Začala stavba úseku Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1

Zahájení stavby Pražského okruhu u Běchovic (zdroj: ČT24)

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odpoledne zahájilo stavbu další části Pražského okruhu z Běchovic k dálnici D1. Stavba úseku o délce 12,6 kilometru bude stát 9,8 miliardy korun bez DPH, vybuduje ho sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Porr a Porr Bau. Nový úsek by se měl řidičům otevřít v roce 2027. Slavnostního poklepání na základní kámen se účastnili například premiér Petr Fiala, ministr dopravy Martin Kupka (oba ODS) a generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Fiala připomněl, že stát letos do dopravních staveb investuje 150 miliard korun a příští rok to bude 160 miliard. Podle Kupky je stavba Pražského okruhu klíčová spolu s dálnicí D35 pro celou střední Evropu. Ministr i Mátl také ocenili spolupráci se Středočeským krajem a obcemi v okolí plánované stavby. „Po dlouhé době poprvé jsme zaznamenali, že proti vydanému stavebnímu povolení se nikdo neodvolal,“ řekl Kupka.

Ministr, Mátl i středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) rovněž poprosili obyvatele v okolí stavby o trpělivost, doprovázet ji budou nejen hluk a zvýšená nákladní doprava, ale také omezení pro automobily a výluky autobusů i vlaků.

Vedoucí zastoupení Evropské komise v ČR Monika Landmanová předpokládá, že stavbu nového úseku dálnice, který je součástí celoevropské páteřní silniční sítě, finančně podpoří Evropská unie. „Operační program Doprava většinou financuje 85 procent způsobilých nákladů, takže není důvod, proč by tomu nemělo být tak také u této významné stavby,“ sdělila.

Zprovozněných je sedm z jedenácti úseků Pražského okruhu

Součástí nového úseku D0 označovaného jako 511 bude dvojice tunelů a čtyři mimoúrovňové křižovatky. Na konci května začal v místech připravovaného úseku archeologický výzkum, stavební firmy pak ŘSD vybralo v polovině listopadu.

Úsek propojí D1 a D11, což má odklonit z metropole kamionovou dopravu, která nyní jezdí přes Jižní spojku, Spořilov nebo Štěrboholskou radiálu. Pomoci má i řidičům osobních aut v bezprostředním okolí hlavního města, kde se tvoří kolony.

Stavba celého Pražského okruhu je rozdělena do jedenácti úseků, zprovozněných je zatím sedm. Vnější okruh kolem metropole má po dokončení měřit zhruba osmdesát tři kilometrů, v současnosti je v provozu zhruba polovina.

První úsek Pražského okruhu se otevřel v roce 1983. Naposledy se okruh rozšířil v roce 2010, kdy byl zprovozněn úsek od dálnice D1 k D5. Kromě jihovýchodního úseku mezi Běchovicemi a D1 chybí úseky v severní části mezi Březiněvsí a Satalicemi a mezi Ruzyní a Březiněvsí.

Zprávy 12:00: Začátek stavby východní části Pražského okruhu (zdroj: ČT24)

Rekordních 111 kilometrů dálnic

Zatímco v hlavním městě stavba další části důležité dopravní stavby začíná, jinde už je hotovo, letos totiž ŘSD zprovozní rekordních 111 kilometrů nových dálničních úseků, uvedl Radek Mátl. K začátku letošního roku činila délka dálniční sítě v Česku zhruba 1388 kilometrů.

Tento týden se dálniční síť rozšíří o desítky kilometrů nových úseků. Jako první se v úterý otevře třicetikilometrový úsek dálnice D4 z Milína do Mirotic. Tento úsek významně zlepší dopravu mezi Příbramí a Pískem. D4 je také prvním projektem typu PPP (partnerství veřejného a soukromého sektoru) v Česku, na kterém se podílel stát spolu se soukromým investorem.

Ve čtvrtek se otevřou hned tři nové úseky. Jedná se o dvacetikilometrový úsek D55 mezi Babicemi a Moravským Pískem. Tento úsek je součástí trasy, která by měla do roku 2032 umožnit plynulou jízdu z Olomouce až do Břeclavi. Do provozu bude uveden také osmikilometrový úsek z Bělotína do Rybí na Moravě a přiblíží dokončení D48, která má v budoucnu propojit Český Těšín s centrální částí země, a nový úsek D49 mezi Hulínem a Holešovem na Kroměřížsku.

V sobotu se pak řidičům otevře další část dálnice D3. Tento úsek zároveň poslouží jako obchvat Českých Budějovic. Se zprovozněním tohoto úseku padne rekord, protože tolik nových kilometrů dálnic tuzemsko ještě v jednom roce nezprovoznilo.

„Je to poprvé v historii, kdy zprovozňujeme přes sto kilometrů. A jsou to dlouhé souvislé tahy, které letos zprovozňujeme – dálnice D55, D3, D4,“ uvedl Mátl. Stavební sezona se podle něj na přelomu roku téměř nepřeruší. Přestávka bude jen na Vánoce a hned začátkem ledna budou stavby pokračovat.

Načítání...