Žádat o dávky na pobočkách pošty bude zřejmě možné na více místech. Už teď jich existují stovky. Rozhodnout o rozšíření systému má ministerstvo práce a sociálních věcí na podzim, kdy začne fungovat takzvaná superdávka, která spojí několik podpor do jedné. Resort pak vyhodnotí, kolik lidí si žádá on-line a kolik na pobočkách Úřadu práce nebo České pošty. Opozice je však k samotnému zavedení superdávky skeptická, podle jejích zástupců totiž stále není připravená v digitální podobě.
Na poštu lidé už nechodí zdaleka jen vyzvednout dopisy nebo balíčky. Pilotní projekt, díky kterému si lidé na některých pobočkách mohou požádat o dávky, se podle jejího vedení osvědčil.
Zaměstnanci pošty stačí ukázat občanský průkaz a úředník či úřednice podle klientské aplikace ministerstva práce a sociálních věcí zjistí, na jaké dávky má daný člověk nárok, vysvětluje poštovní úřednice Zdeňka Bártová.
Na poštu pro příspěvek na bydlení
V současnosti je možné na poště požádat o tři dávky – přídavek na dítě, rodičovský příspěvek či příspěvek na bydlení. Právě ten si na poštu chodí lidé vyřídit nejčastěji. Nově část poboček vyřizuje také podporu v nezaměstnanosti.
„Na dávku na bydlení budu potřebovat veškeré dokumenty – zaplacené inkaso, elektřinu, plyn, nájemní smlouvu,“ vyjmenovává Bártová. To je nutné dokládat každé čtvrtletí, což zvyšuje zájem o tyto služby na poště. „Větší počty lidí jsou po ukončení kvartálu,“ potvrzuje také vedoucí pošty v Čelákovicích Stanislava Jeřábková. „V červenci jsme tu měli asi patnáct lidí, kteří měli zájem si znovu požádat o příspěvek na bydlení,“ dodává.
Mluvčí České pošty Matyáš Vitík však upozorňuje, že zaměstnanci pošty nemohou provádět konzultační činnost, ale jen do systému Jenda (klientská zóna ministerstva práce a sociálních věcí, pozn. red.) elektronicky zadat to, co může udělat z domova každý. „Na přepážce to uděláme za klienta,“ přibližuje novou službu Vitík.
Vyřízení žádosti trvá podle zkušeností zaměstnanců pobočky v Čelákovicích mezi čtvrt a půlhodinou, podle toho, zda má žadatel pečlivě připravené dokumenty.
Systém funguje na sedmi stech pobočkách
Třeba v Čelákovicích umožňují požádat si o některé dávky od nového roku. Celkově pošta tuto službu od loňského července zavedla pro zhruba sedm set poboček. Největší zájem je v Ústeckém kraji, kde letos zpracovali zhruba třetinu všech takových žádostí. Naopak třeba na poštách v Olomouckém kraji vyřizovali žádosti o dávky jen v jednotkách případů.
Resort teď zvažuje, zda tuto možnost ještě dál rozšířit. Podle ministra práce Mariana Jurečky (KDU-ČSL) se o tom rozhodne po zavedení chystané superdávky.
Roli bude hrát i to, jak se podíl digitálních podání bude vyvíjet v dalších měsících. Aktuálně je asi čtyřicet procent všech žádostí o dávky vyřízeno přes klientskou zónu Jenda, kterou používají i na pobočkách České pošty. Nejčastěji přes ni žadatelé vyřizují rodičovský příspěvek. Třetina těch, co si vyřizují příspěvek na bydlení či přídavek na dítě, ho také podávají on-line.
Opozice má vůči superdávce výhrady. Jako její největší slabinu vidí právě to, že není digitalizovaná. „Přesto, že se má rozběhnout už prvního října, zatím nikdo neví, jak bude vypadat, natož abychom v tuto chvíli věděli, jak se bude přijímat na českých poštách,“ komentuje místopředseda sněmovny Aleš Juchelka (ANO).





