Železniční doprava na mezinárodním koridoru mezi Brnem a Blanskem od poloviny prosince na jeden rok zcela utichne. Důvodem je rekonstrukce úseku a přestavba stanice Adamov, kde vznikne ostrovní nástupiště. Správa železnic (SŽ) se rozhodla uzavřít celý úsek kvůli špatnému stavu tratě, která je celá v obloucích. SŽ zaplatí téměř šest miliard korun, což ze stavby činí jednu z největších za poslední roky.
Začala jedna z největších železničních oprav. Vlaky u Brna neprojedou údolím Svitavy
Kvůli obří výluce se zkomplikuje cestování lidem, kteří od severu dojíždějí převážně do Brna. Osobní vlaky zde jezdí ve špičce i čtyřikrát za hodinu. České dráhy kvůli tomu nahradí osobní vlaky autobusy v různých trasách, stejně tak zastávkové rychlíky nahradí mezi Brnem a Blanskem autobusy.
Kvůli tomu, že trať vede v obtížně přístupném údolí Svitavy, bude jezdit více autobusových linek na různých trasách, aby se minimalizovala zpoždění. Dálkové vlaky už v letošním roce kvůli dalším stavbám na koridoru mezi Prahou a Brnem jezdí odklonem přes Havlíčkův Brod, a neobsluhují tak Českou Třebovou a Pardubice.
V Bílovicích přibyde podchod, v Brně kolejová spojka, v Adamově ostrovní nástupiště
Podle mluvčí SŽ Nely Friebové se podaří zvýšit minimální rychlost v celém úseku z 80 na 90 kilometrů za hodinu. Rekonstrukce trati začíná na okraji Brna, kde vlak vjíždí do údolí Svitavy. Mezi Brnem a Adamovem vznikne nová kolejová spojka, která umožní redukovat zpoždění v případě jednokolejného provozu.
Dále projdou úpravami zastávky v Bílovicích nad Svitavou a v Babicích nad Svitavou. V Bílovicích vznikne nový podchod pod tratí, který zkrátí přístup od parkoviště k nástupišti ve směru Brno. „Do oblouků o malých poloměrech použijeme kolejnice s větší odolností proti opotřebení. Dále dojde k obnově vybraných mostů, všech čtyř tunelů, opěrných a zárubních zdí a přilehlých skalních svahů,“ uvedla Friebová.
V Adamově vzniknou nově dvě ostrovní nástupiště, na která bude zajištěný přístup lávkou přes celé kolejiště. Přístup bude díky výtahu bezbariérový a po lávce bude možné jít z nádraží přímo do ulice Hybešova za nádražím. V Adamově vznikne také parkoviště pro třicet aut a prodlouží se třetí staniční kolej na 740 metrů, což umožní odstavení delších nákladních vlaků než dosud.
Dále se směrem do Blanska počítá s přestavbou adamovské zastávky. Boční nástupiště budou nově proti sobě, přesune se tedy nástupiště směrem do Blanska a budou bezbariérově přístupná šikmým chodníkem. Na trati se bude sanovat pět tunelů, skalní zářezy, mosty a zdi. Rekonstrukcí projde kompletní železniční svršek a částečně i spodek.
Naposledy se trať rekonstruovala v 90. letech a jezdí se na ní v současné podobě od roku 1999. Její oprava vyjde zhruba na šest miliard korun.