Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve středu začalo se stavbou dálnice D7 mezi Knovízí a Slaným. Dohromady během letošního podzimu začalo budování tří navazujících středočeských úseků D7. Část Knovíz – Slaný-západ postaví sdružení společností Swietelsky stavební a Herkul za 1,5 miliardy korun bez DPH. Zcela hotovo by mělo být v létě 2027, levý jízdní pás by měl být dokončený už v červnu 2026, řekli při oficiálním zahájení stavby ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a šéf ŘSD Radek Mátl.
Začala stavba úseku dálnice D7 mezi Knovízí a Slaným
„Dálnice D7 je důležitou spojnicí Prahy s průmyslovou aglomerací kolem Loun a Chomutova, její dostavbou zlepšíme také spojení na Německo,“ sdělil Kupka. Nová dálnice ale nepřinese jen zjednodušení tranzitní dopravy. Podle ministra je dokončení dálničních napojení důležité i kvůli intenzivnímu dennodennímu dojíždění do práce a v uvedených úsecích často vznikají dopravní zácpy.
„Zároveň platí, a to zejména tady na Slánsku, že ta současná silnice I/7 bohužel patří mezi frekventované úseky častých dopravních nehod,“ doplnil Kupka. Dálniční síť je podle něj nejbezpečnější silniční infrastrukturou a s každým kilometrem se zároveň daří šetřit lidské životy.
Nový úsek dopravně uleví i blízkému městu Slaný. „V období, kdy docházelo třeba k poruše auta nebo havárii, tak většina aut musela objíždět přes naše město, takže i tím dojde ke zklidnění dopravy a zároveň ke zrychlení dopravy nás Slaňáků a k bezpečnému napojení na dálniční síť,“ dodal starosta Slaného Martin Hrabánek (ODS).
Nová dálnice nahradí současnou silnici I/7, která zároveň poslouží jako jeden z jízdních pásů dálnice. Proto bude stavba o něco komplikovanější oproti budování „na zelené louce“, provoz na tahu zastavený nebude, ale menší omezení řidiče čekají. Nepočítá se s kyvadlovým provozem, ale podle postupu stavby bude doprava převáděna mezi jízdními pásy.
Staví se i další úseky
Pracuje se také na úseku mezi Kutrovicemi a Panenským Týncem a úseku Kutrovice–Slaný. V kraji tak přibude sedmnáct kilometrů dálnice D7 a řada souvisejících staveb. Poslední zbývající část dálnice u Postoloprt na Lounsku zkomplikoval požadavek vedení města, který spočívá v dobudování doprovodné silnice vedle dálnice. Vydání stavebního povolení na tento úsek dálnice Mátl předpokládá příští rok a v roce 2026 očekává zahájení stavby.
Z D7 zbývá dostavět 24 kilometrů, v provozu je téměř 60 kilometrů. Dva souvislé úseky D7 v Ústeckém a Středočeském kraji propojuje nyní silnice I/7, kterou nahradí dálnice. Tah je zásadní nejen pro mezinárodní dopravu, ale i jako spojení obyvatel středních a severních Čech s Prahou. Zajišťuje také dopravní propojení na páteřní tah z mnoha průmyslových zón. Celá dálnice má být kompletně hotová po zprovoznění obchvatu Postoloprt, což má být buď koncem roku 2028, nebo v roce 2029.