Proti kolonám v centru potřebuje Praha jinou zbraň než okruhy, hájí náměstek i dopravní expert zpoplatnění vjezdu

18 minut
Události, komentáře | Události, komentáře | 1205
Zdroj: ČT24

Praha se chystá změnit systém parkování a zároveň dál připravuje zpoplatnění průjezdu po části pravého vltavského nábřeží a Malou Stranou. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) řekl v Událostech, komentářích, že nepovažuje problematiku zpoplatnění vjezdu do části centra za závislou na dostavbě kapacitních okruhů. Ty i podle dopravního experta Michala Vojtíška auta do Prahy spíše přivedou, než že by jejich počet limitovaly.

Placený vjezd by měl být na Smetanovo nábřeží a do Karmelitské, což chce vedení Prahy a zejména radnice Prahy 1, která diskusi o této novince iniciovala kvůli tomu, že nynější množství tranzitujících aut blokuje městskou hromadnou dopravu. Mětský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib nicméně zdůraznil, že to, zda bude zpoplatnění vůbec zavedeno, „bude záležet na tom, jak doběhne diskuse na magistrátu“. Případný poplatek by měl činit 200 korun za den.

Dodal, že má vedení města k dispozici modely, z nichž vyplývá, že jiné ulice Prahy provoz vstřebají. „Víme, že i kdyby byly úplně zavřené, tak žádná dopravní apokalypsa nenastane,“ řekl Hřib.

Podle něj i podle Michala Vojtíška z Centra vozidel udržitelné mobility Fakulty strojní ČVUT nelze dávat zpoplatnění vjezdu na Smetanovo nábřeží a do části Malé Strany do souvislosti s kapacitními okruhy kolem širšího centra, respektive celé Prahy.

„Pokud ubereme cest, pokud zpoplatníme parkování, pokud zpoplatníme vjezdy, aut začne logicky ubývat. Naopak pokud postavíme okruh, pokud postavíme nové dálnice, zlepšíme dopravní obslužnost okolí Prahy, aut bude přibývat. Je daleko více motoristů, kteří by rádi jeli autem do Prahy, než se tam vejde,“ podotkl Vojtíšek.

Dodal, že se do centra Prahy víc aut zkrátka nevejde. „Bohužel pro motoristy není fyzicky možné, aby každý, kdo chce jet autem do Prahy, se tam vešel. Historické centrum Prahy tu kapacitu nemá. Problém centra Prahy nelze vyřešit stavbou okruhů nebo dálnic směrem do Prahy, protože centrum se nezvětší,“ řekl.

V Česku již zkušenost s mýtem za vjezd do centra existuje. V 90. letech takový poplatek zavedlo Velké Meziříčí. S ohledem na pražské plány je ale pozoruhodné, že Meziříčí předloni mýto zrušilo. Místostarosta Martin Kaman (Společně VM) je nicméně přesvědčen, že podmínky v jeho městě jsou s centrem Prahy nesrovnatelné.

Problém podle něj byl, že se město snažilo zajistit pro všechny, kdo poplatek za vjezd zaplatí, místa k parkování, a z náměstí se pak stalo obří parkoviště s 240 místy. „Z historického a pěkného náměstí se stalo parkoviště. A viděli jsme, že parkovací kapacita je mrtvá, nepřináší požadovaný obrat, že tam spousta lidí ráno vjede, zaparkuje, stráví celý den v práci a odpoledne odjede. Zabírají tím místo lidem, kteří potřebují navštívit úřad, restauraci nebo obchod,“ poukázal.

Nemíní však, že by z meziříčské zkušenosti vyplývala nějaká jednoznačná rada pro Prahu, když ta usiluje hlavně o to, aby některými částmi centra zkrátka projíždělo méně aut. „Poplatek za vjezd dává smysl, když chcete regulovat vjezdy. Ale kombinace s parkovacími kapacitami je nevhodná,“ uvedl Kaman.

Diskuse o změnách v parkování podle Hřiba teprve začíná

Praha kromě zpoplatnění vjezdu na nábřeží a Malou Stranu začíná připravovat změny v parkovacím systému. Mělo by být zpoplatnění parkování v zónách placeného stání i pro elektromobily. Zaniknou přenosná parkovací oprávnění, naopak vzniknou celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, a rezidenti budou moci platit nejen za rok, ale i za měsíc parkování.

Modré zóny by měly být vyhrazeny výhradně pro rezidenty – tak jako to bylo na začátku, zatímco dnes je možné za stání v nich také platit po čtvrthodině. Ceny se liší podle lokalit, bývá to kolem 60 nebo 80 korun za hodinu. Rezidenti by ale měli dostat k dispozici také určitý počet hodin, který by mohli přenechat přátelům nebo třeba řemeslníkům.

Náměstek Hřib ale zdůraznil, že o změnách v parkovacím systému teprve začíná diskuse. Zásadní slovo budou podle něj mít městské části. „Parkování je už teď kompetencí městských částí. Chceme pravomoci přidat. Bude záležet také na tom, jestli reforma zón placeného stání bude skutečně schválena. Teprve jsme zahájili diskusi s městskými částmi,“ uvedl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Uvnitř budov či ve fasádách. Praha schválila pravidla pro výdejní boxy

Pražští radní schválili pravidla pro umisťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích. Dokument určuje, kde mají boxy stát, jak velký volný prostor má kolem nich zůstat, jaké mají mít rozměry, barvy či reklamní polep. Snahou města je, aby schránky nepřekážely chodcům, nevytvářely zbytečné bariéry a také aby v ulicích ubylo vizuálního smogu. Pravidla týkající se výdejních boxů Praha zformulovala už před třemi lety. Dosud ale měla jen neoficiální status. Zákaz sdílených elektrokoloběžek na území Prahy radní naopak odmítli.
23. 6. 2025Aktualizováno23. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025

Česko chce postavit vlastní AI gigafactory. Vyrůst má v Praze

České Radiokomunikace (ČRa) podaly k Evropské komisi projekt na vybudování jednoho ze zvažovaných velkých evropských datových center pro umělou inteligenci, takzvanou AI gigafactory. Stát by měla v Praze na Zbraslavi, kde už Radiokomunikace na pozemku po bývalých vysílačích datové centrum budují. Informovalo o tom ministerstvo průmyslu a obchodu a ČRa.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
20. 6. 2025

Muž hrdinské naděje, zaznělo na pietě k uctění památky generála Heliodora Píky

Armáda, politici i rodina dopoledne před budovou generálního štábu v Praze uctili památku generála Heliodora Píky, oběti komunistické justiční vraždy. Od smrti československého vojáka a legionáře v sobotu uplyne 76 let. Řečníci připomínali Píkovu odvahu, smysl pro spravedlnost nebo lásku k vlasti. Věnce a květiny k jeho pamětní desce položili mimo jiné zástupci Senátu či Kanceláře prezidenta republiky.
20. 6. 2025

Národní muzeum otevře na víkend depozitář. Teprve podruhé za dvě stě let

Do depozitářů Národního muzea se nedá jen tak dostat. Od doby, co bylo před 207 lety otevřeno, měla veřejnost tuto šanci jen jednou – před sedmi lety. Teď ji dostane znovu: od pátku do neděle.
20. 6. 2025

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
20. 6. 2025
Načítání...