Na základních školách v loňském roce opakovalo ročník nejvíce žáků za posledních deset let. Statistici uvádějí, že důvodem je pandemie covidu-19. V tomto roce už ale ředitelé škol pokračující negativní trend neočekávají. Tvrdí, že žákům pomáhá speciální doučování po covidu. Letos by podle odborníků mohlo být dětí, které budou muset opakovat ročník podobně jako před covidem.
Loni přibylo dětí, které musely opakovat ročníky. Podle odborníků za to může pandemie covidu
Učitelka Lucie Dvořáková tvrdí, že žákům během pandemie výrazně zchudla slovní zásoba. Na běžných hodinách i během doučování se tak věnuje slohovým cvičením. „Jak se (děti) nevídaly se spolužáky, moc s nikým nekomunikovaly, tak je rozdíl znát,“ uvedla.
Současně dodává, že už v loňském roce bylo možné pozorovat zlepšení. Problém se slovní zásobou měl například David Šablatura, který je žákem sedmé třídy. Nedostatky v češtině se u něj projevily právě po návratu z distanční výuky. „Cítil jsem na sobě, že mi to moc nejde, a tak jsem v půlce šestého ročníku začal chodit na doučování z češtiny,“ řekl.
Ročník většinou opakovali ti, kteří se skoro vůbec neúčastnili on-line výuky
Sama Lucie Dvořáková však žádné ze svých dětí nakonec propadnout nenechala. „Přiznám se, že co se týče covidové doby, tak bych to ani neudělala,“ dodala. Učitelka tak byla jednou z těch, které poslechly doporučení ministerstva školství, a v hodnocení byla shovívavější.
„V předcovidovém (školním) roce 2018/2019 byl průměr žáků z matematiky 1,7. Ten rok, kdy se školy zavřely, byl 1,4, což je poměrně významý skok. Ten následující rok je velmi podobný,“ popsal ředitel Základní školy Květnového vítězství v Praze Pavel Kopečný. I přesto na této škole nechali ve druhém covidovém roce propadnout dva žáky, v tom prvním žádného. Zmínění dva žáci se výuky údajně prakticky neúčastnili.
Podobný trend je v celé České republice. Po významném úbytku dětí, které musely opakovat ročník, jich loni bylo víc než před pandemií. „Nebyli to jen ti, co v předchozím roce nevstřebali učivo, ale i ti, co zaostávali už v roce 2019/2020,“ doplnila Vendula Kašparová z odboru statistik rozvoje společnosti Českého statistického úřadu.
Nejvíc dětí opakovalo ročník v Ústeckém a Moravskoslezském kraji
Víc než tisíc žáků základních škol loni prošlo znovu stejnými ročníky ve dvou krajích – v Ústeckém a Moravskoslezském. „Jsou to základní školy ve složitějších lokalitách, ve vyloučených lokalitách, kde žáci měli asi těžší přístup k výuce v době on-line výuky, a toto se projevilo,“ sdělil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Stanislav Folwarczny (ODS).
Podle prezidanta Asociace ředitelů základních škol Luboše Zajíce řada žáků během covidu ztratila pracovní návyky. „Ty jsou nutné k tomu, aby mohli (žáci) fungovat,“ dodal. Zajíc je ale přesvědčen, že doučování pomohlo. Čeká tak, že dětí, které si zopakují ročník, bude letos podobně jako před pandemií.