Hlavní město by mělo podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) lépe koordinovat se zástupci svých městských částí dostavbu vnějšího městského okruhu a další oblasti dopravní politiky. Jediným řešením přetížených silnic ve městě je posílení hromadné dopravy, zmínil v pořadu Události, komentáře. Namísto blokád, protestů a diskuzí by se podle opozičního zastupitele Patrika Nachera (za ANO) pak měla podporovat pozitivní motivace lidí k tomu, aby nebylo město přeplněno auty. Radikální kroky demonstrantů jako vypouštění pneumatik aut SUV nebo blokování rušných silnic podle něj jen přispívají k negativnímu vymezování se vůči řidičům a považuje je za vydírání většinové společnosti.
Zlepšení dopravy musí umožnit městské části, říká Hřib. Měli bychom nabídnout alternativy, myslí si Nacher
Trend omezení počtu aut ve městech je podle opozičního zastupitele Patrika Nachera součástí vývoje společnosti, zároveň je ale podle něj nutné hledat pro řidiče alternativy. Zásadně také odmítá některé formy protestu, jako blokády silnic nebo vypouštění pneumatik, které považuje za vydírání zbytku společnosti.
Bývalý primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib si však myslí, že ideální podobou Prahy by bylo převedení konceptu takzvaného patnáctiminutového města, který v Paříži rozvíjel urbanista a profesor Carlos Moreno.
„Je to záležitost, kdy klesá poptávka po dopravě obecně, protože máte možnost uspokojovat svoje potřeby, včetně zaměstnání, v dochozí pěší vzdálenosti nebo třeba na kole,“ vysvětluje svoji vizi Hřib.
Přestože česká krajská města podle něj tento koncept mohou snadno uplatnit, v pražských městských částech je to obtížnější hlavně kvůli podobě centra metropole.
Prioritou jsou dopravní obchvaty, shodli se politici
Podle Nachera je však hlavní prioritou pro Pražany najít pro řidiče alternativu místo „házení klacků pod nohy“, čehož se údajně dopouštějí ekologičtí aktivisté. Prioritou by mělo být dokončení vnitřního a vnějšího obchvatu, který by dle něj výrazně přispěl k uvolnění dopravy ve městě.
„Vyřízení stavby trvá až dvacet let, to prostě není možné, aby se tady takhle dlouho plánovalo a takhle dlouho se to řešilo,“ zmínil.
Proti velké roli aktivistů se vymezil bývalý primátor Hřib, podle něhož největší vinu na nedokončeném vnějším silničním okruhu Prahy nesou starostové městských částí. „Paradoxně tu stavbu blokuje hodně lidí ze stran, které mají naopak plná ústa podpory toho obchvatu na, řekněme, celopražské úrovni,“ míní.
Doplnil také, že je podle něj nutné si uvědomit, že vnější okruh jako dálnici staví stát, nikoliv Praha. „Momentálně v Praze máme velký problém s tím, že nám automobilová doprava, které opravdu nějak poslední dobou přibylo, začala blokovat MHD, a to tedy nejenom v centru, ale i obecně,“ dodal s tím, že víc aut se do města už nemůže vejít.
Podpořit MHD
Aktivisté totiž často upozorňují i na ekologický rozměr přeplnění auty. Hřib si myslí, že tento problém postupně vyřeší hlavně rozšíření elektromobilů. Řešení problémů s vysokými emisemi tím, že by Praha omezila vjezd starším autům do podstatné části města, podle bývalého primátora ale v minulých letech narazilo na to, že o těchto krocích musí rozhodnout samy městské části.
„To znamená, že by se nejdřív musela změnit legislativa. To samozřejmě neznamená, že máme sedět s rukama v klíně. Mýto totiž jednoho dne budeme muset v Praze zavést, protože to je podmínka, která je pro dokončení naopak vnitřního městského okruhu, tedy pokračování tunelu Blanka,“ uvedl Hřib.
Město proto plánuje více investovat do hromadné dopravy, která by měla pomoci uvolnit silnice pro řidiče, kteří potřebují kapacit silnic správně využívat i pro svou práci, dodal exprimátor.
Místopředseda poslaneckého klubu ANO Nacher následně vyzval k tomu, aby lidé ohledně ekologie a změn infrastruktury přistoupili k pozitivní motivaci a ustoupili od té negativní. „Ne jim blokovat, komplikovat, zmenšovat počet pruhů. Ale pozitivní motivace znamená zlepšovat MHD, dokončit obchvat, dát lidem alternativy jako P+R parkoviště a tak dále,“ vyzval.