Loni 1,39 miliardy korun, letos 770 milionů. Český příjem z cestovního ruchu v červenci klesl skoro o polovinu

Příjmy turistického ruchu v Česku klesly v červenci v porovnání s loňským rokem v průměru o 45 procent. Vyplývá to ze statistiky karetních transakcí společnosti Global Payments, která zpracovává platby kartou pro třetinu celého turistického odvětví v republice. Za loňský červenec utratili turisté přes terminály Global Payments 1,39 miliardy korun, letos to bylo 770 milionů.

Největší ztráty zaznamenaly letecké společnosti a cestovní kanceláře. Prodej letenek zaplacených kartou klesl o 63 procent, prodej zájezdů o 64 procent. Půjčovny aut zaznamenaly proti loňskému červenci padesátiprocentní propad.

Proti tomu počet transakcí v hotelech klesl pouze o 26 procent a v restauracích o 24 procent. Turistické atrakce a zábavní parky vykázaly snížení o 27 procent.

Analytik: Chybí zahraniční klientela, sezona bude tragická

„Kvůli epidemii nechtějí lidé létat a dovolenou tráví ze strachu z karantény raději ve své domovské zemi. Chybí nám tak movitější zahraniční klientela a je to vidět i na průměrné transakci v turistickém ruchu. Ta se snížila z loňských 1590 na 934 korun,“ uvedl analytik Global Payments Ondřej Stříbrský.

Ze sesbíraných karetních dat vyplývá, že nejméně turistů letos přijelo ze zámořských destinací typu Spojených států, Ruska, Číny a Japonska. Počet plateb mimoevropskými kartami klesl o 77 procent. Rapidně ubylo i turistů z evropských států, pokles plateb kartami vydanými v Evropě činí 21 procent.

Turistický ruch tak zachraňují pouze domácí turisté. Placení kartou začali Češi preferovat během dubnové eskalace koronaviru. Počet plateb českými kartami ve všech sektorech včetně turismu v Čechách stoupl oproti loňsku výrazně o 23 procent.

„Český turistický ruch je na zahraničních turistech velmi závislý a cestovní kanceláře nebo půjčovny aut budou mít letos tragickou sezonu. Hotelům naštěstí pomáhají domácí turisté, kteří letos nejeli do ciziny a tráví dovolenou v Čechách,“ upozornil Stříbrský.

Oblíbené byly středočeské Čestlice

Největší nárůst v počtu karetních transakcí zaznamenaly středočeské Čestlice, které si díky svému oblíbenému aquaparku připsaly 60 procent. Populární byla v červenci i Kutná Hora, kde počet transakcí stoupl o polovinu, Lázně Bohdaneč a Mariánské Lázně.

Proti tomu všechna čtyři horská střediska v Krkonoších hlásí ve srovnání s loňským rokem shodně desetiprocentní propad, mírnější propad má Šumava, Lipno nebo krušnohorský Boží Dar.

Situace se neliší ani na moravských horách, obchodníci v okresech Rožnov pod Radhoštěm a Bruntál zaznamenali nárůst pouze v jednotkách procent. V Mikulově klesl počet transakcí o dvě desítky procent.

„Češi mají stále mnohem nižší kupní sílu než Západoevropané. Nemohou si tedy dovolit utratit za jídlo, ubytování a návštěvu zábavních parků a atrakcí tolik peněz jako naši sousedé. A ačkoliv mnohé turistické lokality nemají o návštěvníky nouzi, celkové příjmy to zásadně ovlivní,“ dodal Stříbrský.