarů na víc než dvanáct tisíc hektarů a počet obyvatel na víc než dvě stě dvacet tisíc.

Vytvoření takzvaného „Velkého Brna“ se začalo připravovat hned po vzniku samostatného Československa v roce 1918, kdy byla správa brněnské radnice předána do českých rukou. Některé obce usilovaly o připojení už před první světovou válkou. Bránily tomu ale národnostní rozepře.

„Byla to především obava německé reprezentace v Brně ze změny demografických poměrů, připojením těchto měst totiž výrazně stoupl podíl českého obyvatelstva a němečtí občané se právem báli, že by přišli o německou radnici,“ vysvětlil Tomáš Dvořák z Historického ústavu Masarykovy univerzity.

Zájmem nové československé vlády bylo umožnit slučování obcí s většími městy tak, aby z měst vznikly větší aglomerace. „Druhým důvodem bylo posílit český charakter měst, která do té doby měla výraznou německou menšinu nebo i většinu,“ vysvětlil historik z Muzea města Brna Pavel Košťál.

Rozšíření Brna bylo dáno zákonem

K městu Brnu byla na základě zákona připojena dvě sousední města, Královo Pole a Husovice, a jednadvacet dalších obcí: Juliánov, Židenice, Maloměřice, Obřany, Medlánky, Řečkovice, Žabovřesky, Komín, Kamenný Mlýn, Jundrov, Kohoutovice, Bohonice, Lískovec, Horní Heršpice, Komárov, Černovice, Slatina, Dolní Heršpice, Přízřenice, Vejvanovice (dnešní Brněnské Ivanovice) a Tuřany.

Velké Brno tak pohltilo například i Židenice, které se před první světovou válkou chtěly stát samostatným městem. Válka ale řízení o samostatnosti zastavila a po skončení bojů tehdy největší vesnice Rakouska-Uherska s patnácti tisíci obyvateli už svoji žádost neobnovila. 

Vznik takzvaného Velkého Brna otevřel cestu k dalšímu rozvoji města. „Byly i obce, které měly různé obavy, například Komín, který váhal nejdéle s tím připojením, protože se jeho starosta bál, že se Komínští budou muset podílet na velkých dluzích brněnského magistrátu,“ popsal historik Tomáš Dvořák.

V roce 1930 v Brně žilo 264 925 lidí, z toho 200 213 obyvatel národnosti „československé“, 52 165 německé a 12 547 národností jiných. Zbývající obce se k městu přidávaly až do roku 1980, kdy se jako poslední dobrovolně připojil Útěchov.

1 minuta
Jak se Brno časem rozrůstalo
Zdroj: ČT24

Některé městské části se chtěly znovu osamostatnit

V nedávné minulosti se ale ve městě objevily i opačné snahy. Spor týkající se plánované výstavby bytových domů vedl v Přízřenicích až k referendu o odtržení od Brna. Osamostatnit se chtěly i sousední Dolní Heršpice. V referendu převládli ti, kteří byli pro odtržení. Aby se čtvrti osamostatnily, byla ale potřeba nadpoloviční většina všech voličů.

Klady a zápory možného odpojení od Brna nechávali před lety prověřit i zastupitelé v brněnské Bystrci. Důvodem byl územní plán a  naplánování dálnice D43, která by měla vést městskou částí.

V období první republiky byla v Brně mimo jiné založena Masarykova univerzita, otevřeno brněnské výstaviště a město též proslulo i jako dějiště velkých motoristických závodů konaných na blízkém Masarykově okruhu. Druhá světová válka způsobila Brnu značné škody, za nacistické okupace zahynulo na popravišti v Kounicových kolejích mnoho českých občanů. Důsledkem toho byl odsun německého obyvatelstva z Brna v roce 1945. Následující období komunistické vlády přineslo městu hospodářskou i politickou stagnaci.

V roce 2017 vytvořilo město strategii zvanou Brno 2050, ve které popsalo vize do budoucnosti ve třech oblastech: kvalita života, městská správa a zdroje. Podle ní má v Brně v roce 2050 žít na 600 tisíc obyvatel, má zde růst moderní architektura, město má mít napojení na vysokorychlostní tratě, lépe hospodařit s vodou, mít víc zeleně či produkovat méně odpadu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Praha získala 320 milionů na rekonstrukci Pragerových kostek

Pražský magistrát získal od ministerstva životního prostředí dotaci zhruba 320 milionů korun na rekonstrukci sídla městského Institutu plánování a rozvoje (IPR) v areálu Emauz, uvedl na síti X primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rekonstrukce takzvaných Pragerových kostek je připravena, ale v posledních letech kvůli vysokým nákladům město řeší její financování.
před 3 hhodinami

Rekonstrukce viaduktu výrazně prodlužuje cestu z Vimperka do Německa

Kvůli rekonstrukci železničního viaduktu u Kubovy Huti je cesta na hraniční přechod Strážný uzavřená. Pro řidiče, kteří musejí dělat dlouhé objížďky, to znamená komplikace a výrazné zdržení. Problémy mají řidiči kamionů, kteří míří do Německa, ale i školáci nebo popeláři.
před 3 hhodinami

Ministerstvo zruší problémový dětský domov v Chrastavě

Ministerstvo školství rozhodlo o zrušení dětského domova v Chrastavě na Liberecku, kde policie v minulosti řešila případy napadení nebo zneužívání. Uzavře se na konci prosince. Město by chtělo budovu proměnit v domov pro seniory. Zájem ale projevila také armáda.
14:50Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Ve Štěchovicích se převrátila loď se sedmi dělníky, jeden muž utonul

Ve Štěchovicích v okrese Praha-západ se v pondělí ráno převrátila loď se sedmi dělníky opravujícími most přes Vltavu. Proud ji odhodil na remorkér. Šesti se podařilo dostat na břeh, jeden muž ve Vltavě utonul, řekla policejní mluvčí Michaela Richterová.
10:13Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Dělníci začali s druhou polovinou prací na Pražském okruhu ve Slivenci

Na Pražském okruhu v úseku od ústí Lochkovského tunelu ke sjezdu na Slivenec po zimní přestávce začala druhá polovina výměny povrchu vozovky. První část výměny firma uskutečnila loni, teď se práce týkají především směru na Brno a potrvají do července. Namísto asfaltu bude nový povrch cementobetonový, což zajistí vyšší životnost. Doprava je vedena ve dvou pruzích v každém směru.
před 6 hhodinami

OKD ukončí těžbu s rezervou osm miliard. Pokryje likvidaci dolu i odstupné

Těžební společnost OKD ukončí těžbu uhlí v Dole ČSM s rezervou více než osm miliard korun na účtech. Peníze pokryjí likvidaci dolu, sanaci, odstupné pro zaměstnance i budoucí podnikání OKD. Po setkání s firmou to uvedl premiér Petr Fiala (ODS). Prostřednictvím společnosti Prisko vlastní OKD stát. Podle premiéra bude přechod na nové období bezproblémový. Vytěžení posledních porubů provede OKD v prvním čtvrtletí 2026.
před 6 hhodinami

Soud zastavil stíhání studentů za poplach na univerzitě v Plzni, píší Novinky.cz

Okresní soud Plzeň-město zastavil trestní stíhání dvou studentů Fakulty strojní Západočeské univerzity v Plzni (ZČU), kteří loni v prosinci arabským výkřikem a zvuky připomínajícími střelbu vyvolali poplach v univerzitním areálu. Píše to server Novinky.cz, který to zjistil z justiční databáze. Důvody soudu k zastavení stíhání nejsou zatím jasné. Státní zastupitelství proti němu může podat stížnost, o které by rozhodoval krajský soud.
před 7 hhodinami

Hluk z pražského letiště se přesouvá, začíná oprava ranveje

Začíná oprava hlavní ranveje na pražském Letišti Václava Havla. Veškerý letecký provoz letiště převádí na vedlejší dráhu, což bude znamenat zvýšení hluku nad Kladnem a hustě osídlenými oblastmi Prahy, zejména městskými částmi Praha 4, 5 a 6. Práce potrvají do pátku 15. srpna, příští rok budou pokračovat v podobném termínu.
11:29Aktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...