Mosty u Jablunkova (Frýdeckomístecko) - Dvojkolejný železniční tunel na Slovensko, který budují v Mostech u Jablunkova na Frýdeckomístecku, bude dokončen za dva roky. Stavba bude stát tři čtvrtě miliardy korun. Tunel o délce 612 metrů je součástí stavby železničního koridoru od Bystřice nad Olší až po státní hranici se Slovenskem, která si vyžádá více než čtyři miliardy korun. Celá stavba bude dokončena v roce 2011, řekl po prohlídce stavby ředitel realizačního týmu Josef Mravec, který má celou stavbu na starosti.
Nový vlakový tunel na Slovensko bude dokončen za dva roky
Na trati v Mostech u Jablunkova jsou nyní dva jednokolejné tunely. Novější tunel z roku 1917 se nyní přestavuje na dvojkolejný. Ten druhý, vybudovaný již v 1870, využívají vlaky na hlavní železniční trati Praha-Ostrava-Žilina-Košice.
Stavebníci začali hloubit nový tunel v polovině letošního dubna. Zatím jsou v jedné šestině jeho plánované délky. „Starý jednokolejný tunel rozšiřujeme na jednu stranu zhruba o dvě třetiny. Zatímco původní tunel měl šířku a výšku 5,5 metru na 6,5 metru, my razíme 13 metrů šířku a 12 metrů výšku,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Petr Středula.
##GMAP:138:Nový tunel v Mostech u Jablunkova##
Ražba tunelu zatím kvůli složitým geologickým podmínkám postupuje pomalu. „Děláme metr až metr a půl denně. Po zhruba 300 metrech se to ale má zlepšit a počítáme, že se pak dostaneme na dva a půl až tři metry denně,“ uvedl Středula. Na stavbě tunelu pracuje nepřetržitě 35 lidí. Na vlastní ražbě se v nepřetržitém provozu střídá 20 lidí.
V novém tunelu bude vlak projíždět rychlostí až 140 kilometrů za hodinu, zatímco staré tunely byly projektovány na rychlost 80 kilometrů. Čtyři podobné tunely lemují trať mezi Českou Třebovou a Zábřehem na Moravě, pendolino jimi podle Středuly projíždí rychlostí 160 km/h.
Za dvoukolejný tunel, na jehož stavbě se podílí sdružení firem OHL ŽS Brno, Subterra a Firesta, stát zaplatí přibližně 750 milionů korun. Tunel je součástí stavby železničního koridoru od Bystřice nad Olší až po státní hranici se Slovenskem, která si vyžádá více než čtyři miliardy korun. Celá stavba má být dokončena v roce 2011.
Podle Mravce se plánuje rozšíření stavby o dva biokoridory pro velké savce, což by celkové ukončení stavby posunulo v řádech měsíců. Nový tunel se bude uvádět do provozu současně s přestavbou železniční stanice Mosty u Jablunkova, kde se počítá s postupným zprovozněním dvou kolejí. Starý tunel, který vlaky přestanou využívat, by se měl v roce 2010 zčásti zasypat a zčásti bude sloužit jako úniková štola.