Průmysl je v těžké situaci, ale každá krize je zároveň očistný proces, soudí Kulhánek

62 minut
Devadesátka ČT24: Český průmysl na rozcestí
Zdroj: ČT24

Průmyslová výroba, která je významnou součástí české ekonomiky, zaznamenává výrazný propad a víc zaměstnavatelů bude propouštět než nabírat. Přesto například bývalý předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek stále považuje krizi za očistný proces a majitelka výrobce hudebních nástrojů Petrof Zuzana Ceralová Petrofová říká, že na  marketingu a na přípravě nových projektů nešetří. Oba byli hosty pořadu Devadesátka ČT24 nazvaném Český průmysl na rozcestí.

Bývalý šéf Škody Auto tvrdí, že krizi čekal, jen z jiných důvodů. Téměř všichni byli stále nadšení, že pořád rosteme, a viděli jen světlé zítřky, řekl s odkazem na dobu předkoronavirovou. Pak nastal pro automobilky šok, kdy obchodníci nemohli prodávat a výrobní linky stály. 

„Každá krize je očistný proces, slabí padnou,“ myslí si Kulhánek, ale dodává, že pak nastává oživení a konjunktura. Doba, která nadejde, však bude podle něho tvrdší. O současnou Škodu Auto obavy nemá, ta to vydrží, svá auta prodá. Větší obavy má o dodavatelský průmysl. „Zvykli si, že mají pořád zajištěný prodej.“

Za možný budoucí problém považuje rovněž to, že Češi si odvykli od některých prací a také nechtějí cestovat za prací. 

Kulhánek: Součástí problému je i Evropská komise

Samotný automobilový průmysl se může podle Kulhánka z krize hůře a déle vzpamatovávat i kvůli tomu, že Evropská komise prosazuje svou zelenou politiku „násilným způsobem“ (například tlak na snižování emisních limitů, zavádění bezpečnostních prvků a výrobu elektromobilů). Přitom prý není infrastruktura na elektroauta připravena a nastavené sankce jsou likvidační. Evropa se tak dává všanc Číně například v bateriích, myslí si. 

Navíc automobilky už do tohoto směru investovaly velké peníze. Navzdory hospodářským potížím na mnoha trzích či snižování kupní síly a odkládání nákupu nových vozů tak nemohou výrobci automobilů zlevňovat, soudí Kulhánek. „Naopak bude tendence zdražovat.“

Vývoj průmyslové výroby
Zdroj: ČSÚ

Firma Petrof, která se zabývá především výrobou klavírů a pianin, zažila ve své 156leté historii mnohé těžké chvíle. I letošní rok pro ni začal potížemi, když se Čína, coby hlavní odběratel drahých klavírů, stala „mrtvým trhem“. Pak následovaly potíže Evropy a dalších teritorií, což je pro exportně orientovanou firmu velmi náročné. 

„Museli jsme si pomoci jinak, prodávat tam, kde to jde,“ řekla k tomu majitelka společnosti Zuzana Ceralová Petrofová. „Mimopiánovým programem“ se tak staly interiéry pro bohatou klientelu či například akustické panely do velkých hal. Tento záběr umožnili vysoce specializovaní pracovníci i špičkové stroje firmy. I tak firma deset procent zaměstnanců propustila.

Nyní už prý podnik zažívá lepší prodeje kupříkladu v Rusku či bývalých zemích Sovětského svazu, Japonsku a další asijských zemí, oživuje také Evropa. Majitelka zároveň zdůraznila, že firma nešetří na marketingu ani na přípravě nových projektů, které mohou přinést nové příležitosti. 

Jak řešit potíže na trzích, kam se nesmí

S těžkou situací se musí vyrovnat i exportně orientovaná firma Ferrit, vyrábějící například důlní lokomotivy. Její jednatel Petr Mohelník zmínil například dopady koronaviru na Polsko, Rusko a Čínu, tři největší trhy firmy. A Ferrit musel řešit to, že nemohl aktivizovat obchodníky a vyslat je získat na tyto trhy nové zakázky, protože tam nesměli vycestovat. 

Snižování počtu pracovníků považuje Mohelník až za poslední možnost, protože „zakázková výroba, znalostně orientovaná“ si vyžaduje specializované lidi. 

Nezaměstnanost v krajích ČR – květen 2020 (v %)
Zdroj: MPSV

Hlavní ekonom ING Bank pro Česko Jakub Seidler připomněl, že automobilový průmysl nyní zažívá velkou nejistotu. Problémy měl už v době předkoronavirové (například emisní limity). Je to hodně cyklické odvětví a nákup aut nyní mnozí zákazníci odkládají. 

V Česku se sice restrikce uvolňují, ale problémy mají jiné státy. „Zahraniční poptávka nenaskakuje dostatečně rychle. Návrat k normálu bude v Evropě delší a to je pro exportéry problém.“

Analytik se také domnívá, že nezaměstnanost v Česku vyskočí výš, oproti stále ještě relativně dobrým květnovým číslům. „Po zbytek roku nezaměstnanost poroste.“

Vývoj nezaměstnanosti
Zdroj: MPSV

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 3 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
včera v 14:42

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...