Ministerstvo pro místní rozvoj v noci na sobotu aktualizovalo informační systém pro stavební řízení. Nově bude možné stornovat dokumenty, nebude nutné ručně doplňovat oprávněné osoby nebo se zrychlí serverové služby, uvedl na síti X šéf resortu Ivan Bartoš (Piráti). Další úpravy se podle něj připravují. Elektronický systém stavebního řízení se spustil v červenci, řada úřadů si stěžuje na jeho vady.
Ministerstvo aktualizovalo systém pro stavební řízení
„Umožnili jsme lokálním adminům změnit zpracovatele dokumentu včetně úřadu, takže když podatelna správně nepředá dokument, má to řešení. Místní správce také dostal možnost dokument stornovat. Zrychlili jsme volání serverových služeb. Upravili jsme přebírání stavu vypravení z elektronické spisové služby. Přidali jsme doručenku do popisu vypravení dokumentu,“ vyjmenoval Bartoš změny.
„Dokumentace v BPP balíčku se teď lépe zobrazují na celé obrazovce. Opravili jsme vícenásobné doručení u nově vypravených dokumentů. Když přidáte dotčený orgán jako účastníka, tak se rovnou vyplní údaje a není nutné zadat oprávněnou osobu,“ pokračoval Bartoš. Některé z věcí, které úprava zavádí, postrádaly úřady u původní verze systému.
Podle Bartoše by příští změna informačního systému měla umožnit načítání seznamu parcel a účastníků řízení do šablon nebo hromadně ztotožnit účastníky řízení. Resort se podle něj snaží ulehčit úředníkům práci a dodat jim, co od aplikace potřebují.
Kritika systému
Úřady v Česku dál hlásí potíže s novým on-line systémem stavebních řízení, podle nich má řadu vad a spíše jim ztěžuje práci. Bartoš už dříve přiznal potíže s přechodem do nového režimu řízení a radnicím slibuje skoro měsíc po spuštění systému podrobný manuál.
Opozice nový systém kritizuje, první místopředseda ANO Karel Havlíček ho označil za největší propadák v historii zavádění jakéhokoli veřejného nástroje v České republice od revoluce.
Systém ve vysílání ČT kritizoval také místopředseda sněmovního výboru pro vědu a kulturu David Šimek (za KDU-ČSL). „Nejsem zcela šťastný z celého průběhu, jak systém funguje,“ podotkl. Podceněna podle něj byla zejména příprava. Bartoš prý poslance před spuštěním systému ujišťoval, že zaučení zaměstnanců úřadů bude bezproblémové a včas. „Ministerstvo pro místní rozvoj to nezvládlo,“ dodal.
„Všichni si přejeme nové digitální stavební řízení, ale ne připravené takto humpoláckým způsobem,“ prohlásil předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl (nestr.). Bartoš by se podle něj měl úředníkům omluvit. Jednoznačně se ukázalo, že chyby jsou systémové a je na ministerstvu, aby je odstranilo, dodal Lukl.
Nový stavební zákon začal platit 1. července pro všechny typy staveb. Norma například ruší dvojí povolování staveb a územní a stavební řízení slučuje do jednoho. Stavební úřady mají samy obesílat ostatní úřady a získat jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. Na konci by mělo být jediné razítko pro stavebníka.
Řízení má být pro všechny účastníky v digitální podobě prostřednictvím Portálu stavebníka a dalších systémů a veškerá dokumentace je on-line. Úřady a stavebníci mají komunikovat v propojených systémech.