Průmyslová výroba, která je významnou součástí české ekonomiky, zaznamenává výrazný propad a víc zaměstnavatelů bude propouštět než nabírat. Přesto například bývalý předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek stále považuje krizi za očistný proces a majitelka výrobce hudebních nástrojů Petrof Zuzana Ceralová Petrofová říká, že na marketingu a na přípravě nových projektů nešetří. Oba byli hosty pořadu Devadesátka ČT24 nazvaném Český průmysl na rozcestí.
Průmysl je v těžké situaci, ale každá krize je zároveň očistný proces, soudí Kulhánek
Bývalý šéf Škody Auto tvrdí, že krizi čekal, jen z jiných důvodů. Téměř všichni byli stále nadšení, že pořád rosteme, a viděli jen světlé zítřky, řekl s odkazem na dobu předkoronavirovou. Pak nastal pro automobilky šok, kdy obchodníci nemohli prodávat a výrobní linky stály.
„Každá krize je očistný proces, slabí padnou,“ myslí si Kulhánek, ale dodává, že pak nastává oživení a konjunktura. Doba, která nadejde, však bude podle něho tvrdší. O současnou Škodu Auto obavy nemá, ta to vydrží, svá auta prodá. Větší obavy má o dodavatelský průmysl. „Zvykli si, že mají pořád zajištěný prodej.“
Za možný budoucí problém považuje rovněž to, že Češi si odvykli od některých prací a také nechtějí cestovat za prací.
Kulhánek: Součástí problému je i Evropská komise
Samotný automobilový průmysl se může podle Kulhánka z krize hůře a déle vzpamatovávat i kvůli tomu, že Evropská komise prosazuje svou zelenou politiku „násilným způsobem“ (například tlak na snižování emisních limitů, zavádění bezpečnostních prvků a výrobu elektromobilů). Přitom prý není infrastruktura na elektroauta připravena a nastavené sankce jsou likvidační. Evropa se tak dává všanc Číně například v bateriích, myslí si.
Navíc automobilky už do tohoto směru investovaly velké peníze. Navzdory hospodářským potížím na mnoha trzích či snižování kupní síly a odkládání nákupu nových vozů tak nemohou výrobci automobilů zlevňovat, soudí Kulhánek. „Naopak bude tendence zdražovat.“
Firma Petrof, která se zabývá především výrobou klavírů a pianin, zažila ve své 156leté historii mnohé těžké chvíle. I letošní rok pro ni začal potížemi, když se Čína, coby hlavní odběratel drahých klavírů, stala „mrtvým trhem“. Pak následovaly potíže Evropy a dalších teritorií, což je pro exportně orientovanou firmu velmi náročné.
„Museli jsme si pomoci jinak, prodávat tam, kde to jde,“ řekla k tomu majitelka společnosti Zuzana Ceralová Petrofová. „Mimopiánovým programem“ se tak staly interiéry pro bohatou klientelu či například akustické panely do velkých hal. Tento záběr umožnili vysoce specializovaní pracovníci i špičkové stroje firmy. I tak firma deset procent zaměstnanců propustila.
Nyní už prý podnik zažívá lepší prodeje kupříkladu v Rusku či bývalých zemích Sovětského svazu, Japonsku a další asijských zemí, oživuje také Evropa. Majitelka zároveň zdůraznila, že firma nešetří na marketingu ani na přípravě nových projektů, které mohou přinést nové příležitosti.
Jak řešit potíže na trzích, kam se nesmí
S těžkou situací se musí vyrovnat i exportně orientovaná firma Ferrit, vyrábějící například důlní lokomotivy. Její jednatel Petr Mohelník zmínil například dopady koronaviru na Polsko, Rusko a Čínu, tři největší trhy firmy. A Ferrit musel řešit to, že nemohl aktivizovat obchodníky a vyslat je získat na tyto trhy nové zakázky, protože tam nesměli vycestovat.
Snižování počtu pracovníků považuje Mohelník až za poslední možnost, protože „zakázková výroba, znalostně orientovaná“ si vyžaduje specializované lidi.
Hlavní ekonom ING Bank pro Česko Jakub Seidler připomněl, že automobilový průmysl nyní zažívá velkou nejistotu. Problémy měl už v době předkoronavirové (například emisní limity). Je to hodně cyklické odvětví a nákup aut nyní mnozí zákazníci odkládají.
V Česku se sice restrikce uvolňují, ale problémy mají jiné státy. „Zahraniční poptávka nenaskakuje dostatečně rychle. Návrat k normálu bude v Evropě delší a to je pro exportéry problém.“
Analytik se také domnívá, že nezaměstnanost v Česku vyskočí výš, oproti stále ještě relativně dobrým květnovým číslům. „Po zbytek roku nezaměstnanost poroste.“