O tisíce mostů se nikdo nestará. Některé hrozí zřícením

3 minuty
Události v regionech: Mosty bez vlastníka
Zdroj: ČT24

V České republice je podle odborníků až dvacet tisíc mostů, o které se nikdo nestará. Mohou tak být zdrojem vážných problémů i nehod. Jeden z nich stojí na oblíbené turistické trase nedaleko Bechyně.

Po značené turistické trase podél Židovy strouhy na jihu Čech projdou ročně stovky lidí. Hrozí ale, že se pod nimi propadne most. Jde přitom o jednu z nejnavštěvovanějších tras na Táborsku. Část konstrukce se už zřítila do potoka, přesto ji nikdo neopravuje – vlastník je neznámý.

Na první pohled přitom není poznat, že se lidé při přechodu historického mostu mohou zřítit do hloubky až deseti metrů. „Stav při pohledu ze spodní strany je opravdu hrozný a nebezpečný. Ale stále nevíme, komu most patří,“ uvedl vedoucí odboru výstavby a životního prostředí města Bechyně Jan Švejda.

Zmatené vlastnické vztahy

Do osmdesátých let ležel most na hlavním tahu pro auta mezi Týnem nad Vltavou a Bechyní. Správě a údržbě silnic už ale nepatří. „V roce 1989 byla původní komunikace podle našich zjištění předána státním lesům a most, který má evidenční číslo 122011, byl předán muzeu v Týně nad Vltavou,“ sdělila ředitelka Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Andrea Jankovcová.

Muzeum se k mostu ale nehlásí. „Pokud by byl most vložen do majetku muzea, musela by existovat smlouva o převodu vlastnických práv,“ upozornila vedoucí Městského muzea Týn nad Vltavou Martina Sudová. Podle ní šlo pouze o převod užívání, nikoli vlastnictví. „Takovou smlouvu bychom ve svém archivu určitě našli. Nedovedu si představit, že bychom měli spravovat stavbu, jako je most,“ dodala.

Památkově chráněný, ale bez pána

Most je památkově chráněný mimo jiné díky mimořádné kamenické práci. Ani památkáři však nemohou jeho opravu nařídit, pokud není známý vlastník. „Obvykle se s neznámým majitelem setkáváme u menších objektů, jako jsou křížky nebo kapličky. V takových případech se čeká, kdo bude ochoten se za vlastníka považovat,“ vysvětlil ředitel Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích Daniel Šnejd.

Klub českých turistů na místě alespoň instaloval zábranu a upozornění. „Tu zábranu děláme opakovaně, ale vždy ji někdo utrhne a zahodí,“ postěžoval si předseda KČT Bechyně Petr Chaloupek. Klub proto plánuje trasu přeznačit mimo most.

Tisíce mostů bez evidence

V Česku je přibližně osmnáct tisíc mostů na dálnicích a silnicích, které jsou evidované a pravidelně kontrolované. Mosty na dálnicích a silnicích první třídy spravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), mosty druhé a třetí třídy evidují kraje v systému BMS (Bridge Management System). Některé kraje – například Jihočeský, Královéhradecký a Pardubický – mají vlastní databáze. Tyto údaje centrálně shromažďuje Silniční databanka Ostrava, která spadá pod ŘSD.

„Dalších zhruba dvacet tisíc mostů patří obcím – jde však jen o odhad, protože neexistuje žádná jejich jednotná evidence. Řada měst a obcí, například Praha, Brno nebo Plzeň, eviduje své mosty v systému BMS, ale těch je zhruba jen dva a půl tisíce,“ uvedl Vladislav Vodička ze společnosti Pontex.

„Centrální databáze všech mostů v republice neexistuje a to je samo o sobě jeden z největších problémů,“ potvrdil prezident České asociace ocelových konstrukcí a jednatel společnosti Sekurkon Tomáš Měřínský.

Chybí správa i peníze

Nejvíce ohrožené jsou podle odborníků menší mosty v majetku obcí, zejména ty na místních a účelových komunikacích. Často byly postaveny v padesátých až sedmdesátých letech minulého století a od té doby se jim nedostávalo systematické údržby.

Podle Vodičky je problémem i to, že řada mostů byla před rokem 1989 vybudována například v rámci akcí Z, často bez stavebního povolení a bez určeného správce. „U neudržovaných mostů hrozí pád osob nebo vozidel, protože mnohdy chybí nebo jsou poškozená zábradlí a svodidla. A samozřejmě hrozí i jejich havárie či zřícení,“ upozornil.

Mnohé obce podle Měřínského nejsou schopny mosty odborně spravovat – chybí jim kvalifikovaný personál i finance na pravidelné prohlídky a údržbu. Menší obce jsou závislé na dotacích ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, krajů nebo evropských fondů. „Bohužel systém podpory je nepružný a krátkodobý, což znemožňuje dlouhodobé plánování oprav,“ dodal Měřínský.

Řešení: metodika a systémová podpora

Cena rekonstrukce se podle Vodičky výrazně liší podle velikosti mostu, typu konstrukce či druhu komunikace. „Dá se ale říct, že začíná na dvou až třech milionech korun. Náklady na údržbu by měly činit zhruba dvě procenta z pořizovací ceny mostu ročně,“ uvedl Vodička.

Podle Měřínského potřebují obce jednoduchý metodický rámec pro správu mostů, zavedení povinných pravidelných prohlídek i u obecních mostů a dlouhodobý finanční nástroj na jejich údržbu. Odborníci chtějí tyto otázky řešit 11. listopadu na semináři zaměřeném na správu a údržbu mostů, lávek a opěrných zdí, který pořádají ve spolupráci se Svazem měst a obcí a Svazem podnikatelů ve stavebnictví.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 3 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...