Plánovaná změna jízdního řádu vlaků zrychluje dopravu do Uničova, Velké Opatovice přišly o železnici

Mění se jízdní řády vlaků. Formálně je to jediná plánovaná řádná změna v jejich celoroční platnosti, ale fakticky provedla Správa železnic již několik mimořádných revizí, a hlavně přijde 1. července ještě jedna velká, při níž se vlaky Praha–Brno vrátí na rychlejší trať přes Českou Třebovou. Již k 11. červnu nastávají největší změny na jižní Moravě. Kraj se rozhodl zrušit všechny zbylé osobní vlaky na trati do Velkých Opatovic a také mezi Hodonínem a Kobylím.

Poslední vlak jel z Boskovic do Velkých Opatovic v sobotu večer. Ze zhruba dvacetikilometrové trati známé jako boskovická spojka, která vede až do Chornic, tak zůstává pravidelný provoz osobních vlaků už jen na posledních třech kilometrech do Boskovic, kam budou dál zajíždět osobní vlaky ze Skalice nad Svitavou. Stejně jako při zrušení provozu do Chornic a nedávné redukci počtu vlaků zajíždějících do Velkých Opatovic zdůvodnil Jihomoravský kraj krok malým množstvím cestujících.

Skončil i provoz na východní části trati Hodonín–Zaječí. Vlakem již není možné dojet z Hodonína do Kobylí na Moravě. Na zbytku trasy Jihomoravský kraj dopravu ponechal, dokonce ji mírně posílil, takže spoje, které dosud jezdily jen část týdne, nově objednal denně.

Další významnou změnou, která skutečně nastala přímo k termínu 11. června, je zahájení plného elektrického provozu na trati Olomouc – Uničov – Šumperk. Ačkoli její elektrizace skončila již koncem minulého roku, dosud byl provoz omezený a nevyužíval naplno všech možností modernizované trati. Nově je provoz zahuštěn, zaveden takt a v pracovní dny jej navíc obohatí nové spěšné vlaky.

Z Olomouce od Uničova jezdí teď vlaky každou hodinu celotýdenně vždy dvě minuty po půl (kromě vlaku jezdícího do Uničova na osmou, který jezdí ve školním roce v pracovní dny o dvacet minut dříve, v opačném směru je podobná odchylka po páté hodině odpoledne) a jednou za dvě hodiny pokračují do Šumperka. V pracovní dny jezdí navíc ještě posilové spoje včetně spěšných vlaků, které projíždějí zastávky z Olomouce do Šternberka, případně i některé další.

Jízdní doba osobních vlaků se sice zkracuje, ale jen drobně: mezi Olomoucí a Uničovem z 35 na 33 minut, mezi Olomoucí a Šumperkem z 67 na 63 minut. Spěšné vlaky přinesou mezi Olomoucí a Uničovem větší urychlení na 20 až 25 minut, tedy oproti dosavadnímu standardu až o čtvrt hodiny.

Na řadě tratí se od neděle (případně od pondělí u vlaků jezdících v pracovní dny) mírně posouvá časová poloha vlaků, například o tři minuty posunuté jsou nově odjezdy spojů z České Třebové do Lanškrouna. Větší změny připravil Ústecký kraj. Dodatečné spoje pojedou z Teplic do Radejčína a z Ústí nad Labem do Děčína. Prodlouženy budou spěšné vlaky Ústí nad Labem – Chomutov, které pojedou až do Klášterce nad Ohří. Na druhé straně ubude přímých vlaků mezi Chomutovem a Karlovými Vary, protože v souvislosti s prodloužením spěšných vlaků se naopak zkrátí trasa některých osobních vlaků, které pojedou z Karlových Varů pouze do Klášterce nad Ohří.

Panoramatická jízda Moravou

Spíše zajímavostí je naplánovaná změna řazení páru vlaků 104 a 105, které jezdí z Rakouska do Polska a projíždí mezi Břeclaví a Bohumínem i českým územím. Rakouské dráhy, které na spoj vystavují svoji soupravu, nově začínají posílat vagony Švýcarských spolkových drah (SBB) včetně panoramatického vozu první třídy s vysokými okny.

Panoramatický vůz SBB
Zdroj: Profimedia

Tento typ vozu zajíždí do Štýrského Hradce na spoji Transalpin z Curychu, dosud se zase hned vracel, ale nově bude podstupovat delší cesty napříč střední Evropou. Panoramatické vozy SBB je možné mimo Švýcarsko a Rakousko spatřit také v Německu, kde jsou nasazovány na část spojů z Basileje do Hamburku. Nejezdí naopak již z Curychu do Mnichova, kde bývaly donedávna k vidění.

Do Česka panoramatické vozy dosud nikdy pravidelně nezajížděly. V 90. letech byl popsán výjimečný výskyt tohoto typu vozu na spoji Albert Einstein, který jezdil z Curychu do Prahy, ale obvykle na něj SBB vypravovaly vagony běžné konstrukce.

Vindobonou opět až do Berlína. Na Šumavě omezení

Některé změny, které se nyní v jízdním řádu formálně objevují, se týkají spíše až prázdnin. Od 1. července se kromě návratu expresních vlaků jezdících z Prahy do Brna a Vídně či Bratislavy na rychlejší trať přes Českou Třebovou také vrátí spoj Vindobona v trase Berlín – Praha – Štýrský Hradec.

Vindobona má tradici sahající do 50. let, kdy vznikla jako rychlé spojení Berlína, Prahy a Vídně. Bez přestávky jezdil tento spoj do prosince 2014, kdy byl zrušen. Na jaře 2020 byl zase obnoven, ale v letošním jízdním řádu nefiguroval, respektive byl „odseknut“ německý úsek, zatímco čeští železničáři zprvu plánovali, že Vindobonu zkrátí do Děčína, ale nakonec jezdila od loňského prosince jen mezi Prahou a Štýrským Hradcem. Od července měla začít jezdit do Děčína, ale nakonec byla znovu protažena až do Berlína.

Již od začátku června naopak platí upravený jízdní řád pro turisticky atraktivní šumavskou trať z Českých Budějovic přes Český Krumlov a Černý Kříž do Nového Údolí. Správa železnic jej vydala kvůli havarijnímu stavu trati. Vlaky jsou vedeny v docela jiných traťových polohách, než jezdily do května, a jízdní doba z Českého Krumlova do Černého Kříže je o dvacet minut delší.

Zvláštní jízdní řád bude na Šumavě platit do konce prázdnin. Od 4. září pak začne výluka, která má situaci napravit, železničáři počítají s tím, že potrvá do konce listopadu.

A až na podzim se odkládá plánovaná změna provozu v Praze na Smíchově. Původně měly již v dubnu přestat jezdit vlaky přes kolejiště známé jako severní nástupiště, kam ústí trať pražského Semmeringu z Hostivice a Zličína. Později se zrušení severního nástupiště odložilo na léto a nyní znovu na říjen. Důsledkem jeho zrušení bude, že vlaky středočeské linky S65 budou jezdit z pražského hlavního nádraží na „běžné“ smíchovské nádraží, od jehož nástupišť ale nevede přímá kolej na Zličín. Kvůli nezbytné manipulaci se tak prodlouží jízdní doba ze Smíchova do následující zastávky Žvahov z pěti na patnáct až osmnáct minut. 

Historické vlaky
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Ačkoli je letošní jízdní řád teprve v polovině platnosti a začíná platit jeho řádná změna, pokročila již i příprava grafikonu pro příští rok, který začne platit 10. prosince.

Změny zatím ohlásil Ústecký kraj, který plánuje proškrtání části vlaků mezi Rybništěm a Varnsdorfem – z dvanácti párů mají zbýt tři plus jeden sezonní víkendový. Středočeský kraj zase chce zredukovat počet vlaků na mezikrajském úseku ze Slaného do Loun. První návrh jízdního řádu naopak naznačuje, že by mohl zůstat bez omezení provoz na trati z Lužné u Rakovníka do Žatce.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 9 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...