Monopol polské železnice narušil český dopravce. Linku do Krakova nabídl Leo Express

První český osobní dopravce vstoupil na polskou železnici. Leo Express zavedl pravidelnou linku do Krakova. Další rozvoj za hranice ovšem chystá i konkurence.

Video Události
video

Události ČT: Čeští vlakoví dopravci pronikají do zahraničí

Po dvou letech jednání a mimořádných investic se českému soukromému dopravci podařilo prolomit monopol na polských železnicích. „Trvalo to déle, než jsme si přáli. Je vidět, že Poláci ještě nejsou zvyklí na konkurenci na trhu železniční dopravy,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Leo Express Peter Köhler.

Peter Köhler

Peter Köhler

výkonný ředitel společnosti Leo Express

„Polsko má jedno z nejnižších využití železnice na obyvatele v Evropě, a zde vidíme velký potenciál.“

Peter Köhler

výkonný ředitel společnosti Leo Express

V příštím roce plánuje dopravce přidat do svého jízdního řádu další linky do Polska. Rozsah expanze bude nicméně záviset na tom, jak se povede jejich první „polské“ lince. Její provoz je zatím limitován i rozsáhlými omezeními na polské železnici. Spoje do Krakova nyní jedou podle mluvčího kvůli výlukám o hodinu a půl déle než při cestách zpět.

Vlastní spojení do zahraničí mají jenom soukromí dopravci

Zahraniční spoje sice provozují také České dráhy, avšak jejich vlaky na hranicích přebírají zahraniční dopravci, a to včetně výměny palubního personálu. O vlastní spojení do cizích zemí se tak teď starají pouze soukromí přepravci. Kromě Polska jezdí vlaky Leo Expressu také na Slovensko, nejdále do Košic. 

Konkurenční RegioJet jezdí zase do Rakouska, avšak klíčovou zemí je pro něj Slovensko. Na některých trasách je v něm největším železničním dopravcem. „Mezi Prahou a Košicemi denně přepravíme až tři tisíce cestujících. Důležitá je ale také trasa Praha–Bratislava. Tam se chystáme od prvního září zavést čtvrtý pár spojů,“ přiblížil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

V budoucnu by se zahraniční trhy mohly stát prioritou i pro národního železničního dopravce. „České dráhy jsou tak velikou firmou, že musí sledovat celé portfolio možností, které tady jsou. Jak dovnitř země, tak i navenek,“ podotkl navržený předseda dozorčí rady Českých drah Petr Moos.

To už by měla být práce pro budoucí management. Výběrové řízení na jeho sestavení teď připravuje nová dozorčí rada. Větší část té staré totiž přednedávnem odvolal ministr dopravy. Odbory rozsah i důvody změn kritizují.