Hřib je s rolí Pirátů ve vznikající pražské radě spokojený. Zaměřit se chce na okruh a Dopravní podnik

28 minut
Interview ČT24: Zdeněk Hřib (6. 2. 2023)
Zdroj: ČT24

Končící pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) by byl rád, kdyby koalice SPOLU umožnila podepsat koaliční smlouvu i radní Haně Kordové Marvanové, která se postavila proti spojení SPOLU s ANO. Politik v Interview ČT24 sdělil, že se Pirátům podařilo získat v rodící se pražské radě gesce, které odpovídají jejich prioritám. On bude zodpovídat za dopravu – chce získat podporu státu v dostavbě městského okruhu a avizuje i výběrové řízení na nového ředitele Dopravního podniku.

Praha bude mít zřejmě nové vedení čtyři měsíce po volbách. Čtyři místa v jedenáctičlenné radě hlavního města obsadí Piráti, kteří už zahájili schvalování koaliční smlouvy se SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a STAN. Primátorem má být Bohuslav Svoboda z ODS, dosavadní primátor Zdeněk Hřib bude prvním náměstkem a starat se bude o dopravu.

Hřib sdělil, že čtyři posty pro Piráty odpovídají výsledku demokratických voleb. „Takže se dá říct, že jsme spokojení,“ sdělil s tím, že mezi Piráty zatím probíhá nad koaliční smlouvou rozprava, zda ji v hlasování členská základna podpoří. Je ale optimistický, protože vyjádření straníků jsou prý ve stejném duchu jako to jeho.

Hřib ocenil, že se podařilo vyjednat, že koalice SPOLU nemá primátora a zároveň většinu v radě. To s nápadem na vytvoření investičního náměstka jednání blokovalo. Dalším blokem byla Aliance stability, kterou Piráti vytvořili s Prahou sobě.

Hřib nyní odmítá, že tato aliance měla být jen tlakem pro lepší pozici ve vyjednávání. „SPOLU a Praha sobě vedly v jednu dobu jednání tak intenzivně, že nám se ani neozývaly, o tom to opravdu nebylo,“ prohlašuje Hřib.

Kordová je „vnitřní záležitost SPOLU“

Pod koaliční smlouvou bude za SPOLU chybět podpis dosavadní radní a senátorky Hany Kordové Marvanové. Koalice bez ní bude mít v 65členném zastupitelstvu většinu 36 hlasů. Marvanová serveru iROZHLAS.cz řekla, že důvod nezná a dozvěděla se to v neděli. Vznik koalice ale podporuje, dodala. Byla to právě ona, kdo v prosinci nepodpořil již předdomluvenou volbu Svobody primátorem, již chtělo SPOLU prohlasovat s ANO. Může tak jít o trest, podle Hřiba si ale politička zaslouží ocenění.

„My jsme tuto informaci také obdrželi, je to skutečně tak, že SPOLU nám říká, že není schopné garantovat podpis Hany Kordové Marvanové na smlouvě. Nicméně já bych byl rád, aby SPOLU podpis koaliční dohody (Kordové Marvanové, pozn. red.) umožnila, protože to byla koalice, kterou i ona preferovala,“ uvádí Hřib, který ale dodává, že jde o vnitřní záležitost koaličního partnera.

„Doprava ovlivňuje vše“

Pirátům se podle něj podařilo v radě získat gesce, které odpovídají jejich prioritám a dají jim prý možnost zavádět transparentní opatření v městských firmách. Hřib nyní bude mít na starost dopravu, což je podle něj jedna z nejvýznamnějších gescí, protože ovlivňuje vše, co se v Praze děje, a má největší rozpočet.

Kromě dopravy budou mít Piráti pod sebou například majetek, transparentnost úřadu a legislativu, životní prostředí a vědu a výzkum. V plánech Hřib zmiňuje tramvajový okruh, dosázení milionu stromů, které Piráti slibovali před volbami roku 2018, plnění klimatického plánu, revitalizace veřejných prostranství či podporu městského bydlení.

Co se stane s Dopravním podnikem?

Piráti budou prý také usilovat o finanční podporu státu v dostavbě městského okruhu, budou ho totiž využívat i jiné regiony. Podle Hřiba udělala koalice, v jejímž stál čele, pro dostavbu městského okruhu „nejvíc, co kdy která koalice udělala“. „Kromě toho, že jsme podali žádost pro územní rozhodnutí, které do té doby nikdo nepodal, jsme celý okruh dali pod zem, což umožní, aby to bylo reálně projednatelné a povolitelné,“ uvádí s tím, že okruh původně město nespojoval, ale rozděloval.

Nyní musí přijít stavební povolení a vysoutěžený zhotovitel. Čeká se tak na státní úředníky. „Lze očekávat, že okamžik, kdy se bude moci kopnout do země, nastane někdy na přelomu let 2028 a 2029,“ říká Hřib, který vyzval k rezignaci i ředitele Dopravního podniku města Prahy (DPP) Petra Witowskiho. „Z toho celkem jasně vyplývá, že vedení DPP se změní zcela konkrétně pomocí otevřeného výběrového řízení, které budeme chtít vyhlásit co nejdřív,“ doplnil.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Dopravu na Pražském okruhu u Slivence omezí rekonstrukce

Řidiče na Pražském okruhu čekají komplikace. U Lochkovského tunelu silničáři rozmisťují provizorní dopravní značení, a připravují se tak na opravu úseku mezi Slivencem a severním portálem tunelu, která začne v pondělí. Do plného provozu by se měl tříkilometrový úsek vrátit v červenci.
28. 3. 2025

Nejstarší vanilku v Evropě našli vědci na Pražském hradě

Pražský hrad byl v době Rudolfa II. centrem evropské kultury, obchodu i umění. Dokládá to i nový objev přímo ve Vladislavském sále. Archeologové tam našli vůbec nejstarší důkaz o použití vanilky v Evropě.
28. 3. 2025

Zrychlení vlakového spojení z Liberce do Prahy bude stát přes osmdesát miliard

Nové železniční spojení mezi Libercem a Prahou bude stát podle posledních odhadů přes osmdesát miliard korun, uvedl liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Jízda z Liberce do Prahy nyní vlakem trvá 160 minut, po modernizaci by to mělo být 68 minut. Se stavbou by se mohlo začít v roce 2028.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Na pražské Cibulce vznikne dětský hospic

Nevyléčitelně nemocným dětem a jejich blízkým má pomáhat chystaný hospic na pražské Cibulce. Nadace rodiny Vlčkových otevřela jeho první část určenou i veřejnosti. Momentálně se na Cibulce pracuje v hlavním areálu. Vybudovat chtějí i nový pavilon. Hotovo by mělo být v roce 2026 a pečovat by měli o zhruba 350 dětí ročně. Půl roku funguje první dětský hospic v Brně. Podobných zařízení by ale podle odborníků mělo být v Česku zhruba deset. V zemi žije až patnáct tisíc rodin s vážně nemocným dítětem.
28. 3. 2025

Aplikace Záchranka nabízí nově i pomoc s duševními obtížemi. Zatím jen v Praze

Aplikace Záchranka nabídne nově pomoc i v případě akutních duševních obtíží. A to zatím lidem, kteří se pohybují na území Prahy. Telefonátů na záchranku kvůli psychickým potížím totiž v hlavním městě každý rok přibývá. Vývoj nového modulu v aplikaci vyšel podle náměstkyně pražského primátora Alexandry Udženije (ODS) na asi 400 tisíc, magistrát bude na jeho provoz dál přispívat. Zájem o novou funkci už projevil i Jihomoravský kraj.
27. 3. 2025

Praha zkoumá, jak rozhodnutí antimonopolního úřadu zdrží projekt metra D

Praha zkoumá, jak moc pozdrží výstavbu metra D rozhodnutí antimonopolního úřadu, který zrušil výběr vítěze tendru na další etapu. Na ní se mělo pracovat už rok a půl. Zatím se ale buduje jen první úsek, ve kterém stavbaři prorazili devadesát procent tunelů. Celá trasa měla být hotová v roce 2031.
26. 3. 2025

Antimonopolní úřad definitivně zrušil výběr dodavatele druhé etapy metra D

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D. Pražský dopravní podnik (DPP) musí znovu posoudit nabídky a opět vybrat dodavatele, uvedl ÚOHS.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
25. 3. 2025
Načítání...