Recenze: Ó, páchne tu krví, páchne tu slzami

Výstava Jiřího Sozanského, jež je do 17. ledna k vidění v pražském Obecním domě a jež je věnovaná deseti obětím nacistické a bolševické zvůle, nese výstižný název: Amnézie. Připomínat je totiž třeba neustále. A všemi prostředky.

Pro malby a kresby, ale i sochařské objekty Jiřího Sozanského (1946) je typická výrazně expresivní tvorba, další víceméně konstantou je zapojení lidské figury. Nahé, tedy obnažené, tedy nijak chráněné. Nechráněné proti násilí ze strany prostředí, společnosti. A třeba dodat: totalitní společnosti. Postavy v sevření. Ztrýzněné.

Sozanského tvorba je tak výrazně humanistická a současně angažovaná, v tom nejlepším slova smyslu. A jdoucí skutečně na dřeň, nic zde totiž není ani zbytečného, ani na efekt. Byť právě ten by se jistě nabízel, proč – přece – nešokovat. Jak by to bylo snadné. 

Ze jmen osobností, jimž Sozanský skládá hold, je jasné, že ve svém výběru kladl především důraz na jejich morální kvality, jež, bohužel, s sebou logicky nesly střet s totalitní mocí: nacistickou a(nebo) bolševickou. Střet, který v lepším případě skončil „pouhým“, leckdy mnohaletým vězněním, v horším smrtí. Jan Zahradníček, Záviš Kalandra, Milada Horáková, Jiří Stránský, Emil Filla, Josef Čapek, Jan Zajíc, Jan Palach, Ivan Martin Jirous a Václav Havel.

Jsem sám a v druhých celách jsou také sami.A hloupost ďáblova, psí štěkot…(…)Vyslýchá se.Ve všech čtyřiadvaceti pokojích najednou.(…)Tak začínáHodina Bičování. Zde slovanemají smyslu. Zde o barváchhovoří slepí.To nadpřirozená prostřednost všechno rovnák obrazu svému…
ze sbírky Jana Zahradníčka Dům Strach

Citlivě instalovaná výstava začíná blokem věnovaným Janu Zahradníčkovi, vězněnému devět let. Rozměrné malby Dům Strach (název sbírky, již Zahradníček napsal v kriminále) jsou malované silnými nánosy barvy, jež vytváří plastickou strukturu ještě umocňující tísnivý dojem vyvolaný jak převážně šedými odstíny (ostatně šedá v různé sytosti zcela převládá na celé výstavě), tak „kulisami“ řítícími se na jednu jedinou postavu. Jako by člověka drtily. Podobně v další kresbě, byť doplněné malbou, průsečíky čar svírají – vězní – ztrýzněnou postavu.

Sozanský přitom pracuje nejen se Zahradníčkovými básněmi, ale i s jeho dopisy. Práce s textem je další konstantou výstavy. Slova se objevují jak v dílech samotných, tak na průvodních panelech, kde najdeme citace té či oné osobnosti, ale i texty historiků či literárních vědců. Divák tak může přecházet z řeči faktů k jejich uměleckému ztvárnění. Ani v jedné poloze přitom není špetka didaktismu. 

Na obraze Den dvacátý sedmý, věnovaném Miladě Horákové, postava téměř splývá s šedivým prostředím, podobně jako u obrazů věnovaných Jiřímu Stránskému, jejichž součástí jsou i jeho básně, ovšem psané jakýmsi ne-písmem. Sice nečitelné, ne však mlčící. 

Malby věnované Emilu Fillovi zachycují v jakémsi leteckém pohledu koncentrační tábor Buchenwald, Sozanský zde opět pracuje s mimořádnou pastozitou.

Stavební plány domu, v němž žili rodiče Jana Palacha, zase Sozanský interpretuje v rudých půdorysech na tmavém podkladě, jakoby se zde předznamenával Palachův konec. Také Signum actus, tři malby věnované Palachovi, pracují s předlohou. Tvoří je vlastně deformované, poznamenané státní vlajky, zdá se, že rozčísnuté hořící „postavou“. Podobných barev se drží i obrazy věnované Janu Zajícovi.

3 minuty
Události v kultuře: Amnézie Jiřího Sozanského
Zdroj: ČT24

Malby věnované Ivanu Martinu Jirousovi zachycují nahou postavu s rukama sepjatýma v zátylku jako při prohledávání, či snad popravě u zdi. A obrazy Valdice jsou složeny z velice plasticky působícího „plánu“ kriminálu s koridory, drtícími klenbami. 

Závěrečná část je věnována Václavu Havlovi, jistě zajímavé je opět zapojení jeho textů z Dopisů Olze, ale i deset asambláží Depozitář V. H., kdy Sozanský, podobně jako například Jiří Kolář, doplňuje ve velkých kazetách fotografie (i negativní) Havla běžnými předměty.

Výstavní memento

Výstava, jako je právě Amnézie, by měla být hojně navštěvována školami – a to nejen pro svou výsostnou uměleckou kvalitu, ale zejména pro své „neumělecké“ poselství. Obrazy Jiřího Sozanského zprostředkovávají předlistopadový bolševický teror daleko intenzivněji než některá pojednání historiků. 

A zvláště by měla být Sozanského výstava navštěvována teď, v době listopadových oslav. Jako zcela nutné a potřebné memento. I přesto (nebo právě proto), že to vše, řečeno Zahradníčkovými verši, „ó, páchne tu krví, páchne tu slzami. /Není to nic tak nevinného, /jak by se zdálo.“  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Elton John albem podpořil queer lidi, v Rusku ze stejného důvodu vadí

Elton John vydal nové album. Desku Who Believes In Angels? (Kdo věří v anděly?) nahrál společně s Brandi Carlileovou, s níž loni vydal singl nominovaný na Oscara. Shodou okolností v době vydání nahrávky, kterou rezonuje queer tematika, označil Putinův režim za nežádoucí zpěvákovu nadaci kvůli oslabování „tradičních“ hodnot.
před 4 hhodinami

Zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková

Po několikaletém boji s rakovinou zemřela zpěvačka Anna Julie Slováčková. Webu Blesk.cz to potvrdil její otec Felix Slováček. Bylo jí 29 let. Proslavila se především jako muzikálová zpěvačka a herečka.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Výstava britské kontrarozvědky představuje „oficiální tajemství“

Britská kontrarozvědka uspořádala v Londýně mimořádnou výstavu s názvem „MI5 – Oficiální tajemství“. U příležitosti 115 let své existence kontrarozvědka spolu s Národním archivem představuje slavné špiony i nejznámější odhalené případy. Jedním z nich je například agent StB a KGB z Československa Václav Jelínek, který byl posledním zatčeným komunistickým špionem v Anglii před pádem železné opony. V Británii o něm právě vychází kniha.
před 18 hhodinami

Dvě ceny Anděl má Vladimír Mišík za Vteřiny, měsíce a roky

Ceny Anděl zhodnotily loňskou hudební produkci na české scéně. Dvě sošky patří písničkáři Vladimíru Mišíkovi, který se díky albu Vteřiny, měsíce a roky stal nejlepším sólovým interpretem. Sólovou interpretkou roku je Kateřina Marie Tichá, kapelou Monkey Business. Viktor Sheen, který obdržel nejvíce nominací, ovládl kategorii rap.
5. 4. 2025Aktualizováno5. 4. 2025

Hrady a zámky se zaměří na zdobení kraslic i původní odkaz Velikonoc

Některé hrady a zámky ve svém programu zohledňují Velikonoce. Třeba Karlštejn poprvé zve děti na velikonoční dílničky. A zatímco Konopiště sází na původní význam svátků, Žďár nad Sázavou na téma znovuzrození a Valtice podpoří skláře. Kromě velikonočních akcí hrady a zámky odhalují také novinky pro celou sezonu. Některé památky se plně otevřou návštěvníkům v sobotu 5. dubna, někde už sezona začala.
5. 4. 2025

Divadelní premiéry: Dvě Figarovy svatby, Sekyra i Eva Pilarová

Březnové divadelní novinky přinášejí vůbec první adaptaci knihy Ludvíka Vaculíka Sekyra nebo autorské představení o Evě Pilarové. Na tuzemských jevištích se potkávají také dvě Figarovy svatby a vrací se klasické kusy jako Krysař, Golem či Pygmalion. Přehled premiér vychází z reportáží odvysílaných v Událostech v kultuře.
4. 4. 2025

Springsteen vysype ze šuplíku sedm dosud nevydaných alb

Americký zpěvák a kytarista Bruce Springsteen oznámil, že najednou vydá sedm alb. Jde o dokončené, ale nikdy nezveřejněné nahrávky z jeho archivu. Nejstarší vznikla začátkem osmdesátých let. Jako ochutnávku už k uším posluchačů vypustil píseň Rain in the River.
4. 4. 2025

Československá předválečná tajná služba měla svoje agentky

Evženie a Elisabeth byly dvě zhruba pětadvacetileté dívky, které na přelomu třicátých a čtyřicátých let pracovaly pro Československou tajnou službu. Elisabeth získávala informace v advokátní kanceláři v Ratiboři a zbrojovce v Dessau. Gestapo ji ale odhalilo a nechalo popravit. Evženie byla také zatčena, ale později propuštěna. Jejich osudy mapuje nová výstava ve Znojmě.
4. 4. 2025
Načítání...