V pražské Bold Gallery vystavuje loňská laureátka Ceny kritiky za mladou malbu Karolína Netolická. Ve svých velkoformátových dílech zkoumá z osobní perspektivy vztah mezi člověkem a přírodou. Aktuální výstavu nazvala Blízkost v dáli.
V lese Karolíny Netolické je člověk sám, i přes blízkost v dáli
Karolína Netolická nejprve kreslila mikrotužkou na malý formát, později přešla k suchému pastelu, což ji přiblížilo k malbě. „Výhodou zároveň bylo, že jsem se plátna mohla dotýkat a chovat se k dílu jako sochař,“ poznamenává výtvarnice. Kresbu, kterou vytvoří, následně roztírá prsty. Fyzický kontakt s vlastním dílem je pro ni podstatný.
Typickým prostředím jejích obrazů je noční les s výjevy polobytostí, polozvířat a torz stromů. Z přírody vystupuje i téma samoty. Ať už v malbě stádních zvířat, k nimž autorka v metafoře počítá i člověka, nebo ve výjevu z biblického ráje.
Adama a Evu rozdělila na samostatná plátna. Zakázané jablko má tvar černého balonku, dalšího častého motivu v tvorbě Karolíny Netolické. „Používám je jako něco těžkého,“ upřesňuje umělkyně.
Výstava Blízkost v dáli navozuje dojem lesa. Svou roli zde hrají také stíny, jimiž návštěvník – díky nastavení světel – vstupuje do jednotlivých scén na obrazech.
V poslední době Karolína Netolická tvoří také objekty, v Bold Gallery je vystaven třeba ten, který vytvořila z péřových bund. Původně je nosila, v objektech i malbách totiž pracuje s prvkem autobiografičnosti.