Reportéři ČT: Armáda dává do modernizace miliardy, smlouvy na servis techniky ale chybí

11 minut
Reportéři ČT: Kdopak nám to opraví
Zdroj: ČT

Před dvěma roky česká armáda začala pořizovat stovky nových osobních terénních aut. Přestože jsou pro vojáky hlavním dopravním prostředkem, ministerstvo obrany dodnes nemá uzavřenou smlouvu na jejich servis a opravy. Resort ale nemá vyřešený servis ani u daleko dražší a sofistikovanější techniky – u izraelských radarů MADR za tři a půl miliardy objednaných už v roce 2019, ani u čerstvě podepsaného nákupu švédských bojových vozidel za téměř šedesát miliard korun. Tématu se věnovali Reportéři ČT, konkrétně Ondřej Stratilík.

„Rizika jsou ohromná a stát by se do takových situací vůbec neměl a taky nemusel dostávat, pokud by správně definoval na začátku zadání,“ je přesvědčený prezident Nejvyššího kontrolního úřadu Miloslav Kala. S tím, že měly být smlouvy na servis vyřešené s předstihem, souhlasí i vedoucí analytik Transparency International ČR Marek Chromý.

Nová terénní vozidla začali čeští vojáci přebírat předloni v létě. Doteď jich mají téměř dvanáct set. Původní nadšení z masivní modernizace ale v poslední době mizí. Kvůli závadám na autech.

Armádní řidička Michaela Morávková například popisuje, že v případě nehody je třeba kontaktovat přímo Toyotu a oprava vozidla pak klidně trvá i měsíc. Při nákupu terénních aut se totiž znovu zopakoval problém, který doprovází téměř každou větší armádní zakázku. I když ministerstvo obrany nakupuje novou techniku za desítky miliard korun, smlouvy na její servis a údržbu chybí.

Důsledkem tak je, že už několik desítek nových vojenských toyot zůstává nepojízdných. Nemá je kdo opravit. Rámcová dohoda za desítky milionů korun totiž stále není uzavřena. Samotný nákup vozidel až za dvě miliardy korun byl přitom podepsán už v roce 2020 během ministrování Lubomíra Metnara (za ANO). Když se nyní Reportéři ČT chtěli Metnara zeptat, proč spolu s pořízením aut rovnou neřešil i jejich servis, neodpověděl.

Smlouva na servis leží u antimonopolního úřadu

Současné vedení ministerstva obrany chtělo komplexní smlouvu na servis uzavřít loni. Jenže u antimonopolního úřadu ji napadla společnost Glomex MS. Postup ministerských úředníků tedy kritizuje firma, která toyoty české armádě dodává.

Společnost Glomex MS tvrdí, že konkurenční vítězná firma nemá dostatečné kapacity pro opravy stovek armádních toyot. Vrchní ředitel Sekce vyzbrojování a akvizic ministerstva obrany Lubor Koudelka si ale stojí za tím, že postupoval správně – podle něj totiž existuje široká škála firem, které mohou servis autům poskytovat.

Ale protože je zakázka už několik měsíců u antimonopolního úřadu, resort ji nyní nemůže podepsat. Problém se ovšem týká i další a současně pokročilejší armádní výzbroje. Už letos v únoru Reportéři ČT upozornili na to, že problematické je i zavádění izraelských radarů MADR za 3,5 miliardy do výzbroje české armády. Nejenže se řeší zpoždění v jejich dodávkách do České republiky, ale velmi dlouho také trvalo, než vůbec splnily potřebné zkoušky.

A i když už se některé problémy nákupu vyřešily, ani v tomto kontraktu ministerstvo obrany doteď nemá zajištěný servis špičkové techniky nutné k obraně České republiky.

Věc je poměrně překvapivá. Když totiž ministerstvo obrany v roce 2016 poprvé uvedlo, že si pořídí izraelské radary, rovnou se chystala i smlouva za 2,5 miliardy korun k zajištění jejich dvacetiletého životního cyklu. Jakmile se pak nákup v roce 2019 podepsal, o smlouvě na údržbu a servis už nepadlo ani slovo.

Současný šéf vyzbrojovací sekce Koudelka ovšem tvrdí, že tento problém jde za jeho předchůdcem z Metnarovy éry Filipem Říhou. Ani toho se ovšem Reportérům ČT nepodařilo kontaktovat.

V minulosti došlo i k tomu, že kvůli pomalým a komplikovaným vyjednáváním se zbrojaři se na několik měsíců bez servisu ocitla obrněná vozidla Pandur. Vojáci je museli odstavovat stejně jako nyní toyoty.

Na problém se upozorňuje už roky

A do podobné situace se ministerstvo dostává i v největším českém vojenském nákupu moderní historie – čerstvě podepsané akvizici 246 švédských bojových vozidel CV90 za necelých šedesát miliard korun. Podle Koudelky ale chce servis obrněnců resort začít řešit v řádu týdnů. „V každém případě chceme, aby to byla česká firma na českém území a aby byl stoprocentní servis zabezpečován tímto způsobem,“ nastiňuje.

Analytik Chromý ovšem upozorňuje, že hodnota servisní smlouvy může kolísat v rozmezí desítek miliard korun a tento kontrakt tak podle něj měl být dojednávaný společně se samotnou akvizicí.

Přitom Nejvyšší kontrolní úřad například v roce 2020 ministerstvo upozornil, že neřešení údržby a oprav nové techniky souběžně s nákupem vede pouze k prodražování. Usnesení vlády v podobném duchu se objevilo dokonce už před dvanácti lety. Přes to všechno ministerstvo obrany svůj přístup dosud nezměnilo

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...