Správa železnic nemá zatím pro příští rok nasmlouvané dodávky elektřiny pro provoz vlaků. Již nepočítá s tím, že by se jí podařilo zajistit jeden kontrakt na celých dvanáct měsíců. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyloučil, že by hrozilo, že od Nového roku přestanou v Česku jezdit elektrické vlaky.
Správa železnic zatím marně shání elektřinu na příští rok. Ministr ujistil, že bude
Správa železnic má elektrizovanou zhruba třetinu své sítě – přes tři tisíce kilometrů – a součástí provozování těchto drah je i dodávka elektřiny. Již před jednáním na ministerstvu dopravy připouštěla správa, že se bude muset odchýlit od dosavadní praxe.
„Doposud byla praxe taková, že se podařilo zajistit dodávku s cenou platnou po celý rok. Nyní se – s ohledem na aktuální situaci – bude muset od této praxe opustit,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle svého generálního ředitele Jiřího Svobody zkoušela správa například nakoupit energii na komoditní burze, ale nikdo se nepřihlásil.
Spotřeba vlaků není z nejnižších. Jedna jízda je srovnatelná se spotřebou domácnosti v bytě za celý rok. „Pendolino mezi Prahou a Ostravou má během jedné cesty spotřebu zhruba pět tisíc kilowatthodin, railjet mezi Prahou a Brnem kolem 3,5 tisíce kilowatthodin,“ přiblížil mluvčí Českých drah Lukáš Kubát.
České dráhy jsou největším odběratelem trakční elektřiny, na druhé straně mají také motorové lokomotivy, kterými se jejich největší konkurenti nemohou pochlubit. Správa železnic a ministerstvo dopravy ale ujišťuje, že na jejich nasazení nedojde.
Martin Kupka si leccos slibuje od jednání 9. září, kde by se mohli ministři pro ekonomiku dohodnout na celoevropské regulaci. „V okamžiku, kdy by se nepodařilo najít shodu na celoevropském řešení, vydáme se alternativou lokálních opatření. Vylučuji, že bychom neměli trakční elektřinu pro železnici,“ ubezpečil ministr dopravy.