V Česku se tisknou miliardy reklamních a slevových letáků, ministerstvo životního prostředí chce jejich výrobu a distribuci omezit. Zavedení recyklačního poplatku za odpadové reklamní tiskoviny vidí jako cestu, jak šetřit přírodu, ale také ulevit obcím. Někteří senioři se ale bojí, že je opatření o letáky připraví. Chystaná novela zákona o obalech upravuje také sběr PET lahví a plechovek, platit by mohla začít od poloviny příštího roku.
Ministerstvo chce omezit miliardy letáků, senioři se o ně obávají
Návrh ministerstva životního prostředí uvádí, že jde o dodatečné zdanění tištěných letáků ve formě recyklačního poplatku. „Chceme se zaměřit na to, aby tolik nezatěžovaly životní prostředí a obecní systémy nakládání s odpady jako doposud,“ vysvětlil resortní ředitel odboru cirkulární ekonomiky a odpadů Jan Maršák.
Poznamenal, že z reklamního letáku se stává odpad, který v lepším případě skončí v modrém kontejneru na papír, v horším případě se povaluje po zemi. „Ale náklady na to nakládání s odpadním letákem nesou obce, nikoliv výrobci. To chceme napravit,“ zdůvodnil s tím, že resort si od kroku slibuje, že se výrobci letáků budou podílet právě na nakládání s odpadem, které podle něj společně s provozem modrých kontejnerů „něco stojí“.
Ministerstvo chce podle Maršáka také směřovat k tomu, aby i samotná produkce letáků byla menší. „Každý rok se v Česku vyprodukují přibližně čtyři miliardy kusů, což odpovídá zhruba dvaceti tisícům tun odpadu,“ nastínil.
Předsedkyně Rady seniorů ČR Lenka Desatová čtyři miliardy kusů označila za zavádějící údaj. „Naše data z posledního období ukazují, že toto jsou data relativně zastaralá a že aktuálně se letáků vyrábí už o polovinu méně,“ namítla s tím, že část spotřebitelů už přešla na letáky digitální.
Ty papírové v modrých kontejnerech podle ní tvoří čtrnáct procent obsahu. „Takže ministerstvo se momentálně snaží zpoplatnit čtrnáct procent ze sta v modrých popelnicích, přičemž těch 86 procent zpoplatněno není,“ kritizovala. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) ale odložené letáky tvoří dvacet až třicet procent objemu modrých popelnic.
Desatová: Digitální leták je pro seniory sci-fi
Průzkum agentury Nielsen pro Radu seniorů ČR, který má k dispozici ČTK, ukázal, že na základě nabídek z tištěných reklamních letáků v obchodech nakupuje 94 procent českých seniorů, přičemž třetina často. Průzkumu se v červenci zúčastnilo více než tisíc respondentů. Desatová upozornila, že z dat vyplynulo, že 67 seniorských domácností používá reklamní leták k nákupům, v kategorii 70+ je to 75 procent domácností. „Na otázku, do jaké míry je pro ně tištěný leták důležitý, odpovědělo osmdesát procent, že zásadní, pouze šest procent seniorské populace se o letáky vůbec nezajímá,“ přiblížila.
Ministerstvo chce novelou urychlit přesun letáků do on-line prostředí. Z průzkumu pro Radu seniorů nicméně vyplývá, že tištěným letákům před elektronickými dává přednost 77 procent seniorů starších šedesáti let, v případě respondentů nad sedmdesát let je to 84 procent. Většina dotázaných také považuje za důležité tištěné reklamní letáky zachovat – vyslovily se tak dvě třetiny seniorů starších 60 let a 74 procent seniorů nad sedmdesát.
Desatová upozornila, že v současnosti 48 procent seniorských domácností nemá internet, počítač či přístup k výpočetní technice, u skupiny 75+ má podle ní přístup k internetu jen 38 procent lidí. „Takže pro ně je něco jako digitální leták víceméně sci-fi. Proto se tolik bojí, že o ty tištěné přijdou. Říkají, že pro jejich nákupy je to velmi důležitá pomůcka, skutečně dávají pozor na cenu, zejména u těch základních potravin, a podle toho nakupují,“ uvedla.
Desatová považuje za důležité, aby senioři mohli být soběstační a nemuseli se například ve zprostředkování on-line letáků spoléhat na rodinu. „Pokud jim vezmete tištěný leták, v podstatě je tím odříznete od informací a sociálně diskriminujete. Když jsme ministerstvo životního prostředí upozorňovali na negativní sociální dopady novely, bylo nám řečeno, že na její přijetí to nemá a nemůže mít vliv,“ tvrdí šéfka seniorské organizace.
Maršák: Novela produkci papírových letáků nezakazuje
Maršák zdůraznil, že novela produkci papírových reklamních letáků nezakazuje. Upozornil, že i pro výrobce obalů je povinnost platit recyklační poplatek. „My se neobáváme toho, že by někdo reklamní tištěný leták neobdržel, pokud ho bude chtít, ale chceme napravit situaci, která podle nás není správná,“ vysvětlil s odkazem na výdaje obcí na nakládání s odpady.
Poplatek za recyklaci reklamních letáků by měl odvádět přímo jejich výrobce. Pohybovat se pravděpodobně bude v rozmezí 2500 až 3500 korun za tunu, řekl už dříve vrchní ředitel resortní sekce ochrany životního prostředí David Surý.
Desatová ale tvrdí, že společnosti vydávající letáky poplatek platit nebudou. Podle ní už jeden řetězec má letáky vystavené s tím, že jejich cena činí čtyři koruny. „Přejde to k tomu, že řetězce budou letáky prodávat, tím pádem nastane to, o čem mluvíme celou dobu – že to stejně zaplatí spotřebitel a ten, který to nejvíc potřebuje, který podle letáku nakupuje. To jsou opět ti, kteří mají hlouběji do kapsy,“ varovala.
Mluvčí resortu Veronika Krejčí už dříve uvedla, že připravovaná novela zákona o obalech bude účinná nejdříve v příštím roce. „Do té doby mají producenti letáků dostatek času na kreativní, a hlavně adresné řešení zvláště pro seniory, kteří nevyužívají on-line prostředí ve svém počítači nebo telefonu,“ míní.