Výroky jednoho z nejvyšších představitelů pravoslavné církve, moskevského patriarchy Kirilla, které podporují válku na Ukrajině, ho podle religionisty Jana Sušera diskreditují v očích pravoslavných ve světě. „Zdá se, že skutečně náboženský rozměr pro Rusko, když hovoříme o politickém režimu, který tu válku rozpoutal, zjevně nehraje tak velkou roli,“ dodal v pořadu Události, komentáře.
Invaze na Ukrajinu nemá náboženský základ. Slova patriarchy Kirilla ho diskreditují před věřícími, říká religionista
Papež František během mše na Boží Hod Velikonoční, při které pronesl poselství Urbi et Orbi, přirovnal válku na Ukrajině k bratrskému konfliktu Kaina s Ábelem. Podle religionisty Jana Sušera je to jeden z možných pohledů na konflikt mezi dvěma pravoslavnými národy, vyjadřuje ale podle něj symbolickou zkratku.
„Podobně to pojmenoval i metropolita Onufrij, zástupce moskevského patriarchátu na Ukrajině. Zároveň se z druhé strany ozývají hlasy, že Ukrajinci a Rusové spolu nemají tolik společného, možná ani kulturně,“ zamýšlí se.
Papežovo poselství považuje za významné symbolické gesto, které ale na ruskou veřejnost a pravoslavné věřící nebude mít zásadní vliv. „Jako podstatnější rozměr bych viděl to, že lidé na Ukrajině uslyší podobná slova podpory. Že tak významný náboženský představitel se vyjadřuje jejich směrem. A že papež tím způsobem formuje diskurz na Západě a to, jak to vnímáme my tady,“ vysvětluje.
Postoje moskevského patriarchy Kirilla, který válku přirovnával k „boji proti zdegenerovanému Západu“ nebo „boji proti satanovi a proti ideologii gayů“ podle Sušera ovlivňuje jeho blízký vztah k ruskému prezidentovi Vladimiru Putinovi.
„Domnívám se, že jejich blízkost Kirillovi dost svazuje ruce v tom, jak by mohl v tomto konfliktu vystupovat. On sám se celou dobu, co je na patriarchálním trůně, označoval za patriarchu malé Rusi, i velké a bílé Rusi. Nyní se ale k malé Rusi nemůže prakticky hlásit a diskredituje ho to významně i v očích pravoslavných na západě nebo jinde ve světě,“ vysvětluje.
I kvůli jeho výrokům podle něj nemá ruská invaze náboženský základ. „Zdá se, že skutečně náboženský rozměr pro Rusko, když hovoříme o politickém režimu, který tu válku rozpoutal, zjevně nehraje tak velkou roli. Válku začali v předvečer velkého postu, což je nejvýznamnější postní období v pravoslavném církevním kalendáři. Tehdy by naopak měla přicházet doba usebrání, pokání a odpuštění, což svým činem naprosto znemožnili,“ míní.
Minulý týden 191 ukrajinských duchovních podepsalo výzvu Radě primasů starověkých východních církví, ve kterých vyjmenovávají jejich slovy Kirillovy zločiny a žádají, aby přišel o právo držet patriarchální trůn. Podle Sušera to jeho pozici do budoucna neovlivní. „Nedomnívám se, že by to ohrozilo jeho pozici. Jeho pozice je dána situací v Rusku i mezi lidem i politickou situací. Je ale důležité, že se ozvali,“ uzavírá.