Barbora Poláková, Kapitán Demo a Lucie jsou nejblíže Andělům. Poprvé se zajímají i o klasiku

Ceny Anděl zveřejnily nominace za rok 2018 (zdroj: ČT24)

Ceny Anděl poosmadvacáté upozorňují na povedené hudební počiny předchozího roku. V nominacích za rok 2018 nejvíce přály zpěvačce Barboře Polákové, skupině Lucie a rapovému komikovi Kapitánu Demo, všichni mají shodně po třech nominacích. Ocenění v hlavních i žánrových kategoriích vítězové převezmou 5. března v přímém přenosu České televize. Poprvé Andělé ocení také klasickou hudbu.

  • Album
    ZE.MĚ (Barbora Poláková)
    EvoLucie (Lucie)
    Bad Time For Gentlemen (Monkey Business)
  • Skladba
    Zlatíčka (Kapitán Demo)
    Nejlepší, kterou znám (Lucie)
    Motýli (Mandrage)
  • Skupina
    Lucie
    Mandrage
    Monkey Business
  • Sólový interpret
    Kapitán Demo
    Miro Žbirka
    Thom Artway
  • Sólová interpretka
    Barbora Poláková
    Never Sol
    Radůza
  • Objev
    Mikolas Josef
    The Atavists
    Vesna
  • Videoklip
    2 - 8 - 5 (Barbora Poláková)
    Zlatíčka (Kapitán Demo)
    Technický já (Monika Načeva) 
  • Alternativa a elektronika
    Floex & Tom Hodge (A Portrait of John Doe)
    Manon Meurt (MMXVIII)
    Povodí Ohře (Povodí Ohře)
  • Folk
    AG Flek (Podnohama Zem)
    Nevermore & Kosmonaut (Bleděmodré město)
    Žamboši (Louvre)
  • Jazz
    Concept Art Orchestra (Vánoce dospělých)
    Dorota Barová (Iluzja)
    Karel Růžička (Grace & Gratitude)
  • Rap
    James Cole (Stanley Kuffenheim)
    Maniak (Husky)
    Ty nikdy (Akta X)
  • Rock
    Pilot Season (A Deep Dive)
    Povodí Ohře (Povodí Ohře)
    The Atavists (Lo-Fi Life)
  • Klasika
    Česká filharmonie (B. Martinů: What Men Live By, Symfonie č. 1, H 289)
    Epoque Quartet (Epoque Quartet plays Jan Kučera)
    Martinů Voices (B. Martinů: Madrigaly)

Na eponymní debut z roku 2015 navázala Barbora Poláková loni albem ZE.MĚ. Předznamenal ho už loňský Andělem oceněný singl Po válce. Ve skladbách, jejichž spoluautorem je David Hlaváč, opět glosuje svůj vlastní svět i dění kolem. Například v úvodní písni 2-8-5 si dělá legraci z posedlosti sociálními sítěmi. Videoklip k této skladbě, který vytvořila při živém přenosu na Instagramu, je nominován na ceny Anděl. Ocenění může Poláková získat také v kategorii album a sólová interpretka.

Kapitán Demo, alter ego všestranného hudebníka a umělce Jiřího Buriana, se na poslední desce satiricky vyrapoval z pocitu, že je Mládí v trapu. Anděl tohoto „česko-italského ropného magnáta a několikanásobného mistra světa v psaní refrénu“ nominoval na nejlepšího sólového interpreta. Ocenění mu může dopřát také za nejlepší desku a za videoklip Zlatíčka, v němž Kapitán Demo podle svých slov stvořil svůj „zatím největší hit, na který trénoval víc než patnáct let (závodně), a to i v minulosti.“

Do pozornosti cen Anděl se vrátila kapela Lucie. Po dlouholeté pauze se tato bez nadsázky kultovní skupina devadesátých let přihlásila opět o slovo novinkou EvoLucie. „Nechceme být revival sebe samých,“ prohlásil k návratu David Koller. Ceny Anděl si nic takového nemyslí, Lucie podle nich klidně může být „Nejlepší, kterou znám“, jak zní název jejího singlu, a to v kategoriích skupina, album a videoklip.

Více než jednu nominaci získaly ještě dvě kapely – obě ve dvou kategoriích. Mandrage se Andělům zavrtali pod kůži už v roce 2011 všudypřítomnou skladbou Šrouby a matice. Úspěch mohou zopakovat šestým studiovým albem nazvaným Po půlnoci, na němž se hudebně a textově podíleli prý všichni členové kapely. Jako kolektiv jsou tedy nominováni na skupinu roku a zároveň se jim podle Andělů povedla skladba Motýli.

Se dvěma nominacemi (v kategoriích album a skupina) vstoupili do letošního ročníku ocenění také Monkey Business, kteří by na pódiu při přebírání Andělů nebyli žádným nováčkem. Zaujali deskou Bad Time for Gentlemen, první nahrávkou, na níž zpěvačku Tonyu Graves vystřídala Tereza Černochová. „To, co nás v současnosti obklopuje, politická a společenská scéna, nás nemohlo nechat chladnými,“ vysvětlil Matěj Ruppert vzkaz z názvu alba.

Rozhovor s Matějem Ruppertem o desce Bad Time for Gentlemen (zdroj: ČT24)

S jedním zářezem se do nominací propracoval Miro Žbirka díky svému Double Albu, které nahrával ve slavném studiu na Abbey Road. Dvojitá je deska proto, že ji tvoří slovenské i anglické písně. 

Žbirka je nominován v kategorii sólový interpret, kde jemu (a zmíněnému Kapitánu Demovi) konkuruje ještě Thom Artway čili vlastním jménem Tomáš Maček. Ten skládá a zpívá pouze v angličtině. Nominací za novinku All I Know pokračuje v andělském tažení, které započal dvěma cenami za svůj debut Hedgehog.

Trojici nominací pro sólové interpretky vedle Barbory Polákové doplňuje Sára Vondrášková, známá pod jménem svého hudebního projektu Never Sol. Na desce Chamaleo vtahuje posluchače do podmanivé melancholie a uhrančivé křehkosti své hudby.

Naopak písničkářka Radůza se do své harmoniky umí opřít od podlahy.  Svou poctou autorům táborových písní a indiánských příběhů strhla i ceny Anděl. Nominována je za monotematickou desku Muž s bílým psem, kterou doplňuje také zpěvník, audiokniha a povídka z Divokého západu. Vše dává dohromady jeden příběh fiktivního Johna Wooda.

Příběh rozhodně nechybí ani ve videoklipu, za nějž je nominována Monika Načeva. V režii Petra Marka se nechala před zraky štábu a diváků pořadu Sama doma rozčtvrtit. „Demontáží“ svého těla doprovodila skladbu Technický já z alba Průvan v hlavě, které vyšlo v roce 2017.

Objevem roku se může stát Mikolas Josef, který loni zaujal svou dynamickou skladbou Lie to Me v mezinárodní pěvecké soutěži Eurovize. Skončil na šestém místě, což byl nejlepší český výsledek v historii této soutěže. Stihl také vydat další videoklip k nové, opět roztančené písni Me Gusta. I tu si sám napsal, otextoval a zprodukoval natáčení.

Slyšet by podle Andělů mělo být více také o Vesně. Dívčí kapela, pojmenovaná po slovanském označení jara, je projektem zpěvačky a skladatelky Patricie Fuxové, která mimo jiné složila text k hitu Ewy Farné Mám boky jako skříň. Vesna se ale v hudbě inspiruje spíše slovanskými kořeny, mystikou a ženskostí, jež se promítly i do loni vydaného debutového alba Pátá bohyně.

Titul Objev roku si nárokuje také královéhradecká čtveřice The Atavist. Upozornila na sebe druhým albem Lo-Fi Life, balancujícím na pomezí blues, stoner rocku a vlivů surfových kapel z šedesátých let.

Žánroví Andělé rozdělují, spojují a všímají si klasiky

The Atavist jsou zároveň nominováni v žánrových Andělech, kteří se od loňského ročníku udělují zároveň s hlavními kategoriemi. Obsadili v nich staronovou kategorii „rock“, jež se osamostatnila od kategorie „rap“. Naopak pod společnou hlavičku se sloučily žánry „alternativa“ a „elektronika“. Po dvou nominacích má v žánrových cenách západočeská kapela Povodí Ohře díky své stejnojmenné prvotině.

Novinkou žánrových Andělů je kategorie věnovaná klasické hudbě, kterou se před třemi lety rozhodly vyzdvihnout už nové ceny Classic Prague Awards. Do ní byly vybrány nahrávky České filharmonie, Epoque Quartetu a komorního pěveckého sboru Martinů Voices.

Ceny Anděl uděluje Česká hudební akademie, jejímiž členy jsou hudební publicisté, dramaturgové, promotéři i samotní hudebníci, včetně dosavadních držitelů ocenění. V žánrových kategoriích hlasují odborníci věnující se jednotlivým žánrům. 

Slavnostní vyhlášení vítězů 5. března v pražském Foru Karlín bude opět spojeno s koncertem na pódiu uvnitř budovy i na venkovní scéně, jména vystupujících pořadatelé zatím prozrazovat nechtějí.