Řidiči musí znát konkrétní rizika, věří soudní znalec. Bezpečnější silnice mají zajistit i praktičtější zkoušky

61 minut
90’ ČT24 - Bezpečnost na silnicích
Zdroj: ČT24

Tento týden byl dosud na českých i slovenských silnicích obzvláště tragický. Podle Jindřicha Šachla z ČVUT čeští řidiči nejsou dostatečně informováni o možných rizicích nebezpečné jízdy. „Bavíme se o tom, jak zacílit kampaň na co nejširší publikum,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu v 90' ČT24. Předseda správní rady Asociace autoškol Ondřej Horázný vidí problém už ve vzdělávání řidičů. Zkoušky jsou prý příliš zastaralé a nedostatečně připravují na reálné situace v provozu.

Na českých silnicích v uplynulém týdnu zemřelo dosud sedmnáct lidí. Už v pondělí přišli o život při kolizi dvou osobních aut čtyři lidé, o přežití v nemocnici poté bojoval zraněný chlapec, nakonec ale i on podlehl. Jde o nejtragičtější nehodu v Česku za poslední čtyři roky. Tragédie se nevyhnula ani Slovensku, kde se u Nitry nákladní vůz srazil s autobusem. Nehodu nepřežilo dvanáct lidí včetně pěti nezletilých. V pátek Slovensko uctilo památku obětí státním smutkem.

Byť při nehodách hraje roli více faktorů, mimo jiné náhoda nebo počasí, zásadní je podle soudního znalce Jindřicha Šachla z Fakulty dopravní ČVUT osvěta řidičů. „Podle mého názoru není veřejnost dostatečně informována o rizicích, co vše se může stát. V tom má Česko dluh v porovnání třeba s Německem,“ věří expert.

Právě v sousední zemi se kupříkladu šoty zaměřené na silniční bezpečnost vysílají v nejsledovanějších časech. Problematický je ale podle Šachla i obsah. V Česku se prý ukazují rozbitá vozidla a nabádá se, aby lidé jezdili opatrně. „To je málo, chce to konkrétní rady, ty chybí,“ je přesvědčen.

Podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu v současnosti organizace BESIP pracuje na strategii pro příští desetiletí a probíhají diskuze o tom, jak kampaně zacílit na co nejširší publikum. Kadula ale zdůrazňuje i pozitivnější statistiku. Byť je pravda, že v tomto roce už na silnicích zahynulo více lidí, než jaký cíl si BESIP stanovil, zároveň klesl počet těžce zraněných.

„Máme za deset měsíců historicky nejméně těžce zraněných osob, je potřeba se bavit nejen o fatalitách,“ věří Kadula.

Nehody v zemích EU
Zdroj: ČT24

Zvýšení rychlostního limitu není namístě, shodují se odborníci

Experti se v 90' ČT24 vyjadřovali také k diskutovanému zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnic. Ze 130 na 140 kilometrů v hodině by se rychlostní limit mohl zvýšit například na dálnici D2 v úseku od hranic se Slovenskem k Brnu či na některých opravených úsecích D1.

Podle Šachla by takový krok nebyl uvážený. „Kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti. Jestliže zvýšíte rychlost ze 130 na 140 kilometrů v hodině, tak kinetická energie se zvýší o tu druhou mocninu,“ zdůvodňuje.

Silnice s nejvíce oběťmi
Zdroj: ČT24

Úvahy o vyšších rychlostních limitech jsou legitimní, míní Kadula, považuje je ale za zbytečné. Vyšší rychlost na několika úsecích v důsledku řidičům ušetří pouze pár sekund. „Nepřineslo by to zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Máme tady národní strategii bezpečnosti silničního provozu. V době, kdy není plněna strategie v jednom strategickém cíli (počet úmrtí při nehodách), není namístě uvádět tyto úvahy v praxi,“ doplňuje.

Zkoušky jsou zastaralé, s řidiči je třeba pracovat i po získání dokladu

Jak by v problematice mohla pomoci lepší výuka v autoškolách, uvažuje Ondřej Horázný. Podle něj je velkou chybou, že s řidičem se nepracuje poté, co složí zkoušku. Ta přitom není jednotná, upozorňuje. „Dělají to často úředníci, kteří to mají jen na částečný úvazek, nejsou to profesionálové v pravém slova smyslu,“ vysvětluje předseda správní rady Asociace autoškol, v čem vidí problém.

Příčiny nehod
Zdroj: ČT24

Měnit požadovaný počet hodin, které aspirující mladý řidič musí strávit za volantem, než dostane řidičský průkaz, je podle něj zbytečné.

„Podstatné je, co se bude zkoušet a učit. Co se týká zkoušky, tak teoretická ustrnula před třiceti padesáti lety. Chceme tam dostat videa, animace a předvídání rizik tak, aby žadatel, který se bude připravovat, se nemohl vrátit (v testu) kvůli tomu, že odpověděl špatně,“ nastiňuje Horázný. Připouští ale, že taková změna je zatím daleko, protože se musí nejprve přesvědčit všechny dotčené úřady.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Státní zástupce žádá zrušení osvobozujícího rozsudku v kauze Čapí hnízdo

Vrchní soud v Praze pokračuje v projednávání odvolání v kauze Čapí hnízdo, v níž čelí obžalobě předseda ANO a expremiér Andrej Babiš a jeho někdejší poradkyně a současná europoslankyně za ANO Jana Nagyová. Žalobce Mojmír Frček v závěrečném návrhu řekl, že odvolací senát by měl městský soud zavázat, aby oba obžalované uznal vinnými. Konečné návrhy přednesou i obhájci obou obžalovaných. Zatím není jisté, kdy by měl soud v případu rozhodnout.
09:00Aktualizovánopřed 4 mminutami

V pondělí hrozí silné bouřky, týden má být ale spíše slunečný

V týdnu bude po pondělních silných bouřkách, kvůli nimž je v platnosti i výstraha pro celé Česko, většinou jasno až polojasno. Ve čtvrtek mohou teploty vystoupat až na 35 stupňů Celsia a opět se mohou vyskytnout bouřky. V pátek se mírně ochladí, tropické teploty se vrátí v neděli, vyplývá z týdenní předpovědi počasí Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
08:16Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Hosté Událostí, komentářů týdne debatovali o úderech USA na Írán

Hosté pořadu Události, komentáře týdne diskutovali o útoku Spojených států na íránské jaderné provozy. Řeč přišla i na hlasování o nedůvěře vládě, které kabinet Petra Fialy (ODS) ustál. Tématem pořadu byla i volba generálního ředitele ČT nebo protesty odpůrců masového cestovního ruchu ve Španělsku, Itálii či Portugalsku. Pozvání přijali novinář a komentátor Václav Dolejší, herečka Zuzana Zlatohlávková, podnikatelka a bývalá politička Jana Marco, neurochirurg Vladimír Beneš a reportér a youtuber Janek Rubeš. Debatu vedla Jana Fabianová.
před 2 hhodinami

Česká nákladní loď doplula do Bratislavy poprvé po více než třiceti letech

Po třiatřiceti letech zakotvila v Bratislavě česká nákladní loď. Plavidlo s názvem Rio 2 urazilo celkem osmnáct set kilometrů a má tak za sebou výjimečně dlouhou trasu. Nákladní loď by za normálních okolností převážené zboží vyzvedla v Čechách, ale kvůli nízké hladině Labe a zřícenému mostu v Drážďanech pro něj musela právě do slovenské metropole. Plavba do cílové destinace v německém Münsteru potrvá asi další tři týdny.
před 3 hhodinami

Vakcinace i platný pas. Cestování se zvířaty má svá pravidla

V létě pravidelně přibývá lidí, kteří cestují se zvířaty. Pokud jedou do ciziny, potřebuje čtyřnohý turista pas, čip a očkování. Některé země ale přidávají i další požadavky. Se záměrem vzít svého mazlíčka s sebou je dobré včas informovat leteckou společnost a pravidla si prostudovat na stránkách Státní veterinární správy. O něco jednodušší je to při cestě vlakem. Jestliže se zvíře vleze do přepravky o předepsaných rozměrech, může dokonce jezdit zdarma.
před 3 hhodinami

Vězeňské službě by mohly vzrůst platy

Od července mají dozorcům a strážným ve věznicích vzrůst výdělky o tři tisíce korun, tedy stejně jako policistům, hasičům nebo celníkům. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) předloží návrh na zvýšení platů vládním kolegům ve středu. Podle ředitele Vězeňské služby Simona Michailidise je narovnání podmínek mezi bezpečnostními složkami nutné. Momentálně ve sboru vězeňské služby chybí lidé, někteří kvůli lepším podmínkám odešli právě k policii nebo do armády.
před 4 hhodinami

Nehod na železničních přejezdech neubývá

Nedaří se snížit počty nehod na železničních přejezdech. Přitom Správa železnic investuje do zabezpečení miliardy korun. Nejčastější příčinou srážek je nepozornost. Když už člověk vjede do kolejiště a uvázne mezi závorami, radí odborníci zkusit závory prorazit. A pokud to nejde, ihned opustit auto a zavolat na tísňovou linku. Letos už záchranáři zasahovali u víc než šedesáti událostí.
před 13 hhodinami

Čipy pro psy i kočky a jejich registrace. Evropské nařízení má omezit množírny

Mikročip povinně nejen pro psy, ale nově také pro kočky. Europoslanci v týdnu přijali usnesení, podle kterého by chovatelé zvířata měli mimo jiné registrovat v jednotné databázi. To má zkomplikovat existenci množíren. Část odborníků ale tvrdí, že by lépe fungovaly vyšší sankce. Podoba legislativy ještě není konečná, vyjadřovat se k ní budou také ministři členských zemí.
před 13 hhodinami
Načítání...