Brno - Část Velkého městského okruhu (VMO) na jihu Brna mezi ulicemi Heršpická a Kšírova povede pod kolejemi brněnského železničního uzlu. Odborníci spočítali, že vedení silnice tunely pod kolejemi bude levnější a technologicky snadnější než přemostění tratí. Náklady jsou méně než poloviční, celá stavba vyjde na 1,3 miliardy korun, řekl dnes novinářům technický ředitel Brněnských komunikací Josef Luňáček. Přemostění tratí by vytvořilo estakádu vyčnívající přes 25 metrů nad úrovní země, celý projekt by navíc vyšel asi na tři miliardy. Spojení obou ulic by mohlo fungovat od roku 2015.
Brněnský velký městský okruh povede na jihu města pod kolejemi
Stavba zahrnuje mostní objekty, které umožní vedení okruhu pod železničními tratěmi, i stavbu samotného okruhu mezi ulicemi Heršpická a Kšírova a dále až po ulici Černovickou. „Tato stavba bude realizována na etapy. V první počítáme s tím, že mezi Heršpickou a Kšírovou ulicí vznikne pouze dvoupruhová komunikace, která by řešila základní silniční propojení jižní části Brna. Ve druhé fázi by se společně s dobudováním městského okruhu až k ulici Černovické tato komunikace rozšířila na čtyřpruh,“ řekl Luňáček.
Stavba jižní části VMO výrazně sníží dopravní zátěž v ulicích Sokolova a Opuštěná, které tvoří jedinou spojnici východní a západní části Brna na jih od historického centra. Ulice Sokolova je v současné době kvůli stavbě první části odstavného železničního nádraží neprůjezdná, v září příštího roku ale očekáváme její zprůjezdnění a doprava zde určitě naroste, řekl Luňáček.
Podle modelových propočtů odborníků by mělo novým podjezdem v Sokolově ulici projet v obou směrech kolem 9000 aut. Po dostavbě jižní části velkého městského okruhu se zde intenzita dopravy sníží o více než třetinu. Podle Luňáčka lze očekávat, že se výrazně sníží především tranzitní doprava.