Lidé žádající pomoc od státu, například příspěvek na bydlení, si mohou počkat i několik měsíců. Vyplácení dávek se totiž v některých případech zpožďuje. Po delší době se tak žadatelé na úřady obracejí znovu a zjišťují stav své žádosti. I proto Úřad práce rozšířil služby svého call centra. Od středy volající budou moci zjistit třeba to, jak daleko je zpracování jejich žádosti o konkrétní dávku. Mohou také zkontrolovat, zda při podání neudělali chybu, která vyřízení protahuje.
Vyplácení dávek se zpožďuje, žadatelé nevědí proč. Úřad práce tak rozšiřuje služby své telefonické linky
Příspěvky na bydlení a další dávky jsou častým tématem například na bezplatné anonymní lince společnosti Elpida. Volají na ni senioři a snaží se zjistit, proč ještě pomoc neobdrželi.
„Několikrát denně se na naši linku obrací senioři s tím, že například o příspěvek na bydlení požádali, a to dokonce na podzim loňského roku, nebo někdy v říjnu 2022. A stále nemají od Úřadu práce ani vyrozumění, ani peníze,“ podotýká vedoucí Linky seniorů Elpida Kateřina Bohatá.
Lidé se s otázkami samozřejmě obracejí na úřady práce. Například na Prahu 4 jich přijde až několik stovek denně. „Šla jsem se zeptat, protože se sem není možné dovolat. (…) Vyseděla jsem tu dvě a tři čtvrtě hodiny – nakonec jsem se dozvěděla, že je to dobré, že je to na cestě,“ uvedla jedna ze žadatelek o příspěvek na bydlení Hana Poplštejnová.
Rozšíření bezplatné telefonické linky
„Úřad práce vyplácí v průměru zhruba dva miliony dávek měsíčně, je to samozřejmě nárůst v souvislosti s aktuální situací. (…) Úřad práce zpracovává žádosti v zákonem stanovené lhůtě, ale ta se může prodloužit v návaznosti na to, že je třeba něco doplnit, opravit,“ vysvětlila mluvčí Úřadu práce České republiky Kateřina Beránková.
Úřad práce se snaží přijímat nové pracovníky, nyní navíc rozšiřuje bezplatnou telefonickou linku. Od středy na ní lidé budou moci zjistit informace o podané žádosti nebo kdy mohou očekávat peníze. Služba se týká výhradně dávek sociální podpory – tedy příspěvku na bydlení, přídavku na dítě, rodičovského příspěvku nebo porodného.
„Bude potřeba sdělit identifikační údaje a na základě toho konzultant pak může nahlédnout do spisu klienta, jehož žádost už byla zaevidována, a sdělit mu, v jaké fázi zpracování žádost je,“ ujasnila Beránková. Dodala, že se také zapojí krajské pobočky, odpovídat klientům tak budou moci i konzultanti z jednotlivých pracovišť.
Hůle: Je potřeba změnit narativ, dávky nejsou ostuda
Podle vedoucího programu Dluhové poradenství Člověka v síti Daniela Hůleho je také problémem, že pomoc čerpá nedostatečné množství lidí. „Řádově devadesát procent seniorů, kteří mají nárok na příspěvek na bydlení, ho nečerpá. A tady si myslím, že je potřeba změnit narativ dávek, že to není stigma, není to ostuda. Pokud pomoc potřebují, ať si o ni řeknou,“ upozornil.
Konkrétně příspěvků na bydlení loni v lednu úřady vyplatily kolem 140 tisíc, v prosinci pak jejich počet stoupl skoro na 230 tisíc. Průměrná částka, kterou dostal jeden žadatel o příspěvek na bydlení, byla v prosinci přes 4700 korun. Za celý rok tak bylo dohromady vyplaceno osm a půl miliardy korun.
Průměrná částka se zvedla také u příspěvku na živobytí – z necelých 4100 korun na 5150 korun. Těch loni úřady vyplatily přes 730 tisíc, dohromady skoro za tři a půl miliardy korun.
Roste také poptávka po dalších formách pomoci, jako jsou například balíčky s jídlem. „Někteří říkají, že nechtějí ani tu pomoc, ale už ji tak potřebují, že přijdou. (…) Teď, alespoň co pozoruji já, více seniorů, matek samoživitelek,“ okomentovala administrativní pracovnice Potravinové banky Praha Aisha Hamzová.