Monopol polské železnice narušil český dopravce. Linku do Krakova nabídl Leo Express

2 minuty
Události ČT: Čeští vlakoví dopravci pronikají do zahraničí
Zdroj: ČT24

První český osobní dopravce vstoupil na polskou železnici. Leo Express zavedl pravidelnou linku do Krakova. Další rozvoj za hranice ovšem chystá i konkurence.

Po dvou letech jednání a mimořádných investic se českému soukromému dopravci podařilo prolomit monopol na polských železnicích. „Trvalo to déle, než jsme si přáli. Je vidět, že Poláci ještě nejsou zvyklí na konkurenci na trhu železniční dopravy,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Leo Express Peter Köhler.

Polsko má jedno z nejnižších využití železnice na obyvatele v Evropě, a zde vidíme velký potenciál.
Peter Köhler
výkonný ředitel společnosti Leo Express

V příštím roce plánuje dopravce přidat do svého jízdního řádu další linky do Polska. Rozsah expanze bude nicméně záviset na tom, jak se povede jejich první „polské“ lince. Její provoz je zatím limitován i rozsáhlými omezeními na polské železnici. Spoje do Krakova nyní jedou podle mluvčího kvůli výlukám o hodinu a půl déle než při cestách zpět.

Vlastní spojení do zahraničí mají jenom soukromí dopravci

Zahraniční spoje sice provozují také České dráhy, avšak jejich vlaky na hranicích přebírají zahraniční dopravci, a to včetně výměny palubního personálu. O vlastní spojení do cizích zemí se tak teď starají pouze soukromí přepravci. Kromě Polska jezdí vlaky Leo Expressu také na Slovensko, nejdále do Košic. 

Konkurenční RegioJet jezdí zase do Rakouska, avšak klíčovou zemí je pro něj Slovensko. Na některých trasách je v něm největším železničním dopravcem. „Mezi Prahou a Košicemi denně přepravíme až tři tisíce cestujících. Důležitá je ale také trasa Praha–Bratislava. Tam se chystáme od prvního září zavést čtvrtý pár spojů,“ přiblížil mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

V budoucnu by se zahraniční trhy mohly stát prioritou i pro národního železničního dopravce. „České dráhy jsou tak velikou firmou, že musí sledovat celé portfolio možností, které tady jsou. Jak dovnitř země, tak i navenek,“ podotkl navržený předseda dozorčí rady Českých drah Petr Moos.

To už by měla být práce pro budoucí management. Výběrové řízení na jeho sestavení teď připravuje nová dozorčí rada. Větší část té staré totiž přednedávnem odvolal ministr dopravy. Odbory rozsah i důvody změn kritizují.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 5 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 8 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 20 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
včera v 15:03

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...