Pražští zastupitelé schválili rozpočet na rok 2024. Nejvíce peněz půjde do dopravy

Pražští zastupitelé ve čtvrtek po několikahodinové diskuzi schválili rozpočet na příští rok. Počítá s příjmy zhruba 105,8 miliardy a výdaji 109,42 miliardy korun, což je na příjmové i výdajové stránce meziroční zvýšení. Rozdíl příjmů a výdajů vyrovnají peníze z vlastních zdrojů z minulých let. Na investice je vyčleněno asi 21,32 miliardy korun, což je oproti letošnímu rozpočtu o 1,12 miliardy víc.

Nejvíce peněz dá hlavní město do oblasti dopravy, a to jak v běžných výdajích, tak v investicích. Běžné výdaje dosáhnou asi 88,1 miliardy korun, což je zhruba o 3,4 miliardy více než v letošním rozpočtu. Z celkové částky zamíří 28,67 miliardy korun na dopravu. V případě investic plánuje město dát z celkové částky na dopravu 9,45 miliardy korun.

Největší investicí bude pokračování stavby linky metra D, na kterou je vyčleněno 3,1 miliardy korun. Dalších 2,8 miliardy korun město převede z peněz, které se na stavbu metra nevyčerpaly v letošním roce. V příštím roce chce dopravní podnik začít razit tunely mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory.

Kromě linky metra D budou největšími investičními položkami rekonstrukce a dostavba Průmyslového paláce na Výstavišti za 1,35 miliardy korun, přestavba torza budovy Nová Palmovka na sídlo Evropské agentury pro kosmický program (EUSPA) za 850 milionů korun, stavba tramvajové vozovny v Hloubětíně za 761,5 milionu korun či budování Dvoreckého mostu mezi Prahou 4 a Prahou 5 za 715 milionů korun.

Pražský magistrát také vypíše tendr s předpokládanou hodnotou osm miliard korun bez DPH na stavbu dopravního terminálu na smíchovském nádraží. Terminál nahradí autobusové nádraží Na Knížecí, bude zahrnovat i záchytné parkoviště P+R. Stát má do konce roku 2030.

Hřib: Prioritou je MHD

„Pro nás je zásadní prioritou MHD a v tomto duchu je připraven i ten rozpočet na příští rok. Tam je tedy především nová trať v horní části Václavského náměstí, nákup nových tramvají nebo třeba pokračující stavba Dvoreckého mostu,“ uvedl náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Velkou položkou je také Pavilon Arktida v pražské zoo za 1,2 miliardy, přičemž celkem má hlavní město na projekty příští rok vyhrazených 21 miliard, tedy necelou pětinu rozpočtu. „Samozřejmě moje přání je, aby ta částka byla vyšší, procentuálně, ale je to podmíněné tím, abychom byli schopni zajistit kompletní provoz města,“ uvedl pražský radní pro oblast financí Zdeněk Kovářík (ODS).

Druhou nejnákladnější rozpočtovou kapitolou v běžných výdajích je školství s částkou 27,51 miliardy korun. Asi 5,78 miliardy korun půjde do zdravotnictví a sociální oblasti a přes tři miliardy na městskou infrastrukturu a stejná částka na bezpečnost. Kovářík v souvislosti s běžnými výdaji zmínil letos schválenou změnu financování městských částí, díky které dostanou v příštím roce meziročně o 1,32 miliardy korun více.

Z programu na podporu takzvaných nultých ročníků, který spolufinancuje Dětský fond OSN (UNICEF), rozdělí magistrát asi 13,4 milionu korun na podporu mladých Ukrajinců na středních školách. Cílem je mimo jiné zvýšit předpoklady mladých uprchlíků z Ukrajiny pro studium na střední či vysoké škole.

V příjmech získá město podle rozpočtu v příštím roce 74,65 miliardy korun z daní a necelých 2,9 miliardy z nedaňových příjmů. Takzvané transfery, tedy peníze od státu, dosáhnou přibližně 28,25 miliardy korun. Oproti rozpočtu na letošní rok, který schválili zastupitelé loni v prosinci, je celková suma příjmů meziročně zhruba o 6,15 miliardy korun vyšší.

Nacher: Rozpočet je udržovací

„Ten rozpočet je udržovací, provozní náklady rostou a vlastně tam není nic, co by bylo výjimečného,“ podotkl opoziční zastupitel Patrik Nacher (za ANO). „Ten rozpočet, tak jak je navržen, bohužel myslí víc na ledního medvěda než na místa na středních školách. Úplně tam chybí peníze na lanovku do Bohnic,“ uvedl také další opoziční zastupitel Jan Čižinský (Praha sobě). V rozpočtu podle něj chybí dostatek peněz také na pokračování rekonstrukce Barrandovského mostu, na projekty zvýšení bezpečnosti chodců či na již připravené tramvajové a autobusové zastávky.

V diskuzi zejména zastupitelé postupně navrhovali různé úpravy a navýšení rozpočtu, které se z většiny do finálního dokumentu nedostaly. Jednou z výjimek je úprava, kterou navrhl Patrik Nacher a která se týkala finanční pomoci Izraeli. Zastupitelé změnili název čtvrtmiliardové rezervy původně určené na pomoc Ukrajině tak, že z ní lze čerpat i na dary na podporu Izraele. Zastupitelé také schválili navýšení běžných výdajů o 65 milionů korun na granty určené pro rozvoj sociálních služeb.

Pro letošní rok schválili zastupitelé rozpočet s příjmy 99,65 miliardy a výdaji 104,88 miliardy korun. Rozdíl příjmů a výdajů vyrovná hlavní město mimo jiné penězi od státu. Na investice bylo vyčleněno zhruba 20,2 miliardy korun. Podoba rozpočtu se během roku mění podle aktuálního vývoje hospodaření. V Praze vládne koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL), Pirátů a STAN. V opozici je ANO, Praha Sobě a SPD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
Právě teď

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 2 mminutami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 21 mminutami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 33 mminutami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 1 hhodinou

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 2 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 2 hhodinami

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
před 3 hhodinami
Načítání...