Ekologická daň za létání má smysl, v Evropě by letadlům mohly konkurovat vlaky, míní ekonomka

11 minut
Ekologická daň na letenky
Zdroj: ČT24

Všechny lety z Francie zřejmě brzy zatíží nová ekologická daň. Vláda si od ní slibuje až 180 milionů eur ročně. Investovat je hodlá do takové dopravy, která bude šetrnější k životnímu prostředí, třeba do výstavby železnic. Jak uvedla v pořadu Události, komentáře děkanka Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity Dagmar Škodová Parmová, toto zdanění je už konkrétní způsob, jak si hlídat uhlíkovou stopu rovnou od koncového spotřebitele. Podle investičního bankéře C Corporate Finance Petra Kováče však cesta zdanění není efektivní, může brzdit investice.

„Daň se bude zvyšovat. Začne na jednom euru a 50 centech za let uvnitř EU a v ekonomické třídě, ale může vzrůst až na 18 eur za let mimo EU v business třídě. Týkat se bude všech společností, které vzlétají z Francie, bez ohledu na sídlo. Není pochyb o tom, že náš vlajkový dopravce bude v nevýhodě,“ představila plán francouzská ministryně dopravy Élisabeth Borneová.

Tento verdikt považuje Kováč za nesystémové řešení. Znevýhodňuje totiž především konsorcium Air France - KLM, protože se týká primárně letů z Francie. „Bezpochyby se jedná o jakési parciální, částečné řešení, které znevýhodní jednoho hráče na globálním mezinárodním trhu,“ dodává Kováč.

Letecká společnost Air France už také v minulých dnech varovala, že nová daň výrazně ohrozí její konkurenceschopnost a že pro ni bude znamenat dodatečné náklady přes 60 milionů eur ročně. Z Francie vypravuje Air France přes padesát procent svých letů.

Počet cestujích
Zdroj: ČT24

Evropa však řeší uhlíkovou stopu. A letecká doprava podle děkanky Škodové Parmové nabývá na svém rozmachu spolu s globalizací a i s tím, jak na trhy vstoupily nízkonákladové společnosti. „Za posledních pět let nám narostla emise uhlíku leteckou dopravou o více než 25 procent,“ připomíná, proč považuje Francie i EU za důležité tuto záležitost řešit a zařadila je mezi své ekologické cíle.

Francie minulý měsíc uvedla, že si přeje, aby nová Evropská komise usilovala o ukončení globální daňové výjimky pro letecké palivo v rámci snah o snížení emisí oxidu uhličitého. Spojila se s Nizozemskem a společně chtějí přesvědčit další evropské země, aby cestování letadlem více zdanily.

Děkanka také připomněla, že u velkých korporací, které sídlí v Evropské unii, se už intenzivně od roku 2014 sleduje jejich společenská odpovědnost. „Právě tam hraje roli ekologie, sociální politika, péče o zamětnance a region, ve kterém firma působí. Tyto korporace už si uhlíkovou stopu v rámci svých dopravních způsobů a volby cestování svých zaměstnanců hlídají. Nicméně nyní je čas, aby si to začali hlídat i sami koncoví spotřebitelé. Francouzská cesta ukazuje, jak koncového spotřebitele zdanit,“ vysvětlila.

Ona sama to rozhodně nepovažuje za „nespravedlivý“ trest pro letecké společnosti. Těm se v posledních letech daří, když dokázaly snížit své náklady natolik, že se staly dostupnější pro více lidí. „Například palivo kerosin není v rámci EU zdaňováno. Možnost využití alternativních zdrojů energie v letectví může být cestou, která povede i ke snižování emisí uhlíku,“ dodala děkanka.

Nárůst počtu cestujících
Zdroj: ČT24

Investiční bankéř Kováč však nesouhlasí. „Nemyslím si, že zdanění je efektivní cestou k tomu někoho k něčemu ponouknout. Musíme si uvědomit, že zvýšení cen letenek zaplatí spotřebitelé. Navíc se také odčerpá část investic, které konkrétní aerolinky, tady v tom konkrétním případě hlavně Air France, by eventuálně mohly vynaložit na nějaký upgrade,“ míní.

Připomněl, že v posledních dvaceti letech je vidět obrovský technologický vývoj v oblasti letecké dopravy. „Motory dopravních letadel jsou tišší, ale především mnohem šetrnější vůči životnímu prostředí kvůli nižší spotřebě paliva,“ zdůraznil.

Otázka zůstává nad výší daně. Někteří poukazují, že ekologická daň má začít na částce jedno a půl eura, tedy zhruba 40 korun, což není suma, která by snad mohla společnosti – zvláště takové, jako je Air France – zruinovat. S tím Kováč souhlasí.

„Ale tady znovu trošku ztrácí to opatření smysl, protože bezpochyby, když se zvedne cena letecky té nejnižší kategorie o jeden a půl eura, tak to nikdo nepozná, je to cena jedné kávy na letišti. Takže lidé nepřestanou létat. Na druhou stranu ty prostředky mají být použity na dotování nějaké jiné konkurenční doprav, takže to jenom modifikuje tržní podmínky zase nějakým administrativním způsobem. Zde byly zmíněné investice do železniční dopravy, což je ve Francii přímý konkurent letecké dopravy minimálně v lokálních spojích,“ říká Kováč.

Krok Francie nicméně asi nezůstane osamocený a může vést podle děkanky k celoevropskému nařízení. „EU už dříve avizovala, že se bude zabývat právě leteckou dopravou. Francie ji umí nahradit v případě té vnitrostátní dopravy železnicí, která je stejně rychlá, dokáže dostat pasažéry z místa A do místa B stejně rychle jako letecká,“ vysvětluje Škodová Parmová.

Právě substituce, tedy nahrazení je podle ní výhodné pro volbu alternativního způsobu přepravy a ještě k tomu i šetrnějšímu k životnímu prostředí. „Můžeme tak určitým způsobem limitovat přehuštění v letecké dopravě, které vzniká i tím, že jsou některé boeingy mimo provoz. Daň může být vnímána i jako způsob regulace přehuštění, tedy převisu vysoké poptávky nad nabídkou, které letecké společnosti mají,“ dodala děkanka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Objem hypoték v dubnu klesl meziměsíčně o dvě procenta

Banky a stavební spořitelny poskytly v dubnu hypotéky za 32,2 miliardy korun, což je proti březnu pokles o téměř dvě procenta. Nové úvěry bez refinancování klesly o čtyři procenta na 26 miliard korun. Úrokové sazby v březnu pokračovaly v mírném poklesu a snížily se v průměru ze 4,68 procenta na 4,65 procenta, vyplývá ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
16. 5. 2025Aktualizováno16. 5. 2025

Bydlení v EU za dekádu zdražilo o desítky procent. Nejvíce si připlatí Maďaři

Ceny nemovitostí se v Evropské unii mezi lety 2015 a 2024 zvýšily v průměru o 53 procent, píše server Euronews s odvoláním na data Eurostatu a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Server podotýká, že nárůst nebyl ve všech zemích jednotný. Největší skok pozorovali obyvatelé Maďarska, kterým vlastní bydlení zdražilo oproti roku 2015 zhruba trojnásobně. V Česku se náklady během necelých deseti let přibližně zdvojnásobily, uvádí Euronews.
15. 5. 2025

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
15. 5. 2025

Na den reaktorovým fyzikem. Vysoké školy se v dětech snaží vzbudit zájem o jádro

Zejména kvůli plánované výstavbě jaderných bloků v Dukovanech a vývoji malých modulárních reaktorů bude Česko potřebovat další odborníky v jaderné energetice, kterých je už nyní nedostatek. Na situaci se snaží reagovat vysoké technické školy a nabízejí například nové studijní obory. Umožňují také středoškolákům vyzkoušet si v předstihu, zda by je práce v tomto sektoru zajímala.
14. 5. 2025

Evropská banka pro obnovu a rozvoj zhoršila výhled růstu české ekonomiky

Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) opět zhoršila výhled růstu české ekonomiky, zdůvodňuje to zejména situací v Německu. Na letošní rok očekává růst hrubého domácího produktu (HDP) o 1,6 procenta, zatímco v únorovém výhledu počítala s růstem o 1,9 procenta, uvedla banka v aktualizovaném výhledu. Na příští rok počítá s růstem české ekonomiky o 2,2 procenta, což je o dvě desetiny procentního bodu méně, než čekala v únoru.
13. 5. 2025Aktualizováno13. 5. 2025

Čína a USA omezí výběr cel

Spojené státy a Čína se dohodly na výrazném snížení cel a na 90 dnů přeruší výběr většiny z nich. Po víkendovém jednání v Ženevě to v pondělí oznámil americký ministr financí Scott Bessent. Dohoda, která dle Bílého domu začne platit nejpozději 14. května, předpokládá, že základní clo bude činit deset procent. Američané ale ponechají v platnosti i dvacetiprocentní clo zavedené kvůli fentanylu. Čína by tak podle agentury Reuters měla u dovozu z USA vybírat desetiprocentní clo, zatímco USA u dovozu z Číny třicetiprocentní.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

EK podle dopisu žádá Česko o odklad podpisu smlouvy na Dukovany

Evropská komise (EK) žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Vyplývá to z dopisu, který českému ministrovi průmyslu a obchodu Lukáši Vlčkovi (STAN) poslal místopředseda Komise Stéphane Séjourné. Premiér Petr Fiala (ODS) nicméně kontroval, že dopis není stanoviskem EK. Podle ministra Vlčka jde pouze o zdvořilostní dopis. Český eurokomisař Jozef Síkela (STAN) situaci okomentuje po úterním jednání se Séjourném.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

Kondice důchodového systému se oproti loňsku lepší

Systém penzí byl další měsíc v lepší kondici než loni. V březnu skončil ve zhruba dvanáctimiliardovém mínusu, což je proti loňsku poloviční deficit. Podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) by příjmy a výdaje důchodového účtu mohly být vyrovnané už příští rok.
12. 5. 2025
Načítání...