Brněnská doprava v roce 2019 šlápla na brzdu. Uzavírky komplikovaly provoz po celém městě

Objížďky a uzavírky protkaly v uplynulém roce Brno. Druhé největší město Česka posely dopravní značky, které kvůli nejrůznějším opravám omezovaly provoz. Znepříjemňovaly cestu nejen řidičům, kteří si museli zvykat také na nová pravidla rezidentního parkování, ale i cestujícím městskou hromadnou dopravou. Nejvíce omezení připadlo tradičně na letní měsíce. A rok bylo uzavřené i brněnské hlavní nádraží, na které zajížděl jen zlomek vlaků.

První větší komplikace se v Brně objevily v dubnu na velkém městském okruhu. Řidičům se uzavřel most, který propojuje Kníničskou s Žabovřeskou ulicí. K tomu se pak o prázdninách přidala i výměna optických kabelů a bezpečnostního systému v Husovickém tunelu. Kvůli uzavírkám tak řidiči museli jezdit přes hustě zabydlené části města, kde auta blokovala ulice.

Průjezd městem nezjednodušila ani oprava Zábrdovického mostu, na který navíc navazovala i půlroční uzavírka ulice Cejl kvůli výměně parovodů. Jedna z vůbec neproblematičtějších ale byla v létě situace v Táborské ulici v Židenicích.

Kvůli dlouhodobým stavbám na Dornychu a Plotní si tudy řidiči zkracovali cestu, aby se u Zvonařky vyhnuli zdržení. Úzkou ulicí lemovanou dělnickými domky přitom vede i tramvajová trať. Desítky vozů s cestujícími tak hustá doprava zablokovala a spoje nabíraly až hodinové zpoždění.

Přehled stavebních prací a uzavírek v Brně v roce 2019
Zdroj: doprava–brno.cz

Méně aut – plynulejší doprava

Podle generálního ředitele Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloše Havránka by podobným situacím pomohlo, kdyby se snížil počet vozů v ulicích. Intenzita dopravy se přitom ale spíš zvyšuje.

„Mám obavu, že se to ani v příštím roce nepodaří. Je to věc, která se nedaří, nedaří se dlouhodobě a je otázka, jestli je vůbec šance na posun. Už jen našich 570 vozů celý den  v ulicích je samozřejmě hodně,“ uvedl Havránek. 

Podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) už ale město vykročilo směrem k řešení. „Zřídili jsme konečně koordinátora, který by měl postupem času stavy alespoň částečně usměrnit,“ řekl Kratochvíl.

obrázek
Zdroj: ČT24

Uzavírky a objížďky ale dopomohly brněnskému dopravnímu podniku, který letos oslavil 150 let od vyjetí první koněspřežné tramvaje, i k jednomu úspěchu. „Letos jsme ujeli těsně pod 40 milionů vozokilometrů, což je famózní. Je tu i řada statisíců kilometrů najetých navíc, protože jsme v roce 2019 jezdili i náhradní hromadnou dopravu pro velkou vlakovou výluku,“ uvedl Havránek.

Autobusy tak vozily cestující na vlaková nádraží, to hlavní totiž procházelo opravami. V polovině prosince se Brňané konce jedné z dopravních komplikací dočkali: hlavní nádraží podle plánů znovu otevřelo v polovině prosince.

Rezidentní parkování volby přežilo, ale se změnami

Pokud se už řidiči prokousali městem plným uzavírek, museli hloubat nad tím, kde zaparkovat a jak zaplatit. Na začátku září, v den ročního výročí zavedení rezidentního parkování, se totiž jeho pravidla změnila.

Cena parkovacího oprávnění pro rezidenty i abonenty se snížila. Pozor si museli dát hlavně řidiči bez ročního oprávnění, Brno se totiž rozdělilo na tři návštěvnické zóny. V červené a zelené zóně musí řidiči za krátkodobé stání zaplatit v pracovní dny v jakoukoliv denní dobu, v modré zóně pak jen přes noc.

Rezidentní parkování, které bylo v Brně velkým tématem komunálních voleb, od jeho startu provázejí problémy. Registrační systém vypadával, řidiči si stěžovali na nepřehlednost parkovacích automatů, stání kontrolovala speciální auta s kamerami, jejich nasbíraná data ale měsíce zůstávala bez využití.

Bývalý primátor Petr Vokřál (ANO) přesto s novinkami nesouhlasí. „Za největší neúspěch osobně považuji změny v rezidentním parkování. To, na co si Brňané zvykli a začalo to fungovat, se teď zase změnilo. Volá mi řada lidí, kteří si stěžují, že se to změnilo v jejich neprospěch, a dožadují se, aby se to vrátilo,“ řekl Vokřál.

„Podařilo se nám dát dohromady rezidentní parkování, přenastavit ho tak, aby bylo friendly a uživatelsky příjemné i z hlediska komunikace s lidmi, softwarem, aplikacemi,“ kontroval Kratochvíl.

Cyklisté se neradují

Za příjemný a „friendly“ ale nejspíš nebudou uplynulý rok považovat brněnští cyklisté. V červenci totiž na podnět policistů začali městští úředníci s rušením cykloobousměrek – tedy ulic s jednosměrným provozem pro auta, ale obousměrným pro cyklisty. To podle Kratochvíla překvapilo i vedení města. „Byl jsem zaskočen poměrně velkým nesouladem při schvalování cykloobousměrek. Byl jsem zaskočený striktním výkladem policie,“ řekl.

Po protestech cyklistů se nakonec pracovníci magistrátu rozhodli většinu ponechat. Podle spolku Brno na kole je to ale málo. „Ostatní města pádí kupředu a Brno jediné v celé republice ruší prokazatelně bezpečnou cyklistickou infrastrukturu. V kontextu toho, co se děje jinde v republice, zařadilo zpátečku,“ popsal zástupce spolku Michal Šindelář. 

Cykloobousměrky v Brně
Zdroj: ČT24

Že se by se měla cyklistům věnovat dostatečná pozornost, potvrzuje i Kancelář architekta města Brna. „Více než 70 procent obyvatel Brna potřebuje k dosažení centrální části méně než sedm kilometrů. U většiny těchto cest lze automobilovou dopravu nahradit cyklodopravou nebo pěší chůzí,“ uvádí v publikaci Principy tvorby veřejných prostranství.

S rozvojem elektrokol nebo elektrokoloběžek se přitom podle týmu architektů dá očekávat, že se nároky na cyklistickou dopravu v Brně budou zvyšovat. A město by se na to mělo připravit. Podle Šindeláře ale magistrát nekoná. „V Brně to řeší jeden člověk na poloviční úvazek, zatímco v Praze se tomu věnuje celkem dvacet úvazků napříč městem a organizacemi a městskými částmi,“ uvedl. 

Rezervy má Brno i z pohledu cestujících s handicapem. Městem sice jezdí bezbariérové spoje a dopravní podnik nabízí lidem s postižením i služby Seniorbusu, jeho kapacity ale nestačí.

„Velmi často slyším stížnosti. V 90 procentech mi řeknou, že se tam nelze dovolat, že jsou s tím problémy. To z pohledu mých klientů na vozíčku nebo s handicapem nefunguje,“ přiblížila dopravní koordinátorka Ligy vozíčkářů Irena Benadová.

„My teď provozujeme čtyři vozy, to naprosto nestačí. Když volá nějaký starší člověk, tak si chce trochu i popovídat. Nechceme být neosobní, proto je linka tak zahlcená,“ přiznal ředitel Havránek. Podle něj už ale dopravní podnik spolu s magistrátem na posílení Seniorbusu pracuje.

Ani rok 2020 se bez komplikací v dopravě neobejde

Příští rok bude pokračovat dlouhodobá výstavba tramvajové trati v ulici Plotní, omezení kvůli tomu potrvají do konce srpna. Pracovat se ale začne i na prodloužení tramvaje 8, která by v roce 2022 měla první cestující dovézt k univerzitnímu kampusu. Nejprve ale dělníci budou muset začít s hloubením 619 metrů dlouhého tunelu, který povede od ulice Netroufalky. 

Pracovat se bude i na velkém městském okruhu, od září kvůli stavbám v Žabovřeské ulici začne dvouletá výluka tramvajové linky číslo 1, která tak nebude zajíždět do Bystrce a Komína. Dopravu v centru města pak od března bude brzdit oprava kolejiště v ulici Nové sady.

Cestující městskou hromadnou dopravou ale čekají i příjemné novinky, dopravní podnik na jaře do svých vozů rozmístí tři tisíce nových označovačů jízdenek, které umožní bezkontaktní platbu kartou. Do ulic také vyjedou dvě nové tramvaje Drak, které staví sami pracovníci dopravního podniku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihomoravský kraj

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
včera v 13:00

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
18. 12. 2025

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
18. 12. 2025

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
18. 12. 2025

32 tun tabáku a 15 milionů cigaret. Celníci odhalili výrobnu

Celníci odhalili na jihu Moravy nelegální výrobnu cigaret s velkokapacitní linkou. Při rozsáhlé akci zajistili 32 tun tabáku a přes patnáct milionů cigaret. Další čtyři miliony cigaret byly ukryté ve speciálně upravených cisternách. Únik na spotřební dani činil téměř 326,5 milionu korun. Zadržených bylo 24 osob, dvacet skončilo ve vazbě. Výsledky akce Bohdan v úterý zveřejnilo vedení Generálního ředitelství cel.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Volební nesrovnalosti v Blansku prověří policie

Policie začne prověřovat možné nesrovnalosti v počítání hlasů v jednom z volebních okrsků v Blansku při letošních sněmovních volbách. Podnět jí předal státní zástupce poté, co Nejvyšší správní soud při přepočtu zjistil výrazné rozdíly mezi skutečným výsledkem hlasování a záznamy volební komise. Pokud by se prokázalo úmyslné jednání, hrozily by viníkům až tři roky vězení.
11. 12. 2025Aktualizováno11. 12. 2025
Načítání...