Na vyplacení sociálních dávek čekají lidé v Česku mnohdy i několik měsíců. Těch, kteří je potřebují, totiž neustále přibývá, naopak zaměstnanců na úřadech práce je nedostatek. I proto mohou od února zájemci o pomoc volat na bezplatnou linku úřadu práce, kde zjistí, jak daleko je zpracování jejich žádosti, případně kdy mohou dávku očekávat. Podle ombudsmana Stanislava Křečka jsou úřady práce silně podfinancované.
Žadatelé čekají na sociální dávky i měsíce, podle ombudsmana jsou úřady práce podfinancované
S pozdním vyplácením sociálních dávek má zkušenosti i samoživitelka, která žije v azylovém domě v Opatovicích na Vyškovsku. Přestěhovat se tam musela podle svých slov právě kvůli tomu, že čekala na peníze příliš dlouho. Tvrdí, že poslední dávku dostala v prosinci.
Žena dále uvádí, že kvůli tomu má i dluhy, protože si musela půjčit peníze na jídlo a další potřeby pro děti. Na dávkách dostává v součtu zhruba osmnáct tisíc korun měsíčně, jen ubytování v azylovém domě ji vyjde na jedenáct tisíc. Kvůli zpoždění výplaty dávek se obrátila na ombudsmana – stejně, jako to ke konci ledna udělala další čtyřicítka lidí.
Ombudsman: Úřadům chybí zaměstnanci i peníze
Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček upozorňuje na to, že úřadům práce v Česku chybí dostatek zaměstnanců, právě kvůli tomu trvá zpracování žádostí delší dobu. „Je potřeba posílit úřady práce nejen co do počtu (zaměstnanců), ale také do mzdových nákladů, ty jsou velmi podceněny,“ upozornil ombudsman.
Na pracovních úřadech chybí zhruba tři procenta zaměstnanců. Naopak lidí, kteří podporu od státu potřebují, v Česku výrazně přibylo – oproti minulému lednu stát vyplatit v průměru o 25 procent více dávek. Například příspěvek na bydlení pobírá meziročně o šedesát procent lidí více. Úřad práce momentálně vyplácí na dávkách zhruba dva miliony měsíčně.
„Za nárůstem stojí aktuální hospodářská situace, energetická krize, konflikt na Ukrajině, nárůst životního minima od ledna letošního roku, kdy se rozšířil okruh osob,“ popsala mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková.
Brno na jihu Moravy vede
Nejvyšší počet žádostí sociálních dávek eviduje ze všech jihomoravských úřadů práce právě ten brněnský. Řeší to například výpomocí jiných méně vytížených poboček, případně rozšířením služeb call centra – jenže ani to nestačí.
S fungováním Úřadu práce ČR byl dlouhodobě nespokojený i ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). V polovině února proto odvolal generálního ředitele Viktora Najmona. Podle Jurečky nebyl dostatečně aktivní. Cestou je teď podle resortu digitalizace, kdy by se některé druhy žádostí mohly posuzovat automaticky.
Problémy s vyplácením dávek zaznamenala také Diecézní charita v Brně. „Klienti, kteří nás navštěvují, se skutečně dostávají do svízelné životní situace, protože nemohou zaplatit nájem, nemohou si zajistit základní životní potřeby, a tak se jim snaží charita nějakým způsobem pomáhat,“ řekl ředitel brněnské diecézní charity Oldřich Haičman.
Ředitel charity také upozornil na to, že možnosti požádat o sociální dávku zdaleka nevyužívají všichni, kteří by na ni měli nárok. „Jsou to zejména starší lidé, kteří nebyli zvyklí si o sociální dávku požádat. Snažíme se jim pomoci v tom, aby se za to nestyděli, pomoci v tom, jak se ta dávka vyřizuje, protože je to velmi složité,“ dodal s tím, že administrativa je problémem zejména pro starší lidi.