Olomoucký kraj je v mnoha ohledech specifický. Třeba kvůli svému tvaru – patří do něj jak úrodná Haná, tak i nejvyšší moravské hory Jeseníky. Jedním z hlavních témat regionu je dostavba dálnic D1 u Přerova, nebo také chybějící dálnice D35 mezi Mohelnicí a Hradcem Králové. O tom, jak může krajské vedení regionu pomoci, v předvolební debatě diskutovali krajští kandidáti.
V Olomouckém kraji řeší dopravní stavby i propouštění
Na Olomoucký kraj samozřejmě také dopadla pandemie koronaviru. Ta se projevila například nárůstem nezaměstnanosti. Aktuální stav je 3,7 procenta, nezaměstnaných přibylo 1800. S touto oblastí je také spojeno lázeňství, které bylo výrazně postiženo.
Nelze zapomenout také na uzavřené oblasti, jako bylo Litovelsko, Červenka či Uničovsko. Tato tři místa se stala symbolem epidemie v Olomouckém kraji. Hygienici v noci 16. března uzavřeli oblast, kde žije téměř 22 tisíc obyvatel. Místo střežili jak policisté, tak hasiči, proto, aby se nikdo nedostal ven. Z počátku to bylo zmatečné, protože se mnoho lidí nedostalo ráno po uzavření do práce.
Největší problém mají obory strojírenství a elektrotechnika, úřad práce od začátku koronakrize eviduje pět velkých zaměstnavatelů, kteří rozhodli o velkém propouštění nad sto pracovníků. Týká se to třeba uničovského Unexu nebo Hanivelu. Naopak jiné firmy na krizi zareagovaly velmi pružně, například Sigma Lutín začala vyrábět filtry do respirátorů.
Doprava ovlivňuje život
Olomouckého kraje se týkají i dopravní komplikace. Z aktuálních krajských staveb lze zmínit například opravu průtahu Litovlí nebo Šternberkem. Opravují se i méně vytížené silnice, které ale už byly v havarijním stavu. „Zmínit můžeme to, že aktuálně Správa silnic Olomouckého kraje pracuje na zhruba padesáti místech, kde se opravují silnice,“ uvedl krajský zpravodaj ČT Daniel Laštůvka.
„Dokončení D1 je zásadní záležitost prvořadého významu. Pokud se bavíme o bezpečnosti, tak jakákoli jiná silnice hrozí čelními střety, hrozí problémy na křižovatkách a tak podobně. Jednosměrný provoz na dálnici je komfortnější a bezpečnější a zdaleka to nejlepší, co můžeme mít. Proto vnímám chybějící část D1 jako zásadní problém Přerova a jeho okolí,“ komentuje dopravní situace v regionu krajský koordinátor Besipu Miroslav Charouz.
Diskuse volebních lídrů a kandidátů
Co může krajské vedení pro budoucnost regionu udělat, bylo i téma předvolební debaty v pátek večer na ČT24.
Diskutující se do ní nominovali na základě výsledků výzkumu, který pro Českou televizi zpracovaly společnosti Kantar CZ a Data Collect se zaměřením na volební potenciál. Ten ukazuje, kolik procent hlasů by politická strana, hnutí či koalice mohly v současnosti hypoteticky získat ve volbách, pokud by se k nim přiklonili všichni lidé, kteří tuto volbu reálně zvažují a nevylučují svou účast u voleb.
- Průzkum, který realizovala agentura KANTAR CZ ve spolupráci s agenturou Data Collect, nabízí odhad aktuálního volebního potenciálu, nejde tedy o predikci výsledků voleb.
- Hodnota aktuálního volebního potenciálu ukazuje, kolik procent hlasů by politická strana, hnutí či koalice mohly v současnosti hypoteticky získat ve volbách do krajského zastupitelstva, pokud by se k nim přiklonili všichni lidé, kteří tuto volbu reálně zvažují a nevylučují svou účast u voleb. Suma volebních potenciálů pak není 100 procent. Člověk, který vážně zvažuje volbu například dvou stran, je potenciálním voličem obou z nich.
- Sběr dat probíhal mezi 10. srpnem a 3. zářím 2020 metodou dotazování po telefonu. Průzkum je reprezentativní s ohledem na voliče v daném kraji starší 18 let, v každém kraji odpovídalo 1200 respondentů, do potenciálu pak vstupovalo v každém kraji okolo devíti set osob, přesná čísla naleznete v dokumentu ke stažení.
Hlasování proběhne na začátku října a o přízeň voličů v něm – v případě Olomouckého kraje – usiluje celkem osmnáct politických uskupení. Lídři, kteří se středeční debaty nezúčastní, dostali od České televize možnost stručně představit své volební priority.