Plánovaná změna jízdního řádu vlaků zrychluje dopravu do Uničova, Velké Opatovice přišly o železnici

Mění se jízdní řády vlaků. Formálně je to jediná plánovaná řádná změna v jejich celoroční platnosti, ale fakticky provedla Správa železnic již několik mimořádných revizí, a hlavně přijde 1. července ještě jedna velká, při níž se vlaky Praha–Brno vrátí na rychlejší trať přes Českou Třebovou. Již k 11. červnu nastávají největší změny na jižní Moravě. Kraj se rozhodl zrušit všechny zbylé osobní vlaky na trati do Velkých Opatovic a také mezi Hodonínem a Kobylím.

Poslední vlak jel z Boskovic do Velkých Opatovic v sobotu večer. Ze zhruba dvacetikilometrové trati známé jako boskovická spojka, která vede až do Chornic, tak zůstává pravidelný provoz osobních vlaků už jen na posledních třech kilometrech do Boskovic, kam budou dál zajíždět osobní vlaky ze Skalice nad Svitavou. Stejně jako při zrušení provozu do Chornic a nedávné redukci počtu vlaků zajíždějících do Velkých Opatovic zdůvodnil Jihomoravský kraj krok malým množstvím cestujících.

Skončil i provoz na východní části trati Hodonín–Zaječí. Vlakem již není možné dojet z Hodonína do Kobylí na Moravě. Na zbytku trasy Jihomoravský kraj dopravu ponechal, dokonce ji mírně posílil, takže spoje, které dosud jezdily jen část týdne, nově objednal denně.

Další významnou změnou, která skutečně nastala přímo k termínu 11. června, je zahájení plného elektrického provozu na trati Olomouc – Uničov – Šumperk. Ačkoli její elektrizace skončila již koncem minulého roku, dosud byl provoz omezený a nevyužíval naplno všech možností modernizované trati. Nově je provoz zahuštěn, zaveden takt a v pracovní dny jej navíc obohatí nové spěšné vlaky.

Z Olomouce od Uničova jezdí teď vlaky každou hodinu celotýdenně vždy dvě minuty po půl (kromě vlaku jezdícího do Uničova na osmou, který jezdí ve školním roce v pracovní dny o dvacet minut dříve, v opačném směru je podobná odchylka po páté hodině odpoledne) a jednou za dvě hodiny pokračují do Šumperka. V pracovní dny jezdí navíc ještě posilové spoje včetně spěšných vlaků, které projíždějí zastávky z Olomouce do Šternberka, případně i některé další.

Jízdní doba osobních vlaků se sice zkracuje, ale jen drobně: mezi Olomoucí a Uničovem z 35 na 33 minut, mezi Olomoucí a Šumperkem z 67 na 63 minut. Spěšné vlaky přinesou mezi Olomoucí a Uničovem větší urychlení na 20 až 25 minut, tedy oproti dosavadnímu standardu až o čtvrt hodiny.

Na řadě tratí se od neděle (případně od pondělí u vlaků jezdících v pracovní dny) mírně posouvá časová poloha vlaků, například o tři minuty posunuté jsou nově odjezdy spojů z České Třebové do Lanškrouna. Větší změny připravil Ústecký kraj. Dodatečné spoje pojedou z Teplic do Radejčína a z Ústí nad Labem do Děčína. Prodlouženy budou spěšné vlaky Ústí nad Labem – Chomutov, které pojedou až do Klášterce nad Ohří. Na druhé straně ubude přímých vlaků mezi Chomutovem a Karlovými Vary, protože v souvislosti s prodloužením spěšných vlaků se naopak zkrátí trasa některých osobních vlaků, které pojedou z Karlových Varů pouze do Klášterce nad Ohří.

Panoramatická jízda Moravou

Spíše zajímavostí je naplánovaná změna řazení páru vlaků 104 a 105, které jezdí z Rakouska do Polska a projíždí mezi Břeclaví a Bohumínem i českým územím. Rakouské dráhy, které na spoj vystavují svoji soupravu, nově začínají posílat vagony Švýcarských spolkových drah (SBB) včetně panoramatického vozu první třídy s vysokými okny.

Panoramatický vůz SBB
Zdroj: Profimedia

Tento typ vozu zajíždí do Štýrského Hradce na spoji Transalpin z Curychu, dosud se zase hned vracel, ale nově bude podstupovat delší cesty napříč střední Evropou. Panoramatické vozy SBB je možné mimo Švýcarsko a Rakousko spatřit také v Německu, kde jsou nasazovány na část spojů z Basileje do Hamburku. Nejezdí naopak již z Curychu do Mnichova, kde bývaly donedávna k vidění.

Do Česka panoramatické vozy dosud nikdy pravidelně nezajížděly. V 90. letech byl popsán výjimečný výskyt tohoto typu vozu na spoji Albert Einstein, který jezdil z Curychu do Prahy, ale obvykle na něj SBB vypravovaly vagony běžné konstrukce.

Vindobonou opět až do Berlína. Na Šumavě omezení

Některé změny, které se nyní v jízdním řádu formálně objevují, se týkají spíše až prázdnin. Od 1. července se kromě návratu expresních vlaků jezdících z Prahy do Brna a Vídně či Bratislavy na rychlejší trať přes Českou Třebovou také vrátí spoj Vindobona v trase Berlín – Praha – Štýrský Hradec.

Vindobona má tradici sahající do 50. let, kdy vznikla jako rychlé spojení Berlína, Prahy a Vídně. Bez přestávky jezdil tento spoj do prosince 2014, kdy byl zrušen. Na jaře 2020 byl zase obnoven, ale v letošním jízdním řádu nefiguroval, respektive byl „odseknut“ německý úsek, zatímco čeští železničáři zprvu plánovali, že Vindobonu zkrátí do Děčína, ale nakonec jezdila od loňského prosince jen mezi Prahou a Štýrským Hradcem. Od července měla začít jezdit do Děčína, ale nakonec byla znovu protažena až do Berlína.

Již od začátku června naopak platí upravený jízdní řád pro turisticky atraktivní šumavskou trať z Českých Budějovic přes Český Krumlov a Černý Kříž do Nového Údolí. Správa železnic jej vydala kvůli havarijnímu stavu trati. Vlaky jsou vedeny v docela jiných traťových polohách, než jezdily do května, a jízdní doba z Českého Krumlova do Černého Kříže je o dvacet minut delší.

Zvláštní jízdní řád bude na Šumavě platit do konce prázdnin. Od 4. září pak začne výluka, která má situaci napravit, železničáři počítají s tím, že potrvá do konce listopadu.

A až na podzim se odkládá plánovaná změna provozu v Praze na Smíchově. Původně měly již v dubnu přestat jezdit vlaky přes kolejiště známé jako severní nástupiště, kam ústí trať pražského Semmeringu z Hostivice a Zličína. Později se zrušení severního nástupiště odložilo na léto a nyní znovu na říjen. Důsledkem jeho zrušení bude, že vlaky středočeské linky S65 budou jezdit z pražského hlavního nádraží na „běžné“ smíchovské nádraží, od jehož nástupišť ale nevede přímá kolej na Zličín. Kvůli nezbytné manipulaci se tak prodlouží jízdní doba ze Smíchova do následující zastávky Žvahov z pěti na patnáct až osmnáct minut. 

Historické vlaky
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Ačkoli je letošní jízdní řád teprve v polovině platnosti a začíná platit jeho řádná změna, pokročila již i příprava grafikonu pro příští rok, který začne platit 10. prosince.

Změny zatím ohlásil Ústecký kraj, který plánuje proškrtání části vlaků mezi Rybništěm a Varnsdorfem – z dvanácti párů mají zbýt tři plus jeden sezonní víkendový. Středočeský kraj zase chce zredukovat počet vlaků na mezikrajském úseku ze Slaného do Loun. První návrh jízdního řádu naopak naznačuje, že by mohl zůstat bez omezení provoz na trati z Lužné u Rakovníka do Žatce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 4 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 4 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 4 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 14 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 16 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 16 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 17 hhodinami
Načítání...