Kromě růžových i modrá. Olomouc rozšiřuje nabídku sdílených kol

Lidé v Olomouci mohou od pátku využívat tři sta sdílených kol česko-německé společnosti Nextbike. Olomouc tak je po Ostravě, Havířově a Prostějovu čtvrtým městem v zemi, kde firma službu nabízí. Sdílení kol doposud v Olomouci zajišťovala pouze společnost Rekola se svými růžovými bicykly, nově budou na území města službu provozovat obě firmy. Ani jedné ale radnice na provoz nepřispívá.

Lidé v Olomouci mohou od pátku při sdílení nových jízdních kol využít více než stovku virtuálních stanic, které jsou v centru města i v okrajových částech. Jedna z nich je i na vzdálenějším Svatém Kopečku, který je oblíbeným výletním cílem. 

Systém sdílených kol firmy Nextbike je založen na mobilní aplikaci. Každé zapůjčené kolo je sledováno přes GPS a má vlastní zámek a stojánek. Třírychlostní bicykly městského typu s nízkým nástupem budou moci lidé odkládat do cyklostojanů.

Bez dotací od města

Kolo je možné si zapůjčit přes mobilní aplikaci dostupnou pro telefony s operačními systémy Android a iOS nebo přes zákaznickou linku. „Celý proces trvá pouze několik sekund. Základní jízdní tarif je nastaven na 16 korun za 30 minut jízdy,“ řekl jednatel Nextbike Lukáš Luňák.

Zákazník má však i možnost využít měsíční tarif za 149 korun, díky kterému získá 30 minut na každou výpůjčku zdarma, držitelé ISIC zaplatí 99 korun. Systém se v Olomouci obejde bez dotací města, projekt ale podpořilo nákupní centrum Galerie Šantovka. Ostatně Olomouc nepřispívá ani na provoz konkurečních sdílených kol společnosti Rekola Bikesharing.

„Chceme, aby to byla služba užitečná a udržitelná. Pokud přinese nějaké problémy a provozní zkušenosti odkryjí sporná místa, budeme je s provozovatelem řešit a uvažovat o regulaci,“ řekl náměstek primátora Matouš Pelikán (KDU-ČSL).

Modrá kola vyjedou i do dalších měst

Firma Nextbike se spojila s Nadačním fondem Kapka naděje v projektu „O kapku lepší jízda“. Za každé zapůjčené kolo pošle na konto nadace jednu korunu. Peníze by měly následně směřovat do olomoucké fakultní nemocnice.  

V nejbližších týdnech chce firma spustit systém sdílených kol také v Praze, Brně, Kladně, Opavě nebo Berouně. „Do Prahy budeme vstupovat s 800 koly a služba bude po celé metropoli. Jenom pro představu, v Ostravě už projekt máme nějakou dobu spuštěný a máme tam tisícovku kol,“ podotkl Luňák. 

Do Olomouce míří i elektrokoloběžky

Mluvčí olomouckého maigstrátu Radka Štědrá uvedla, že město už jedná i se třetí společností, která zajišťuje sdílenou dopravu. Tentokrát se jedná o populární elektrokoloběžky, které by po Olomouci mohly začít jezdit už v dubnu. 

„Projekt zapadá do našeho konceptu udržitelné dopravy. Je to fenomén, který nabízí celou řadu velmi dobrých řešení,“ řekl ke sdílené dopravě ve městě primátor Olomouce Mirek Žbánek (ANO).