Praha - Automobilový průmysl v Česku stagnuje. Výroba osobních a lehkých užitkových aut se v prvních třech měsících letošního roku propadla o víc než 23 procent. Dohromady se tak v Česku vyrobilo něco přes 205 tisíc nových vozů. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu. Na vině byla především malá poptávka. Výroba automobilů je přitom stěžejním odvětvím tuzemské ekonomiky.
Výroba aut v Česku se propadla o čtvrtinu
Největší pokles ve výrobě zaznamenala největší tuzemská automobilka Škoda Auto. Od ledna do konce března sjelo z výrobních linek jen 98 tisíc nových škodovek. Ve stejném období před rokem to přitom bylo téměř o 82 tisíc vozů víc. Škoda začátkem roku kvůli stupňující se krizi omezovala výrobu a část prvního čtvrtletí vyráběla jen čtyři dny v týdnu.
V Kolíně jako by krize nebyla
Zcela jiná situace, alespoň pokud jde o statistiky, byla ve stejné době v kolínské TPCA. V prvním čtvrtletí vyrobila přes 87 244 tisíc automobilů proti 86 800 vozům v minulém roce. Společnému podniku automobilek Peugot, Citroën a Toyota zřejmě pomohl jeho výrobní sortiment. V kolínském závodě se totiž vyrábějí malé městské vozy, které se nepotýkaly s tak významným poklesem poptávky.
Jako svým způsobem samostatnou kategorii lze chápat závod korejského Hyundaie v Nošovicích. Výroba zde odstartovala teprve začátkem loňského listopadu a dosud se naplno nerozběhla. Brány automobilky tak v prvních třech měsících letošního roku opustilo jen 20 tisíc aut.
Jen 253 nákladních aut
Horší situace než u automobilek vyrábějících osobní vozy byla ve výrobě nákladních aut. Těch se v Česku vyrobilo jen 253, což znamená meziroční propad o 59 procent. Letňanská Avia, která na začátku roku omezila výrobu až na tři pracovní dny, vyrobila 36 nákladních aut, což představuje meziroční pokles o 78 procent. Tatře klesla výroba na polovinu, na 217 vozů.
Za propadem poptávky stojí hlavně ekonomická krize. Analytici ale upozorňují i na další příčiny. Podstatnou roli hrály třeba nové možnosti odpočtu DPH pro podnikatele, které vláda avizovala s velkým předstihem. „Díval jsem se nedávno na statistiky za prodej v dubnu. Je tam zcela jednoznačně vidět, že podnikatelé čekali, až nebudou muset kupovat auta s přepážkou,“ říká Tomáš Pudil z redakce časopisu Auto 7.
Pohled do výrobních statistik tuzemských automobilek by měl být v příštích měsících přece jen o něco veselejší. Poptávku po nových autech totiž oživilo zavedení šrotovací prémie v mnoha státech Evropské unie. Odhadovat, jak dopadne celý letošní rok, by nicméně podle odborníků byla spekulace. Šrotovné sice výrobcům pomohlo, teď ale s napětím čekají, jak se zachová trh, až vlády přestanou nákup nových vozů dotovat.