Zlepšení dopravy musí umožnit městské části, říká Hřib. Měli bychom nabídnout alternativy, myslí si Nacher

20 minut
Události, komentáře: Auta vs. lidi? Kdo má mít přednost?
Zdroj: ČT24

Hlavní město by mělo podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti) lépe koordinovat se zástupci svých městských částí dostavbu vnějšího městského okruhu a další oblasti dopravní politiky. Jediným řešením přetížených silnic ve městě je posílení hromadné dopravy, zmínil v pořadu Události, komentáře. Namísto blokád, protestů a diskuzí by se podle opozičního zastupitele Patrika Nachera (za ANO) pak měla podporovat pozitivní motivace lidí k tomu, aby nebylo město přeplněno auty. Radikální kroky demonstrantů jako vypouštění pneumatik aut SUV nebo blokování rušných silnic podle něj jen přispívají k negativnímu vymezování se vůči řidičům a považuje je za vydírání většinové společnosti.

Trend omezení počtu aut ve městech je podle opozičního zastupitele Patrika Nachera součástí vývoje společnosti, zároveň je ale podle něj nutné hledat pro řidiče alternativy. Zásadně také odmítá některé formy protestu, jako blokády silnic nebo vypouštění pneumatik, které považuje za vydírání zbytku společnosti. 

Bývalý primátor a současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib si však myslí, že ideální podobou Prahy by bylo převedení konceptu takzvaného patnáctiminutového města, který v Paříži rozvíjel urbanista a profesor Carlos Moreno. 

„Je to záležitost, kdy klesá poptávka po dopravě obecně, protože máte možnost uspokojovat svoje potřeby, včetně zaměstnání, v dochozí pěší vzdálenosti nebo třeba na kole,“ vysvětluje svoji vizi Hřib.

Přestože česká krajská města podle něj tento koncept mohou snadno uplatnit, v pražských městských částech je to obtížnější hlavně kvůli podobě centra metropole. 

Prioritou jsou dopravní obchvaty, shodli se politici

Podle Nachera je však hlavní prioritou pro Pražany najít pro řidiče alternativu místo „házení klacků pod nohy“, čehož se údajně dopouštějí ekologičtí aktivisté. Prioritou by mělo být dokončení vnitřního a vnějšího obchvatu, který by dle něj výrazně přispěl k uvolnění dopravy ve městě.

„Vyřízení stavby trvá až dvacet let, to prostě není možné, aby se tady takhle dlouho plánovalo a takhle dlouho se to řešilo,“ zmínil. 

Proti velké roli aktivistů se vymezil bývalý primátor Hřib, podle něhož největší vinu na nedokončeném vnějším silničním okruhu Prahy nesou starostové městských částí. „Paradoxně tu stavbu blokuje hodně lidí ze stran, které mají naopak plná ústa podpory toho obchvatu na, řekněme, celopražské úrovni,“ míní. 

Doplnil také, že je podle něj nutné si uvědomit, že vnější okruh jako dálnici staví stát, nikoliv Praha. „Momentálně v Praze máme velký problém s tím, že nám automobilová doprava, které opravdu nějak poslední dobou přibylo, začala blokovat MHD, a to tedy nejenom v centru, ale i obecně,“ dodal s tím, že víc aut se do města už nemůže vejít. 

Podpořit MHD

Aktivisté totiž často upozorňují i na ekologický rozměr přeplnění auty. Hřib si myslí, že tento problém postupně vyřeší hlavně rozšíření elektromobilů. Řešení problémů s vysokými emisemi tím, že by Praha omezila vjezd starším autům do podstatné části města, podle bývalého primátora ale v minulých letech narazilo na to, že o těchto krocích musí rozhodnout samy městské části. 

„To znamená, že by se nejdřív musela změnit legislativa. To samozřejmě neznamená, že máme sedět s rukama v klíně. Mýto totiž jednoho dne budeme muset v Praze zavést, protože to je podmínka, která je pro dokončení naopak vnitřního městského okruhu, tedy pokračování tunelu Blanka,“ uvedl Hřib. 

Město proto plánuje více investovat do hromadné dopravy, která by měla pomoci uvolnit silnice pro řidiče, kteří potřebují kapacit silnic správně využívat i pro svou práci, dodal exprimátor. 

Místopředseda poslaneckého klubu ANO Nacher následně vyzval k tomu, aby lidé ohledně ekologie a změn infrastruktury přistoupili k pozitivní motivaci a ustoupili od té negativní. „Ne jim blokovat, komplikovat, zmenšovat počet pruhů. Ale pozitivní motivace znamená zlepšovat MHD, dokončit obchvat, dát lidem alternativy jako P+R parkoviště a tak dále,“ vyzval. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
10:23Aktualizovánopřed 1 mminutou

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přibližně 31 milionů korun, což je zhruba polovina proti loňsku, kdy bylo požárů 65, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
před 1 hhodinou

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 2 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 21 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 21 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
včera v 08:00

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
včera v 07:30
Načítání...