V Česku se ve druhém čtvrtletí ubytovalo o 14,3 procenta více turistů než loni. Celkově ale ve službách klesly tržby

Události: Cestovní ruch (zdroj: ČT24)

V hotelech, penzionech a kempech v Česku se v letošním druhém čtvrtletí ubytovalo 5,8 milionu turistů, meziročně o 14,3 procenta více. Domácí hosté převažovali nad zahraničními. Turisté strávili v ubytovacích zařízeních dohromady 13,8 milionu nocí, o 14,5 procenta více než ve stejném období loni. V ubytování a stravování také ve druhém čtvrtletí letošního roku meziročně vzrostly tržby. Celkově ale ve službách v Česku v tomto období meziročně klesly o 3,5 procenta. Oslabila hlavně doprava a skladování. Tržby naopak ve vědeckých a technických činnostech. Vyplývá to z údajů, které v úterý zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Mezi ubytovanými bylo 3,2 milionu domácích a 2,5 milionu cizinců. Počty domácích návštěvníků se zvýšily o čtyři procenta a zahraničních hostů se ubytovalo o 31 procent více než loni. Počet nocí, které v Česku strávili zahraniční turisté, ale stále nedosáhl výsledků z roku 2019.

„Výkony ubytovacích zařízení v letošním druhém čtvrtletí se již přiblížily výsledkům před pandemií. Celkové počty ubytovaných hostů byly takřka stejné jako v roce 2019. Počet přenocování ale ještě předcovidové úrovně zcela nedosáhl a byl na 98 procentech,“ uvedl Roman Mikula z oddělení statistiky cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

V hotelech se ubytovalo 71 procent turistů, což představuje nárůst o 17,1 procenta. Do penzionů zavítalo třináct procent návštěvníků, meziročně o 9,3 procenta více. Začátek turistické sezony v kempech znamenal 290 tisíc příjezdů, meziročně o 0,1 procenta méně.

Návštěvnost se zvýšila ve všech krajích Česka. Mezi nejnavštěvovanější kraje patřily ve druhém čtvrtletí kromě Prahy tradičně Jihomoravský a Jihočeský kraj. Meziročně se návštěvnost nejvíce zvýšila v Karlovarském kraji o 21,4 procenta, v Praze o 19,7 procenta a v Olomouckém kraji o 18,4 procenta.

Do Česka přijelo tradičně nejvíc lidí z Německa. Němci tvoří čtvrtinu zahraniční klientely, Česko jich navštívilo zhruba 637 tisíc. Druhou nejpočetnější skupinou byli návštěvníci ze Slovenska a na třetím místě se umístili hosté z Polska. Podle zjištění ČSÚ nadále pokračuje výpadek turistů z asijských zemí a z Ruska.

Do celkových statistik návštěvnosti jsou započítány údaje týkající se ukrajinských státních příslušníků, kteří si ubytování hradili sami. „Vzhledem k válečnému konfliktu na Ukrajině nebylo ve všech případech možné na straně provozovatelů ubytovacích zařízení rozlišit, zda jde o turistu, či uprchlíka,“ uvedl úřad.

V restauracích útraty klesají, příčinou jsou zvyšující se ceny, míní provozní ředitel jednoho hotelového řetězce Lukáš Pliska. „Když se podíváme dříve, měli jsme oběd třeba za 180 korun, senzitivita u klientů nebyla taková. Dnes při inflaci už samozřejmě oběd může stát třeba 300 korun v Praze, tak citlivost je daleko vyšší. Klient hledá zážitek, hledá kvalitní servis,“ řekl. 

Ve druhém kvartále celkově zrychlil pokles tržeb u služeb. Oslabení postihlo služby už v prvním čtvrtletí, kdy podle revidovaných údajů tržby klesly proti loňsku o 0,3 procenta. Ze šesti hlavních odvětví služeb se tržby snížily ve druhém čtvrtletí meziročně ve čtyřech. Nejvýraznější pokles zasáhl dopravu a skladování, kde se tržby propadly o 11,3 procenta. V tomto odvětví oslabilo skladování a vedlejší činnosti v dopravě o šestnáct procent, pozemní a potrubní doprava o 9,7 procenta a poštovní a kurýrní činnosti o 3,4 procenta. Naopak v letecké dopravě tržby stouply o 10,3 procenta.

V informačních a komunikačních činnostech tržby poklesly o 1,6 procenta. Největší propad vykázal filmový a hudební průmysl, který utržil o dvanáct procent méně než loni, a vydavatelské činnosti oslabily o 5,7 procenta. V činnostech v oblasti nemovitostí se tržby meziročně snížily o dvě procenta. V odvětví administrativních a podpůrných činností klesly tržby o 0,8 procenta. Největší pokles měly v této oblasti agentury práce, a to o 13,3 procenta, zatímco třeba cestovní agentury, kanceláře a jiné rezervační a související činnosti vykázaly naopak nárůst tržeb o 16,2 procenta.

Z hlavních odvětví rostly tržby jen profesním, vědeckým a technickým činnostem o 2,9 procenta a v ubytování, stravování a pohostinství o 0,7 procenta. Z toho v ubytování tržby vzrostly o 7,5 procenta, zatímco ve stravování a pohostinství klesly o 1,4 procenta. Z odborných činností měly nejvyšší nárůst právní a účetnické činnosti, kde tržby stouply o 9,4 procenta. Naproti tomu pokles tržeb o 1,6 procenta vykázaly ostatní profesní, vědecké a technické činnosti, kam se řadí například zprostředkovatelské činnosti, překladatelské a fotografické služby nebo stavební dozor.

Mezičtvrtletně tržby ve druhém čtvrtletí také klesly, a to o 1,2 procenta. Růst oproti prvnímu čtvrtletí byl zaznamenán jen v profesních, vědeckých a technických činnostech a administrativních a podpůrných činnostech.

Expert: Služby stagnují a restart ekonomiky nenastává

Odborníci se domnívají, že ve druhém čtvrtletí turistice v Česku pomohly především odložené dovolené z doby koronavirové pandemie. Přesto ale, že se cestovní ruch ve druhém čtvrtletí přiblížil k roku 2019, turisté šetří. „Šetření tu bylo a ještě nějakou dobu bude. Projevilo se to zatím hlavně na zkracování pobytů. Podobný trend je patrný i v hlavní letní sezoně,“ řekl ředitel portálu Slevomat.cz Ladislav Veselý.

V důsledku pandemie covidu-19 hotelům a dalším ubytovacím zařízením podle Veselého ubylo zahraniční klientely, která se ještě plně nevrátila. „Důvody jsou jednoduché. Kvůli válce na Ukrajině chybí zejména turisté z Ruska, případně z Číny. Ze stejného důvodu často chybí i Američané, pro které jsme blízko válce,“ podotkl.

Přibližně 82 procent klientů sítě OREA Hotels letos tvoří domácí turisté a hosté ze sousedních států, v roce 2019 jich přitom bylo šedesát procent a více také jezdili Asiaté či Američané. „Je ale nutné dodat, že například hosté z Německa jsou tento rok zastoupeni jen ze 14,5 procenta, což je výrazný pokles oproti roku 2019, kdy jich bylo 21 procent,“ uvedl ředitel obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts Jiří Fontana.

Podle majitele Czech Inn Hotels Jaroslava Svobody v Česku také ve srovnání s okolními státy klesá kvalita služeb, na což podnikatelé doplácejí, dodal. Meziroční porovnání navíc ovlivňuje fakt, že se loni trh teprve probouzel z pandemie covidu, řekl. Pozitivem ale podle něj je, že se průměrná cena pokoje meziročně zvýšila asi o pětinu, což se na růstu tržeb podílí 35 procenty.

„Hůře jsou na tom firmy mimo hlavní turistická centra, které musejí spoléhat pouze na domácího zákazníka. A ten samozřejmě pod tlakem inflace, respektive klesající kupní síly, šetří, kde se dá,“ uvedl k tržbám za služby hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Údaje o tržbách podle něj naznačují, že služby stagnují a restart ekonomiky nenastává. „Když k tomu připočteme slabý průmysl, tak důvodů k radosti zůstává pomálu,“ konstatoval.