Nejčastějším prohřeškem v chráněných krajinných oblastech jsou neoprávněné vjezdy aut i motorek

Události v regionech: Jak vypadají kontroly strážců přírody, natočil štáb České televize (zdroj: ČT24)

Chráněné krajinné oblasti (CHKO) řeší na svém území každoročně až stovky přestupků. Návštěvníci nejčastěji jezdí motorovými vozidly tam, kde je to zakázáno. Souvisí s tím také nevhodné parkování obytných vozů. České televizi to sdělilo patnáct oslovených CHKO. Stráž přírody může při kontrole udělit návštěvníkům blokovou pokutu v řádech až několika tisíců korun, i když často končí vše domluvou.

Strážci CHKO Moravský kras vyrážejí na kontrolu obvykle ráno a večer. Nacházejí leccos včetně nelegálních ohnišť. Za ně ale obvykle nemohou nikoho potrestat – nelze nikomu prokázat, že oheň v chráněném území založil.

„Když někoho objevíme, argumentují, že ohniště tu už bylo, a tím pádem předpokládali, že je legální,“ poukázal dobrovolný strážce Moravského krasu Radek Mezera. I když se ale ohniště obejde bez trestu, strážci ho vždy odstraňují, aby nelákalo další turisty.

Snazší je prokázat porušení zákazu vjezdu. Obvykle ale bývají tresty i tak mírné. Při páteční kontrole nalezli strážci jedno auto odstavené mimo parkoviště, jehož řidiče jen požádali, aby odjel, další řidička zastavila navíc těsně za zákazem vjezdu. I ona – poté, co přiznala chybu a omluvila se – odjela pouze s domluvou.

Pokutu naopak dostal řidič čtyřkolky, který byl přesvědčen, že do chráněného území přes značku zakazující vjezd může. Argumentoval tím, že má elektrický pohon, zákaz však platí pro všechna motorová vozidla. „Je to baterkové, má motor, máte pravdu,“ připustil nakonec i řidič čtyřkolky po diskusi se strážci.

V CHKO Třeboňsko se řidiči občas ohánějí zakoupenými povolenkami k rybolovu. Myslí si, že díky nim mohou zákaz vjezdu ignorovat.

„V případě Třeboňska jsou specifickou skupinou sportovní rybáři, kteří zde mají možnost zakoupení povolenek pro lov ryb u několika rybníků. To bývá často spojeno s nepovolenými vjezdy aut a stavbou různých stanů a přístřešků,“ podotkl Jiří Bureš z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, který působí jako ředitel regionálního pracoviště Jižní Čechy.

Jakmile si návštěvníci u svého auta rozdělají stan, dopouštějí se tím dalšího přestupku. S porušováním zákazu táboření se sice CHKO potýkají v daleko menší míře, ani tak se ale některé případy neobejdou bez pokut.

„Letos jsme zatím řešili celkem dva případy formou přestupku ve správním řízení a čtyři případy na místě domluvou a vykázáním. Často se jedná o kombinace nelegálního vjezdu mimo silnice a místní komunikace a táboření,“ shrnul vedoucí oddělení správy CHKO Křivoklátsko Petr Hůla.

Na Křivoklátsku evidují na začátku léta počet neoprávněných vjezdů motorových vozidel, který se blíží celkovému počtu za minulý rok. „V letošním roce jsme řešili dosud devět přestupků ve správním řízení a patnáct případů bylo řešeno stráží přírody v terénu. Za rok 2022 bylo řešeno patnáct případů ve správním řízení a dvacet pět případů řešila stráž přírody,“ vyčíslil Hůla.

Mimo osobní automobily se zákazy vztahují také na obytné vozy. Alespoň nevhodnému parkování obytných vozů mohou ovšem návštěvníci předejít vyřízením žádosti o vymezení parkovací plochy.

„Nevhodné parkování obytných vozů netolerujeme. Na druhou stranu přistupujeme vstřícně k vyřizování žádostí o vymezení ploch k legálnímu parkování obytných vozů v nekonfliktních lokalitách v CHKO,“ vysvětlil vedoucí oddělení správy CHKO Orlické hory David Rešl.

Kromě CHKO se s neoprávněnými vjezdy motorových vozidel potýkají také národní parky. Například Národní park Podyjí udělil za tento přestupek pouze za minulý rok dvacet šest pokut v celkové hodnotě 13 200 korun. Tento rok řešili již na patnáct případů nedovolených vjezdů na území národního parku. Během léta bývají také důkladnější kontroly.

„V letní sezóně jsou organizovány i společné strážní služby s kolegy ze sousedního Národního parku Thayatal v Rakousku,“ dodal vedoucí oddělení terénní a strážní služby Správy Národního parku Podyjí Petr Lazárek.