Řidiči musí znát konkrétní rizika, věří soudní znalec. Bezpečnější silnice mají zajistit i praktičtější zkoušky

61 minut
90’ ČT24 - Bezpečnost na silnicích
Zdroj: ČT24

Tento týden byl dosud na českých i slovenských silnicích obzvláště tragický. Podle Jindřicha Šachla z ČVUT čeští řidiči nejsou dostatečně informováni o možných rizicích nebezpečné jízdy. „Bavíme se o tom, jak zacílit kampaň na co nejširší publikum,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu v 90' ČT24. Předseda správní rady Asociace autoškol Ondřej Horázný vidí problém už ve vzdělávání řidičů. Zkoušky jsou prý příliš zastaralé a nedostatečně připravují na reálné situace v provozu.

Na českých silnicích v uplynulém týdnu zemřelo dosud sedmnáct lidí. Už v pondělí přišli o život při kolizi dvou osobních aut čtyři lidé, o přežití v nemocnici poté bojoval zraněný chlapec, nakonec ale i on podlehl. Jde o nejtragičtější nehodu v Česku za poslední čtyři roky. Tragédie se nevyhnula ani Slovensku, kde se u Nitry nákladní vůz srazil s autobusem. Nehodu nepřežilo dvanáct lidí včetně pěti nezletilých. V pátek Slovensko uctilo památku obětí státním smutkem.

Byť při nehodách hraje roli více faktorů, mimo jiné náhoda nebo počasí, zásadní je podle soudního znalce Jindřicha Šachla z Fakulty dopravní ČVUT osvěta řidičů. „Podle mého názoru není veřejnost dostatečně informována o rizicích, co vše se může stát. V tom má Česko dluh v porovnání třeba s Německem,“ věří expert.

Právě v sousední zemi se kupříkladu šoty zaměřené na silniční bezpečnost vysílají v nejsledovanějších časech. Problematický je ale podle Šachla i obsah. V Česku se prý ukazují rozbitá vozidla a nabádá se, aby lidé jezdili opatrně. „To je málo, chce to konkrétní rady, ty chybí,“ je přesvědčen.

Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu v současnosti organizace BESIP pracuje na strategii pro příští desetiletí a probíhají diskuze o tom, jak kampaně zacílit na co nejširší publikum. Kadula ale zdůrazňuje i pozitivnější statistiku. Byť je pravda, že v tomto roce už na silnicích zahynulo více lidí, než jaký cíl si BESIP stanovil, zároveň klesl počet těžce zraněných.

„Máme za deset měsíců historicky nejméně těžce zraněných osob, je potřeba se bavit nejen o fatalitách,“ věří Kadula.

Nehody v zemích EU
Zdroj: ČT24

Zvýšení rychlostního limitu není namístě, shodují se odborníci

Experti se v 90' ČT24 vyjadřovali také k diskutovanému zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnic. Ze 130 na 140 kilometrů v hodině by se rychlostní limit mohl zvýšit například na dálnici D2 v úseku od hranic se Slovenskem k Brnu či na některých opravených úsecích D1.

Podle Šachla by takový krok nebyl uvážený. „Kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti. Jestliže zvýšíte rychlost ze 130 na 140 kilometrů v hodině, tak kinetická energie se zvýší o tu druhou mocninu,“ zdůvodňuje.

Silnice s nejvíce oběťmi
Zdroj: ČT24

Úvahy o vyšších rychlostních limitech jsou legitimní, míní Kadula, považuje je ale za zbytečné. Vyšší rychlost na několika úsecích v důsledku řidičům ušetří pouze pár sekund. „Nepřineslo by to zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Máme tady národní strategii bezpečnosti silničního provozu. V době, kdy není plněna strategie v jednom strategickém cíli (počet úmrtí při nehodách), není namístě uvádět tyto úvahy v praxi,“ doplňuje.

Zkoušky jsou zastaralé, s řidiči je třeba pracovat i po získání dokladu

Jak by v problematice mohla pomoci lepší výuka v autoškolách, uvažuje Ondřej Horázný. Podle něj je velkou chybou, že s řidičem se nepracuje poté, co složí zkoušku. Ta přitom není jednotná, upozorňuje. „Dělají to často úředníci, kteří to mají jen na částečný úvazek, nejsou to profesionálové v pravém slova smyslu,“ vysvětluje předseda správní rady Asociace autoškol, v čem vidí problém.

Příčiny nehod
Zdroj: ČT24

Měnit požadovaný počet hodin, které aspirující mladý řidič musí strávit za volantem, než dostane řidičský průkaz, je podle něj zbytečné.

„Podstatné je, co se bude zkoušet a učit. Co se týká zkoušky, tak teoretická ustrnula před třiceti padesáti lety. Chceme tam dostat videa, animace a předvídání rizik tak, aby žadatel, který se bude připravovat, se nemohl vrátit (v testu) kvůli tomu, že odpověděl špatně,“ nastiňuje Horázný. Připouští ale, že taková změna je zatím daleko, protože se musí nejprve přesvědčit všechny dotčené úřady.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...