Členové sněmovního výboru pro veřejnou a regionální správu Robert Králíček (ANO) a Marie Pošarová (SPD) si myslí, že by po problémech s on-line systémem pro stavební řízení měl nastoupit krizový management. Jejich kolega Jiří Havránek (ODS) věří, že se problémy podařilo vyřešit víkendovou aktualizací, předsedkyně Sdružení místních samospráv Eliška Olšáková (STAN) tvrdí, že se o ní pracovníci úřadů dozvěděli až z médií. Problémy s komunikací s úřady připustil i náměstek ministra pro místní rozvoj Lukáš Černohorský (Piráti), podle něj je ale standardní, že se systém postupně opravuje a rozšiřuje se jeho funkčnost. Pirátský šéf tohoto resortu Ivan Bartoš o rezignaci neuvažuje.
Čas na krizový management, zní z opozice k problémům se stavebním řízením
Na špatné fungování systémů, chybějící funkce či nedostatečné školení na nový režim řízení si stěžují stavební úřady hned ode dne spuštění nových systémů 1. července. Ministerstvo pro místní rozvoj o víkendu informační systém pro stavební řízení aktualizovalo.
Člena výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Jiřího Havránka (ODS) problémy mrzí, věří však, že se mnohé podařilo vyřešit právě aktualizací. Nově je možné stornovat nahrané dokumenty, odpadla i nutnost ručně doplňovat oprávněné osoby. Podle ministerstva se také zrychlily serverové služby. „Že systém má velké problémy, to je bohužel pravda. Je důležité, abychom problémy vyřešili teď v první fázi náběhu,“ uvedl.
Systém popsal jako „digitální střechu“ pro více než pět set stavebních úřadů a v delším časovém horizontu přinese pro Česko ekonomické plusy, věří. Bartoše k demisi vyzývat nechce.
„Zaznívá, že mnozí velcí investoři podali své žádosti ještě podle starého zákona. Ty jsou nyní řešeny na jednotlivých stavebních úřadech,“ odpověděl na otázku ohledně možných ekonomických škod. Ministerstvo pro místní rozvoj musí podle něj udělat vše pro to, aby se mohly potvrzovat i nové žádosti.
Králíček: Bartoš by měl rezignovat
Podle Havránkova kolegy ze stejného výboru Roberta Králíčka (ANO) ale problémy přímo ohrožují stavění v Česku. „Může se stát, že některé zásadní stavby pro jednotlivé obce kvůli tomu nestihnou kolaudaci. Některé obce třeba nestihnou i nějaké dotační tituly. Pro veřejnou správu to ohrožuje financování některých důležitých staveb,“ upozornil s tím, že i pro soukromé stavebníky může dojít ke spoustě prodlení.
Systém má podle něj stále zásadní nedostatky. „Neumožňuje třeba podávat žádosti o vyjádření k sítím na technické infrastruktuře. Není propojen s ekonomickými systémy, se základními registry, se spisovou službou. A není ani propojen s vyjadřovacími portály vlastníků a správců technických služeb,“ prohlásil.
Největší problém prý vidí v tom, že „Ivan Bartoš házel vinu na úředníky“, těm nyní „došla trpělivost“ a „opouští stavební úřady“. Nemá prý zpětnou vazbu, zda aktualizace systému pro stavební řízení fungují. „Za mě by měl Bartoš rezignovat a měl by tam nastoupit někdo, kdo je víceméně krizový manažer,“ doplnil.
I další poslankyně ze zmíněného výboru Marie Pošarová (SPD) řekla, že by bylo dobré, kdyby se okamžitě svolal krizový management. „Pokud si pan ministr nebude vědět rady a do konce srpna se neodstraní chyby v digitalizaci stavebního řízení, tak svolání mimořádné schůze je na místě,“ prohlásila s odkazem na hlasy z hnutí ANO, které právě o svolání poslanecké schůze hovořily.
Pošarová sdělila, že „nějaký“ posun po zmíněné aktualizaci vidí, chyb ale zůstává prý mnohem víc. „Úředníci říkají, že jim to trvá dlouho, nejsou pořádně proškolení. Systém byl bohužel nastartovaný hned 1. července, aniž by úředníci a systém byli pořádně vyzkoušení,“ sdělila.
SPD podle ní podporuje vizi nového stavebního zákona a digitalizace, aby odpadla papírová forma. „Stavební řízení zde průměrně trvalo zhruba šest až dvanáct měsíců. Teď by to u menších staveb, třeba rodinného domu, mělo trvat do třiceti dnů. U větších staveb do šedesáti dnů,“ prohlásila. Dodala však, že lze očekávat stížnosti na úřady, že tyto lhůty nebudou dodrženy.
Další úpravy se prý připravují
Předsedkyně Sdružení místních samospráv a místopředsedkyně zmíněného výboru Eliška Olšáková (STAN) si myslí, že je škoda, že se pracovníci stavebních úřadů měli o aktualizaci dozvědět z médií. „Oni údajně žádnou informaci o aktualizaci systému nezískali a snad nebyla ani na stránkách ministerstva,“ uvedla.
Každá změna je ale podle ní změnou k lepšímu. „Systém vykazoval opravdu zásadní nedostatky, ze kterých byli pracovníci stavebních úřadů zoufalí,“ míní. Také podle ní chyba spočívala v tom, že systém nebylo možné vyzkoušet a vsadilo se na webináře a instruktážní videa. Z dnešního pohledu prý byly oprávněné výzvy k odložení spuštění systému.
Šéf resortu Ivan Bartoš (Piráti) pak uvedl, že se další úpravy připravují – v budoucnu by měli mít úředníci možnost načítat různé seznamy do šablon nebo hromadně ztotožňovat účastníky řízení. Úřad detaily uvedl v pondělí na svém webu. Bartoš také sdělil, že rezignaci nezvažuje. „Já nevidím důvod, proč bych v momentě, kdy jsme spustili systém, který se dále rozvíjí, uvažoval o demisi. To by mně přišlo, že člověk utíká od rozdělané práce,“ uvedl.
Náměstek: Většinu úkonů lze provést
„Přes víkend byly nasazovány opravy u některých funkcí, které úředníci standardně nevyužívají, ale mohou je zbrzdit,“ uvedl náměstek ministra pro místní rozvoj Lukáš Černohorský (Piráti).
Úpravy, které se týkají vývoje, se podle něj nasazují ve čtrnáctidenních intervalech. Také zmínil, že systém, do něhož se postupně přidávají funkce, dokáže pružně reagovat na změny od uživatelů. Je podle něj standardní, že se postupně opravuje a dodává se mu funkčnost. Ministerstvo bylo podle něj také odkázáno na průběh řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – nečekalo prý, že bude tak dlouhé. Posun spuštění by podle něj nebyl „triviální záležitost“.
Většinu úkonů podle náměstka lze provést, chyby se ministerstvo snaží opravit, stejně jako dodat funkce, na které byli úředníci zvyklí. Některé úřady už jsou podle Černohorského schopny odbavovat dokumenty a vydávat některá rozhodnutí. Ke konci prázdnin by v něm podle něj úředníci mohli mít žádané funkce. „Musíme výrazně zlepšit komunikaci směrem k jednotlivým úřadům,“ připustil. Resort prý také připravil další sérii školení.