Zlepšení dopravy musí umožnit městské části, říká Hřib. Měli bychom nabídnout alternativy, myslí si Nacher

20 minut
Události, komentáře: Auta vs. lidi? Kdo má mít přednost?
Zdroj: ČT24

Hlavní město by mělo podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) lépe koordinovat se zástupci svých městských částí dostavbu vnějšího městského okruhu a další oblasti dopravní politiky. Jediným řešením přetížených silnic ve městě je posílení hromadné dopravy, zmínil v pořadu Události, komentáře. Namísto blokád, protestů a diskuzí by se podle opozičního zastupitele Patrika Nachera (za ANO) pak měla podporovat pozitivní motivace lidí k tomu, aby nebylo město přeplněno auty. Radikální kroky demonstrantů jako vypouštění pneumatik aut SUV nebo blokování rušných silnic podle něj jen přispívají k negativnímu vymezování se vůči řidičům a považuje je za vydírání většinové společnosti.

Trend omezení počtu aut ve městech je podle opozičního zastupitele Patrika Nachera součástí vývoje společnosti, zároveň je ale podle něj nutné hledat pro řidiče alternativy. Zásadně také odmítá některé formy protestu, jako blokády silnic nebo vypouštění pneumatik, které považuje za vydírání zbytku společnosti. 

Bývalý primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib si však myslí, že ideální podobou Prahy by bylo převedení konceptu takzvaného patnáctiminutového města, který v Paříži rozvíjel urbanista a profesor Carlos Moreno. 

„Je to záležitost, kdy klesá poptávka po dopravě obecně, protože máte možnost uspokojovat svoje potřeby, včetně zaměstnání, v dochozí pěší vzdálenosti nebo třeba na kole,“ vysvětluje svoji vizi Hřib.

Přestože česká krajská města podle něj tento koncept mohou snadno uplatnit, v pražských městských částech je to obtížnější hlavně kvůli podobě centra metropole. 

Prioritou jsou dopravní obchvaty, shodli se politici

Podle Nachera je však hlavní prioritou pro Pražany najít pro řidiče alternativu místo „házení klacků pod nohy“, čehož se údajně dopouštějí ekologičtí aktivisté. Prioritou by mělo být dokončení vnitřního a vnějšího obchvatu, který by dle něj výrazně přispěl k uvolnění dopravy ve městě.

„Vyřízení stavby trvá až dvacet let, to prostě není možné, aby se tady takhle dlouho plánovalo a takhle dlouho se to řešilo,“ zmínil. 

Proti velké roli aktivistů se vymezil bývalý primátor Hřib, podle něhož největší vinu na nedokončeném vnějším silničním okruhu Prahy nesou starostové městských částí. „Paradoxně tu stavbu blokuje hodně lidí ze stran, které mají naopak plná ústa podpory toho obchvatu na, řekněme, celopražské úrovni,“ míní. 

Doplnil také, že je podle něj nutné si uvědomit, že vnější okruh jako dálnici staví stát, nikoliv Praha. „Momentálně v Praze máme velký problém s tím, že nám automobilová doprava, které opravdu nějak poslední dobou přibylo, začala blokovat MHD, a to tedy nejenom v centru, ale i obecně,“ dodal s tím, že víc aut se do města už nemůže vejít. 

Podpořit MHD

Aktivisté totiž často upozorňují i na ekologický rozměr přeplnění auty. Hřib si myslí, že tento problém postupně vyřeší hlavně rozšíření elektromobilů. Řešení problémů s vysokými emisemi tím, že by Praha omezila vjezd starším autům do podstatné části města, podle bývalého primátora ale v minulých letech narazilo na to, že o těchto krocích musí rozhodnout samy městské části. 

„To znamená, že by se nejdřív musela změnit legislativa. To samozřejmě neznamená, že máme sedět s rukama v klíně. Mýto totiž jednoho dne budeme muset v Praze zavést, protože to je podmínka, která je pro dokončení naopak vnitřního městského okruhu, tedy pokračování tunelu Blanka,“ uvedl Hřib. 

Město proto plánuje více investovat do hromadné dopravy, která by měla pomoci uvolnit silnice pro řidiče, kteří potřebují kapacit silnic správně využívat i pro svou práci, dodal exprimátor. 

Místopředseda poslaneckého klubu ANO Nacher následně vyzval k tomu, aby lidé ohledně ekologie a změn infrastruktury přistoupili k pozitivní motivaci a ustoupili od té negativní. „Ne jim blokovat, komplikovat, zmenšovat počet pruhů. Ale pozitivní motivace znamená zlepšovat MHD, dokončit obchvat, dát lidem alternativy jako P+R parkoviště a tak dále,“ vyzval. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Událostí, komentářů týdne mluvili o bojích o platy ústavních činitelů

Hosté pořadu Události, komentáře týdne hovořili o politických bojích kolem schválení novely o platech ústavních činitelů, kterou prezident Petr Pavel dříve vetoval. Šéfredaktor portálu Seznam zprávy Robert Čásenský, komentátorka Czech News Center Lenka Zlámalová, novinář Ondřej Neff, advokát Tomáš Sokol a jaderná fyzička Dana Drábová se také dotkli tématu rozšíření francouzského jaderného deštníku nad Evropou pro případ, že by z kontinentu odešly americké jednotky zajišťující tuto obranu nyní.
před 20 mminutami

Velkou reformu trestní politiky čekají změny

Největší reforma trestní politiky za posledních patnáct let dozná změn. Resort spravedlnosti teď připravuje asi desítku úprav. Novinkou má být třeba povinnost pro policii, která by kvůli nahlížení do mobilního telefonu potřebovala speciální soudní příkaz. Novela zmírňuje postihy u méně závažných trestných činů. Má tak zefektivnit systém a ulevit přeplněným věznicím. O úpravách jednal ministr Pavel Blažek (ODS) s opozicí, která s potřebou reformy souhlasí.
před 1 hhodinou

Obezita vede k dalším problémům, ministerstvo tlačí na prevenci

Více než dvě třetiny Čechů mají nadváhu a podstatná část populace podle lékařů trpí obezitou. Ministerstvo zdravotnictví proto připravuje plán, který by měl zlepšit například dostupnost specializovaných ambulancí. Víc peněz chce resort nasměrovat také na prevenci. O zdravý životní styl se podle aktuálního šetření Všeobecné zdravotní pojišťovny zajímají dvě třetiny populace. Více na něj dbají ženy než muži.
před 2 hhodinami

Kamionům chybí odpočívky, ve výstavbě jich je patnáct

Parkující kamiony v noci lemují dálniční sjezdy a někde i odstavné pruhy. Zastavit musí, nemají ale kde. Podle dopravní policie je to velké bezpečnostní riziko. Jen středočeští policisté loni řešili téměř tři tisíce podobných přestupků. Na pokutách vybrali přes čtyři miliony korun. Řadu situací ale řeší domluvou. Východiskem je budování odpočívek. Po celém Česku je jich ve výstavbě patnáct, Ředitelství silnic a dálnic jich letos chce přes tři stovky.
před 10 hhodinami

Vzdělání je důležité proti dezinformacím, školám ale chybí materiály

Nejúčinnější cestou k obraně proti dezinformacím je vzdělání, prohlásil ředitel Bezpečnostní informační služby Michal Koudelka. Odborníci to potvrzují a doplňují, že Česko v mediální gramotnosti zaostává. Většina učitelů a ředitelů základních škol v průzkumu za překážku označila chybějící materiály. Organizace Jeden svět na školách proto připravila výukový plán, který mohou využít.
před 11 hhodinami

Propad by mzdy mohly srovnat do roka a půl, míní Jurečka. Středula to má za nereálné

Propad reálných mezd by se podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) mohl vyrovnat v příštím roce. Podobně se vyjádřil bývalý guvernér ČNB Jiří Rusnok, který poznamenal, že by k tomu mohlo dojít možná koncem příštího roku. Tento optimismus ale nesdílel předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula, podle něhož budou potřeba roky tři. Kritizoval i některá vyjádření zástupců vlády s tím, že vzbuzují nemožná očekávání.
před 14 hhodinami

Pohřešovaný soudce Kafka před pár dny rezignoval na funkci

Pohřešovaný soudce Krajského soudu v Brně Roman Kafka, po němž od soboty pátrá policie, oznámil Kanceláři prezidenta republiky 3. března rezignaci na svoji funkci. Uvedla to mluvčí soudu Klára Belkovová.
před 21 hhodinami

Samosprávy mají na účtech opět výrazné přebytky

Praha i přes investice do vnějšího okruhu a stavby metra D hospodařila s přebytkem. Podobně jsou na tom i další města, obce i kraje. Dohromady na jejich finančních kontech za rok 2024 přibylo více než padesát miliard korun. Vyplývá to ze souhrnných čísel, která má Česká televize k dispozici. Někteří politici volají po změně rozdělování peněz mezi státní rozpočet a samosprávy.
včera v 07:00
Načítání...