Zlepšení dopravy musí umožnit městské části, říká Hřib. Měli bychom nabídnout alternativy, myslí si Nacher

20 minut
Události, komentáře: Auta vs. lidi? Kdo má mít přednost?
Zdroj: ČT24

Hlavní město by mělo podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) lépe koordinovat se zástupci svých městských částí dostavbu vnějšího městského okruhu a další oblasti dopravní politiky. Jediným řešením přetížených silnic ve městě je posílení hromadné dopravy, zmínil v pořadu Události, komentáře. Namísto blokád, protestů a diskuzí by se podle opozičního zastupitele Patrika Nachera (za ANO) pak měla podporovat pozitivní motivace lidí k tomu, aby nebylo město přeplněno auty. Radikální kroky demonstrantů jako vypouštění pneumatik aut SUV nebo blokování rušných silnic podle něj jen přispívají k negativnímu vymezování se vůči řidičům a považuje je za vydírání většinové společnosti.

Trend omezení počtu aut ve městech je podle opozičního zastupitele Patrika Nachera součástí vývoje společnosti, zároveň je ale podle něj nutné hledat pro řidiče alternativy. Zásadně také odmítá některé formy protestu, jako blokády silnic nebo vypouštění pneumatik, které považuje za vydírání zbytku společnosti. 

Bývalý primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib si však myslí, že ideální podobou Prahy by bylo převedení konceptu takzvaného patnáctiminutového města, který v Paříži rozvíjel urbanista a profesor Carlos Moreno. 

„Je to záležitost, kdy klesá poptávka po dopravě obecně, protože máte možnost uspokojovat svoje potřeby, včetně zaměstnání, v dochozí pěší vzdálenosti nebo třeba na kole,“ vysvětluje svoji vizi Hřib.

Přestože česká krajská města podle něj tento koncept mohou snadno uplatnit, v pražských městských částech je to obtížnější hlavně kvůli podobě centra metropole. 

Prioritou jsou dopravní obchvaty, shodli se politici

Podle Nachera je však hlavní prioritou pro Pražany najít pro řidiče alternativu místo „házení klacků pod nohy“, čehož se údajně dopouštějí ekologičtí aktivisté. Prioritou by mělo být dokončení vnitřního a vnějšího obchvatu, který by dle něj výrazně přispěl k uvolnění dopravy ve městě.

„Vyřízení stavby trvá až dvacet let, to prostě není možné, aby se tady takhle dlouho plánovalo a takhle dlouho se to řešilo,“ zmínil. 

Proti velké roli aktivistů se vymezil bývalý primátor Hřib, podle něhož největší vinu na nedokončeném vnějším silničním okruhu Prahy nesou starostové městských částí. „Paradoxně tu stavbu blokuje hodně lidí ze stran, které mají naopak plná ústa podpory toho obchvatu na, řekněme, celopražské úrovni,“ míní. 

Doplnil také, že je podle něj nutné si uvědomit, že vnější okruh jako dálnici staví stát, nikoliv Praha. „Momentálně v Praze máme velký problém s tím, že nám automobilová doprava, které opravdu nějak poslední dobou přibylo, začala blokovat MHD, a to tedy nejenom v centru, ale i obecně,“ dodal s tím, že víc aut se do města už nemůže vejít. 

Podpořit MHD

Aktivisté totiž často upozorňují i na ekologický rozměr přeplnění auty. Hřib si myslí, že tento problém postupně vyřeší hlavně rozšíření elektromobilů. Řešení problémů s vysokými emisemi tím, že by Praha omezila vjezd starším autům do podstatné části města, podle bývalého primátora ale v minulých letech narazilo na to, že o těchto krocích musí rozhodnout samy městské části. 

„To znamená, že by se nejdřív musela změnit legislativa. To samozřejmě neznamená, že máme sedět s rukama v klíně. Mýto totiž jednoho dne budeme muset v Praze zavést, protože to je podmínka, která je pro dokončení naopak vnitřního městského okruhu, tedy pokračování tunelu Blanka,“ uvedl Hřib. 

Město proto plánuje více investovat do hromadné dopravy, která by měla pomoci uvolnit silnice pro řidiče, kteří potřebují kapacit silnic správně využívat i pro svou práci, dodal exprimátor. 

Místopředseda poslaneckého klubu ANO Nacher následně vyzval k tomu, aby lidé ohledně ekologie a změn infrastruktury přistoupili k pozitivní motivaci a ustoupili od té negativní. „Ne jim blokovat, komplikovat, zmenšovat počet pruhů. Ale pozitivní motivace znamená zlepšovat MHD, dokončit obchvat, dát lidem alternativy jako P+R parkoviště a tak dále,“ vyzval. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 1 hhodinou

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 10 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 11 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 22 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 23 hhodinami
Načítání...